چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024

نشست«نقش فرهنگ اسلامی در تغییر نگرش برای توسعه»از سوی سازمان جوانان دانشجویان مسلمان با حضور دانشجویان منتخب دانشکده های متعدد سیرالئون برگزارشد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این نشست محمد لامین‌منصاری استاد دانشکده اسلامی فریتاون سیرالئون گفت:تقلید کورکورانه از فرهنگ بیگانه هیچ سنخیتی با فرهنگ داخلی ندارد و منجر به تخریب ارزش‌های معنوی، فرهنگی و دینی کل جامعه می‌شود.

وی افزود: برخی فرهنگ‌های آفریقایی که ارزشمند هستند به تصفیه بر اساس ارزش‌های فرهنگ قرآنی و اسلامی نیاز دارند.

منصاری در این رابطه به میراث شوم به جا مانده از تجارت برده ، استعمار قدیم و جدید که هنوز از اذهان زدوده نشده و موجب عقب‌ماندگی قاره آفریقا شده است، اشاره نمود.

وی افزود: رشد فضایل اخلاقی در جامعه، گسترش باورهای دینی و ارزش‌ها ، حفظ کرامت انسانی، ایجاد روحیه کار و تلاش و فرهنگ خود اتکایی و قناعت و جلوگیری از مصرف‌ گرایی از مواردی  است که به تغییر نگرش و توسعه جوانان منجر می‌شود.

استاد دانشکده اسلامی فریتاون در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به نقش خانواده در اصلاح جامعه گفت: برای تغییر باورها و اصلاح نگرش، خانواده اصیل‌ترین کانونی است که می‌‌تواند به بهترین وجه فرهنگ را به نسل‌های آینده منتقل کند.

 وی ضمن اشاره به اینکه زن رکن اصلی خانواده محسوب می‌شود به نقل از امام خمینی (ره) گفت: از دامن زن مرد به معراج می‌‌رود. سعادت و شقاوت جامعه را بدست زنان می‌باشد اگر زن رشد پیدا کند جامعه سعادتمند خواهد شد. بخش قابل توجهی از فرهنگ سنتی آفریقا طی سال ها غفلت و سرکوب  رژیم‌های استعماری قدیم و جدید نابود شده‌است.

منصاری گفت: اکنون جهت بدست آوردن مجدد فرهنگ سنتی آفریقا به یک نوع رنسانس آفریقایی نیاز  می‌باشد.

استاد صالح باه هم در این نشست با ارایه دیدگاهی تطبیقی در خصوص شبیه‌سازی فرهنگی بین اسلام و غرب گفت که فرهنگ اسلامی را به عنوان یک دین کامل و پویا نمی‌توان با هیچ یک از فرهنگ‌های غربی و شبیه‌سازی با آن‌ها مقایسه نمود‌. 

استاد دانشکده اسلامی فریتاون اظهار داشت: شبیه‌سازی فاجعه‌ای است که عواقب ناگواری دارد. زیرا  وقتی جوانان مسلمان  خود را به فرهنگ‌های منفی غرب شبیه می‌نمایند از ریشه خود بریده شده و با فرهنگ خود بیگانه می‌گردند.

وی با بهره‌گیری از کلام الله مجید اظهار داشت:کشورهای غربی برای رسیدن به مقاصد شوم خود در دوره استعمار جدید تلاش می‌کنند فرهنگ غنی و سازنده اسلامی و همچنین فرهنگ آفریقایی را  از طریق رسانه‌های جمعی خود  کهنه و مخالف به اصطلاح حقوق بشر معرفی و موجبات تخریب دیانت و غیرت دینی را فراهم نمایند. 

استاد صالح باه در ادامه سخنان خود شیوه‌های ترویج فرهنگ غرب  را  بدترین و وحشی‌ترین نگاه به مسائل فرهنگی معرفی نمود.

وی به جوانان توصیه نمود تا در برابر هجوم فرهنگی هدفمند غرب هوشیار بوده و ضمن حفظ ایمان و استقرار ارزش‌های دینی و فرهنگی موجبات تغییر نگرش را در جامعه فراهم نمایند.

صالح باه گفت:گسترش فرهنگ سازنده اسلامی بستری مناسب برای بسط عدالت و تغییر نگرش در جامعه می‌باشد و در چنین جوی همه انسان‌ها فرصت‌های یکسانی داشته و افراد هوشمند، خلاق، صاحب ‌اندیشه، پرتلاش و مصمم رشد خواهند نمود.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha