سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024

ائمه طاهرین (ع) مراجع را نایب خود قرار داده‌اند و گفته‌اند که هر کسی اینها را رد کند، ما را رد کرده است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت‌الله مظاهری ظهر امروز در مسجد حکیم اصفهان تصریح کردند: علمای شیعه،جایگاه نبی تبلیغی را دارند و باید مراقب باشیم که در برابر علما قد علم نکنیم.

معظم‌له با اشاره به تلاش دشمنان برای بدبین کردن مردم نسبت به علما گفتند: در زمان رضا شاه، انگلیسی‌ها خیلی در این زمینه تلاش کردند و در زمان محمدرضا هم کارهای زیادی صورت گرفت، اما موفق نشدند و امروز هم با شایعه‌پراکنی و تهمت درباره علما این هدف را دنبال می‌کنند.

حضرت آیت‌الله مظاهری تاکید کردند: والدین نباید در خانه طوری رفتار کنند و حرف بزنند که منجر به بدبینی فرزندان نسبت به روحانیت شود.

معظم‌له با بیان اینکه تواضع در برابر مسلمان نباید به دایره‌المعارف محدود شود گفتند:  اگر در جامعه اسلامی عملاً نسبت به یکدیگر تواضع داشته باشیم دچار اختلاف و  درگیری نخواهیم شد.

حضرت آیت‌الله مظاهری تصریح کردند: اسلام به طور جدی خواهان رواج تواضع در جامعه است، ما متاسفانه در شرایط فعلی این گونه نیست و بسیاری افراد خود را مسلمان می‌دانند در حالی که به دستورات اسلامی توجه ندارند.

معظم‌له خودبینی و خود برتربینی از صفات رذیله و خطرناک است که اگر پیدا شود ، بشر دارای این صفت رذیله ادعای الوهیت، نبوت، امامت، تشرف، مرجعیت  و علم می‌کند در حالی که جاهل است.

ایشان با بیان اینکه چنین فردی به مال و منال یا موقعیت اجتماعی خود فخر می‌فروشد گفتند: اگر چه کار سختی است، اما باید این صفت رذیله و این روح فرعونیت را از بین برد.

معظم‌له تواضع را نقطه مقابل تکبر دانسته و خاطرنشان کردند: اهمیت تواضع و فروتنی بسیار زیاد است و لذا در قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم (ص) آمده است که باید در مقابل مومن، تواضع داشت.

حضرت آیت‌الله مظاهری با تاکید بر اینکه پیامبر اکرم (ص) و همه انبیاء فوق‌العاده، متواضع بودند اظهار داشتند: با این حال قرآن کریم، چنین مطلبی را خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید و این مطلب نشانگر اهمیت بالای فروتنی است.

ایشان همچنین بر ضرورت بزرگی در برابر دشمن تاکید کرده و افزودند: در برابر دوست باید با نرمی و متانت و تواضع برخورد کرد.

معظم‌له ابراز داشتند: در برابر مومن نباید به جاه، مقام و موقعیت خود توجه داشته باشیم بلکه باید بنگریم که طرف مقابل ما یک مومن است و باید در برابر او متواضع باشیم اگر کارمندان ادارات دارای تواضع و فروتنی باشند، ارباب رجوع را معطل نکرده و گره از کارشان می‌گشایند.

حضرت آیت‌الله مظاهری یادآور شدند: پیامبر اکرم (ص) به حدی متواضع بودند که اگر ناشناسی وارد جلسات پیامبر (ص) بود، هیچکس پیامبر (ص) را نمی‌شناخت و ایشان جلسات را طوری تشکیل می‌دادند که بالا و پایین نداشت.

ایشان به تواضع و ساده‌زیستی حضرت علی (ع) به تاسی از پیامبر (ص) اشاره و تصریح کردند: این بزرگواران در تمام شئون زندگی خود اعم از خوراک، پوشاک، ازدواج و ... به این مهم توجه داشتند.

معظم‌له با بیان اینکه تواضع در برابر خدا مقام عبودیت است گفتند: اهمیت عبودیت به اندازه‌ای است که مقدم بر مقام رسالت است و لذا در ذکر تشهد نماز، ابتدا به ویژگی عبودیت پیامبر اشاره می‌شود.

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان اینکه نماز بهترین تواضع در برابر خداست ابراز داشتند: ذکر صلوات، نوعی تواضع در برابر پیامبر گرامی اسلامی است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود انتخاب اسامی ائمه اطهار (ع) بر روی فرزندان را نوعی اظهار ارادت و تواضع به این بزرگوارن دانسته و بیان داشتند: کسانی که نام اهل‌بیت (ع) بر روی آنها گذاشته می‌شود در روز قیامت به این امر افتخار می‌کنند.

معظم‌له با انتقاد از رها کردن اسامی ائمه (ع) برای انتخاب فرزندان تصریح کردند: در روز قیامت کسانی که نام‌های غربی و نامأنوس برای آنها گذاشته شده از والدین خود شکایت می‌کنند.

حضرت آیت‌الله مظاهری افزودند: رها کردن روش و سیره بزرگان و گرفتن روش غربی‌ها، موجب خسران است.

ایشان ادامه دادند: برخی به ائمه طاهرین (ع) عشق می‌ورزند و اظهار علاقه می‌کنند، اما توجهی به اسماء آنها ندارند و انتخاب اسامی این بزرگوارن برای فرزندان ما نوعی تواضع در برابر ائمه (ع) است.

معظم‌له با بیان اینکه در جامعه کنونی برخی امور غلط و بی‌جا رایج شده است گفتند: اگر در برابر خدا، پیامبر و ائمه معصومین علیهم‌السلام تواضع داشته باشیم دچار این مسائل نمی‌شویم.

 انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha