دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

آیت‌الله مصباح یزدی گفتند: در کنار رفع نیازهای مادی باید به رشد باورها، ارزش دینی و تربیت‌های اخلاقی و فرهنگی اهتمام داشته باشیم؛ چرا که بسیاری از مشکلات جامعه از فقر فرهنگی و اخلاقی ناشی می‌شود.

به‌ گزارش ‌مرکز‌ خبر ‌حوزه، عضو مجلس خبرگان رهبری، در دیدار اعضای هیات مدیره مرکز هماهنگی موسسات خیریه استان تهران، گفتند: در همه جای دنیا کارهای خیریه داوطلبانه و مردمی وجود دارد و در بعضی جاها کارهای خیریه اساس برخی تمدن‌ها شده است.

ایشان افزودند: فعالیت‌های خیریه و امور وقفی به کشور و مذهب ما اختصاصی ندارد؛ بلکه به عنوان  یک امر فطری، خداوند آن را در وجود همه انسان‌ها قرار داده است؛ ولی اینکه کارهای خیریه به عنوان یک فرهنگ مطرح شود، حاصل فعالیت‌های انبیا می‌باشد که کاملترین آن در اسلام و مکتب اهل‌بیت‌(ع) تبلور یافته است.

رییس موسسه آموزشی‌پژوهشی امام خمینی‌(ره) تاکید کردند: ساماندهی و برنامه‌ریزی، امور خیریه برای رفع موازی کاری‌ها و انسجام خوب است، ولی نباید این کار باعث شود راه کمک خالصانه و انفاق و ایثار افرادی که می‌خواهند ناشناس بمانند، بسته شود.

ایشان اظهار داشتند: انجمن‌های خیریه‌ بهتر است استقلال داشته باشند و بر اساس برنامه‌های خود خدمات ارائه دهند، هرچند که می‌توانند با دیگر انجمن‌ها ارتباط برقرار کرده و با استفاده از تجربیات آنان، سیاست‌های مشترکی را دنبال کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی ضمن تاکید بر توجه به مسایل فرهنگی در فعالیت‌های انسان دوستانه، افزودند: نباید در امور خیریه فقط توجه‌مان به مسایل مادی باشد، چرا که مباحث مادی بخش کوچکی از نیازهای جامعه محسوب می‌شود و علاوه بر آن نیازهای عاطفی، فرهنگی و ... هم وجود دارد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) خاطر نشان ساختند: در ارائه خدمات خیریه باید برنامه‌هایی برای رفع نیازهای عاطفی مردم تدوین شود و ارائه خدمات به گونه‌ای نباشد که افراد احساس حقارت کنند.

عضو خبرگان رهبری ارزش انسان را به باورها و ارزش‌های او دانسته و بیان داشتند: باید همانطور که به رفع نیازهای مادی مردم اهتمام داریم باورها و ارزش‌های دینی، اخلاقی و فرهنگی را نیز ارتقاء بخشیم.

ایشان افزودند: در کنار خدمات مادی، اهتمام به ارتقاء سطح فرهنگ دینی و رشد اخلاقی ضرورت دارد و نباید طوری عمل شود که در اثر توجه به نیازهای مادی، نیازهای فرهنگی مورد غفلت واقع شود.

آیت‌الله مصباح یزدی بیان داشتند: زمانی بدون تحقیق عقلی، مطرح کرده  بودند که علت گرایش به مواد مخدر و مسکرات، فقر مادی است؛ اینطور نیست؛ بلکه علت گرایش به این امور پول‌های اضافه و اندوخته‌های حرام است که منشاء آن فقر فرهنگی و مشکلات اخلاقی می‌باشد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha