پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024

جمعی از طلاب و فضلای حوزه با حضور در نشست عاشوراپژوهی پیشینه شعر عاشورایی در زبان فارسی را بررسی کردند.

به گزارش مرکزخبر حوزه، استاد محمدعلی مجاهدی در ششمین نشست عاشوراپژوهی (چهل منزل تا اربعین) با عنوان «پیشینه شعر عاشورایی در زبان فارسی» که از سوی مرکز مطالعات راهبردی خیمه برگزار شد، گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که شعر آئینی در زبان فارسی قدمتی یازده سده ای دارد؛ به طوری که از زمانی که شعر دری مطرح شد، شعر آئینی و ولایی نیز مطرح شد.

این شاعراهل بیت(ع) افزود: در سال های آغازین نیمه دوم سده سوم، شعرهایی داریم که از وجود نازنین رسول اکرم(ص) نام برده است.

وی ادامه داد: به علت حاکمیت کارگزاران متعصب غیر شیعی و سختگیری آنها بر موالی اهل بیت(ع) و شکنجه و آزار آنها در سه سده آغازین هجری به دلیل سرودن شعرهای ولایی، این شاعران شعرهای خود را مکتوب نمی کردند ، به طوری که بعد از فوت تمام سروده های آنها در خاک مدفون می شد.

مجاهدی در ادامه با اشاره به اینکه وقتی درشعر، مبنا گریه گرفتن باشد، مطالب غیرمستند اضافه می شود، افزود: در عصر ناصری به علت شیفتگی فراوان به امام حسین(ع) دو مقتل فارسی و عربی نوشته می شود که بسیار اغراق آمیز بود و در این مقتل سپاه کوفه را یک میلیون نفر و تعداد کشته های دشمن را بالا بردند تا عظمت امام حسین(ع) را بیشتر جلوه دهند.

این شاعر اهل بیت(ع) تصریح کرد: چندین سال قرائت عاطفی و ماتمی فرهنگ عاشورا بر تمامی جوامع مذهبی در ایران حاکمیت داشت که مبنا ی اشک گرفتن بیشتر بود.

مجاهدی با اشاره به اینکه عظمت امام حسین(ع) در اخلاق حسینی و فرهنگ حسینی است، بیان کرد: اصل در عزاداری گریه گرفتن نیست، بلکه مبنا ترویج فرهنگ حسینی به صورت عقلانی و تاثیرگذار است که وظیفه شاعر و مداح متعهد این موضوع است.

وی با اشاره به خطابه های شهید مطهری که در حماسه حسینی به چاپ رسیده است، گفت: این استاد شهید هموار کننده سیر ناهمواری‌های شعر وآیین عاشورایی بود.

سخنران این نشست با اشاره به اینکه اشعاری باید استفاده شود که اولا پیام عاشورا داشته باشد و ثانیا ذهن مخاطبان را درگیر واژه های کلیدی فرهنگ عاشورا کند، خاطرنشان کرد: شعر عاشورا با شعر عاشورایی متفاوت است.

این شاعر اهل بیت(ع) اضافه کرد: شعر عاشورا به شعری گفته می شود که درباره قیام امام حسین(ع) است که شاید نادرست هم باشد.

مجاهدی ادامه داد: شعر عاشورایی شعری است که دارای فرهنگ پیام اصل عاشورا است و آن را تبیین می‌کند و گل واژه های فرهنگ عاشورا را به تصویر می کشد، این شعرنه تنها به نقد احتیاج ندارد، ّبلکه آسیب شناسی نیز نمی خواهد.

این شاعر اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه مقتل ها باید بازنویسی شوند و تحقیق همه جانبه‌ای در این راستا انجام شود و مطالب آراسته به مداح بدهیم که مورد قبول باشد، تصریح کرد: ما وقتی شعر ارزشی نداریم، نمی توانیم به مداح بگوییم شعری را نخواند.

براساس گزارش مرکز مطالعات راهبردی خیمه، وی خاطرنشان ساخت: کسانی که می‌خواهند درباره عاشوراپژوهی کار کنند، باید بهره ای از سبک‌های مختلف شعر داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha