سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
کد خبر: 239994
۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۱:۰۸

رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، تکلیف محوری را شاخصه اصلی دولتمردان اسلامی در مواجهه با دستورات شرعی و الهی دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، ضمن تبریک فرارسیدن هفته دولت بیان داشت: در حدیث شریفی از امام علی (ع) نقل شده است که فرمودند اگر کسی یک تخصصی داشته باشد من  او را در حکومت خود به کار می گیرم به شرطی که واجد دو ویژگی باشد؛ اول این که دین دار باشد و دیگر هم این که عاقلانه رفتار نماید.

وی افزود: این که گفته شده دین دار باشد به این خاطر است که اگر کسی دین نداشته باشد مردم از دست و زبان و قدرت او در امان نیستند، ضمن این که حکومت وقتی دست غیر دین دار باشد ، مفسده آور می شود.

حجت الاسلام و المسلمین لک زایی، با اشاره به این که در حوزه دیانت شاخصه های یک دولتمرد و کارگزار حکومت اسلامی در سه بخش اعتقادی ، اخلاقی و شریعت مدارانه قابل بحث و بررسی است، بیان داشت: به لحاظ اعتقادی ، اعتقاد به مبدا و معاد و رهبری الهی و در عصر غیبت ولی فقیه به عنوان نائب امام زمان (عج) از جمله این ویژگی‌ها می باشد .

وی ادامه داد: از مهم ترین شاخصه‌های مدیران و کارگزاران دولت اسلامی می توان به مواردی چون تواضع در برابر مردم، ساده زیستی ، عدالت گرایی ، امانت داری و توجه به حق الله و حق الناس  اشاره کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین خاطر نشان کرد: بنا بر فرمایشی از امام صادق (ع)، خیر گرایی ، ایمان، توکل، رافت ، عفت، پرهیز از شتابزدگی و حلم و بردباری از جمله شاخصه های مهم جامعه دین دار است؛ البته در یک مسئول دولت اسلامی به طریق اولی این ویژگی ها مورد انتظار است.

وی، تلاش در جهت افزایش درآمدهای جامعه ، مبارزه با فقر، مودت، وفای به عهد، صداقت ، میانه روی و آسان گیری نسبت به مردم را از دیگر ویژگی های دولتمردان اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: به طور خلاصه می توان گفت کسی باید در دولت اسلامی مسئول باشد که ضمن داشتن ویژگی تخصص، دین دار بوده و عاقل هم باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha