پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024

جایگاه مسجد، امام جماعت، محراب و منبر بالاتر از آن است که در محدوده جناحی و حزبی قرار بگیرد.

به گزارش مرکز خبر حوزه ، عضوجامعه مدرسین حوزه، شب گذشته طی سخنانی در مرحله دوم اولین دوره فرهنگی- آموزشی ائمه جماعات مساجد کشور که در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد، با اشاره به این که مقام معظم رهبری در سفر پر برکت اخیر به قم رهنمودهای بسیار مهمی ایراد فرمودند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در قم فرمودند که دشمن در پی اسلام منهای روحانیت و روحانیت منهای سیاست است؛ این موضوع سابقه صد ساله دارد؛ به طوری که وقتی میرزای شیرازی آن فتوای معروف را در تحریم استفاده از تنباکو اعلام کرد، دشمن تاثیرگذاری روحانیت را مشاهده کرد و از همان زمان به دنبال تحقق تز اسلام  بدون روحانیت بود.

وی افزود: تئوری اسلام منهای روحانیت در دوران قبل از انقلاب اوج گرفت، اما با پیروزی انقلاب اسلامی  با شکست مواجه شد؛ البته در این سال ها نیز برخی ها در حال احیای آن هستند تا تاثیر گذاری روحانیت را کاهش دهند.

* ائمه جماعات، علمداران بصیرت افزایی

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری همچنین با بیان این که ائمه جماعات علمداران بصیرت افزایی در جامعه به شمار می روند، گفت: ائمه جماعت نباید کار خود را در حاشیه ببینند؛ چرا که در مسجد نهادهای  مختلفی از جمله بسیج ، کانون های فرهنگی هنری و هیئت امناء وجود دارد که سامان دهی این مجموعه نیازمند فرماندهی واحد است و امام جماعت باید به عنوان مدیر مسجد این امور را پیگیری کند.

وی اضافه کرد: امام جماعت باید به عنوان یک مدیر از ظرفیت ها ی موجود در مسجد در راستای نشر و گسترش دین استفاده کند که این مسئولیت نیازمند برگزاری چنین همایش هایی است.

* فقط به نماز جماعت بسنده نکنید

آیت الله خاتمی یادآور شد: چنانچه امام جماعتی تنها به اقامه نماز بسنده کند، در این صورت نمی تواند مدیریت مسجد را بر عهده بگیرد.

وی همچنین به نقش بصیرت افزایی ائمه جماعات در جامعه اشاره کرد و گفت: این یک انتظار به حق است به خصوص در زمان فتنه و در جوی که حق و باطل با هم در آمیخته می شود و باطل لباس حق را به تن می کند باید در این زمان،  ائمه جماعات علمداران بصیرت در جامعه باشند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: به تعبیر امام علی (ع) علمداران دین چه در فضای حاکمیت باطل و چه در فضای فتنه دارای وظایفی هستند و کسانی می توانند از عهده این مسئولیت بر آیند که بصیرت ، صبوری و قدرت شناخت مواضع حق را داشته باشند.

* مصادیق بصیرت

 وی، خدا شناسی ، نبوت و امامت ، نعمت و  وظیفه شناسی را از مصادیق بصیرت برشمرد و ابراز داشت: در موضوع بصیرت  از همه این موارد مهمتر ،  بصیرت در بعد دشمن شناسی است و این همان است که حضرت علی (ع) می فرماید «من چشم فتنه را در آوردم و هیچ کس مثل من نمی توانست با فتنه خوارج مقابله کند».

وی تصریح کرد: اگر این عنصر نباشد گاهی یک خطیب و امام جماعت خود را ناخودآگاه در میدان دشمن می بیند، به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در طی ماه های گذشته تاکیدات فراوانی در این زمینه داشتند؛ چرا که زیان های فراوان بی بصیرتی را شاهد بوده ایم .

* عبرتی برای آینده

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که نباید هیچ گاه از کید دشمن غافل بود، تاکید کرد: اشکال مختلف فتنه در راه است و فتنه های گذاشته بایدآئینه عبرتی برای آینده باشد.

 امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به این که عالمان دین، چراغ فروزان خداوند در روی زمین هستند، اظهار داشت: وقتی بدعت ها به میدان می آید عالم دین باید به روشنگری بپردازد و اگر در این زمینه نقش خود را به خوبی ایفا نکند از رحمت الهی به دور خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امروز دشمن به مقابله با تمام دین بر خاسته و در پی فرو ریختن اعتقادات سالم مردم و جوانان است، تصریح کرد: دشمنان  وقتی گرایش مردم را به حوزه مباحث عرفانی مشاهده کردند عرفان های بدلی و کاذب را به صحنه آوردند و با ایجاد فرقه های انحرافی نظیر بهائیت و وهابیت در پی ایجاد انحراف در عقاید مردم برآمدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین افزود: امروز که نظام اسلامی و دینی شکل گرفته است ،  باید بدانیم که بیگانگان  نمی توانند این موضوع را تحمل کنند  و در این راستا دشمنی های خود را در زمان های مختلف بروز خواهند داد.

* کسانی که توطئه را توهم می پندارند ... !

وی تاکید کرد: کسانی که توطئه دشمنان را توهم می پندارند در خواب به سر می برند که این البته همان خواست دشمن است، به طوری که  اگر امروز مسئله انرژی هسته ای تمام شود آن ها بهانه جدیدی را مطرح خواهند کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: باید در هر زمان دید که دشمن چه شعار و چه هدفی را دنبال می کند که رهبر معظم انقلاب در سفر ده روزه خود به استان قم پرده از چند توطئه دشمن بر داشتند .

 آیت الله خاتمی با بیان این که جریان سکولاریسم دو تیغه دارد که در تقابل با یکدیگر قرار دارند، ابراز داشت: یک طرف جریان روشنفکری بیمار است که از علمدارن سکولاریسم می باشند و لذا می بینیم که بخشی در داخل و بخشی نیز در خارج از کشور به صراحت به هتاکی می پردازند.

وی، تیغه دیگر این قیچی را جریان تحجر دانست و افزود: این عده کسانی اند که با  تشکیل جریانی با انقلاب و ولایت فقیه مخالفت و تلاش می کنند که حوزه ها و متدینین را به وادی بی طرفی بکشانند و بعد اطلاعات یک طرفه را به آنها تزریق و آنها را به سمت خود بکشانند.

*روحانیت فراتر از قشر و صنف است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی در تداوم نهضت عاشورا پرچم اسلام ناب محمدی(ص) را در جهان بلند کرده است و این واقعیتی است که با نظام اسلامی ما گره خورده است.

امام جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که رهبر معظم انقلاب توطئه دیگری از دشمن را آشکار ساخت و آن موضوع آخوند حکومتی و حکومت آخوندی بود، ابراز داشت: روحانیت سخنگوی دین و دین نیز برای همه مردم است و بنابراین روحانیت فراتر از قشر و صنف است و دیدن روحانیت به عنوان یک قشر خطا و اشتباه است.

*ائمه جماعات در قضایای سیاسی حضور ولایی داشته باشند

آیت الله خاتمی تاکید کرد: انتظاری که از ائمه جماعات می رود آن است که در قضایای سیاسی بی تفاوت نبوده و حضور ولایی در صحنه داشته باشند؛ زیرا جایگاه مسجد، امام جماعت، محراب و منبر بالاتر از آن است که در محدوده  جناحی و حزبی قرار گیرد، اما شان او این است که درمسیرولایت قرارگیرد.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha