شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024

حضرت‌آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به تحولات اخیر جهان به نفع اسلام گراها اظهار داشتند: تغییر آمریکای لاتین با تبلیغ عملی و رفتاری امکان پذیر است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم‌له امروز در دیدار تعدادی از مسلمانان آمریکای جنوبی اظهار داشتند: مهم ترین راه تربیت و تزکیه دیگران آن است که ما یک الگوی عملی برای اسلام باشیم، یعنی عقاید، اخلاق، گفتار، رفتار و نوشتار ما الهی و نورانی باشد تا توده مردم اعم از دانشگاهی و غیردانشگاهی با مشاهده ما بهره مند شوند.

ایشان تاکید کردند: راه اصلاح حکومت‌ها و هیئت حاکمه کشورها همان راه اصلاح توده مردم است، زیرا حکومت‌ها بر این باورند که بر اساس حکومت مردم بر مردم سامان می‌یابند و اگر ملتی الهی اندیش باشد هیئت حاکمه آنها یا با میل و یا ناچارا الهیت را در پیش می‌گیرد.

استاد برجسته حوزه‌های علمیه تصریح کردند: اخلاق، سیاست و یا امور اجتماعی و مانند آن دارای موضوع محوری هستند و آن انسان است. اگر کسی انسان را شناخت، محصولات او را که عبارت از مسائل سیاسی، اجتماعی، علمی و... است به خوبی می‌شناسد.

مفسر بزرگ قرآن کریم انسان شناسی را مهم ترین مسئله معرفتی دانستند و با اشاره به وجود دو مکتب در نوع نگاه به انسان، اظهار داشتند: یکی از این مکاتب این است که انسان با مرگ می‌پوسد و مرگ پایان راه است و مکتب دیگر آن است که انسان در مصاف با مرگ، مرگ را می‌پوساند و از پوست به در می‌آید و برای ابد زنده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کردند: دین به ما آموخت که مکتب دوم حق است یعنی انسان در مصاف با مرگ، مرگ را می‌میراند و انسان موجودی است ابدی و مرگ برای او هجرتی به جهان دیگر است.

معظم له افزودند: آنها که مرگ را پوسیدن می‌دانند خسارت‌های فراوانی به جامعه انسانی و علوم وارد کردند و بیشترین خسارت را به علم طب زدند.

ایشان با بیان نمونه‌هایی از آسیب این نوع تفکر به علم طب، اظهار داشتند: آسیبی که نگاه مادی و باطل به علم طب زد این است که سطح علم طب را که از بیطاری(علم دامپزشکی) فاصله دارد و در اوج قرار دارد آنقدر پائین آورد تا به حد بیطاری رسانده و انسان را حیوانی می‌داند که حرف می‌زند.

معظم‌له افزود: وقتی مرگ، مرگ جاهلی بود معلوم می‌شود که حیات، زندگی جاهلی است زیرا مرگ عصاره و میوه زندگی است و اگر این میوه تلخ بود معلوم می‌شود زندگی تلخ بود، پس اگر مرگ کسی مرگ جاهلی شد نشان دهنده آن است که حیات او حیات جاهلی بود.

* وظایف مؤمنین در زمان غیبت از نگاه امام صادق‌(ع)

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفتند: آنها که در زمان حضور و ظهور امامشان زندگی کردند یک وظیفه ای داشتند و ما که در عصر غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بسر می‌بریم وظیفه دیگری بر عهده داریم و آن وظیفه این است که امام صادق علیه السلام فرمودند: در زمان غیبت با این چند اصل مانوس باشید و اینها را بخوانید و معانی اینها را بدانید و معارف اینها را باور کنید و هم سنت آنها را تدریس کنید، آن معارف عبارت از این است: اللّهمَّ عَرِّفني نَفسَكَ، فَإنَّكَ إن لَم تُعَرِّفني نَفسَكَ لَم أعرِف نَبيَّكَ. اللّهمَّ عَرِّفني رَسولَكَ فَإنِّكَ إن لَم تُعَرِِّفني رَسولَكَ لَم أعرِف حُجَّتَكَ. اللّهمَّ عَرِّفني حُجَّتَكَ فَإنَّكَ إن لَم تُعَرِّفني حُجَّتَكَ ضَلَلتُ عَن ديني.

* ره ‌آورد انقلاب اسلامی در کشور های غربی

معظم له تاکید کردند: با این وضع، فضای جامعه فضای الهی خواهد شد زیرا چنین جامعه ای هم اهل توحید است و خدایش را می‌شناسد، هم اهل وحی و نبوت است و پیامبرش را می‌شناسد و هم با پیامبر ارتباط ناگسستنی دارد و دستورها را از آن ذوات می‌پذیرد و عمل می‌کند، چنین امتی نه بیراهه می‌رود و نه راه کسی را می‌بندد و اگر کسی راه او را ببندد در برابر او می‌ایستد، مثل آنچه که در ایران اتفاق افتاد و الان در تونس و مصر جریان دارد و در عربستان هم به راه افتاد، که امیدواریم همه این قیام‌های مردمی به مقصد والا برسد و آمریکای لاتین نیز این چنین باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی خطاب به مسلمانان آمریکای لاتین اظهار داشتند: شما که عهده دار رهبری فکری آمریکای لاتین هستید قبل از هر چیز باید پیوندتان را با خدا مستحکم کنید؛ نه خلاف کنید، نه از حق فاصله بگیرید، و مبادا به دام باطل، کذب و شر بیفتید. اگر چنین شده اید عده ای از دانشمندان معطر خواهید بود.

بر اساس گزارش روابط عمومی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، ایشان با تاکید بر اینکه با نوشتن و گفتن نمی‌توان مردم را هدایت کرد، تصریح کردند: تغییر آمریکای لاتین با تبلیغ گفتاری و نوشتاری نیست بلکه با تبلیغ عملی و رفتاری است؛ همان طوری که در قرآن کریم آمده (وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فى الناس) فرمود: بعضی‌ها نورانی هستند که در جامعه نورافکنی دارند، چنین افرادی مردم را روشن می‌کنند، مردم حرف آنها را می‌پذیرند و متحول می‌شوند و رهاوردی نظیر رهاورد انقلاب اسلامی ایران، تونس، مصر، اردن و عربستان صعودی دارند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha