یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024

با همه توطئه آفرین های دشمنان قلب جوانان کشورهای اسلامی با ایران است و به این کشور توجه دارند.

به گزارش سرويس استان هاي مركز خبر حوزه، حسن رحيم پور ازغدي، امروز در همايش «ويژگي ها و شاخصه هاي حوزه انقلابي و طلبه انقلابي» که در دانشگاه علوم اسلامي رضوي مشهد برگزار شد، افزود: دشمن هميشه در حال توطئه عليه انقلاب اسلامي و اتحاد مسلمانان است، ولي با همه اين توطئه آفريني ها، قلب جوانان كشورهاي اسلامي با ايران است و به ايران اسلامي توجه دارند.

اين عضو سابق شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به انقلاب هايي كه در روزهاي اخير در كشورهاي اسلامي روي داده و يا در حال انجام است، با تأكيد بر اين كه قیام مردم چند كشور به صورت همزمان‌ در طول تاريخ  بي سابقه بوده است، گفت: حوزه هاي علميه بايد تا زمان ظهور امام زمان (عج) براي شرايط مختلف جهاني آماده باشند و بدانند كه وظيفه سنگيني بر دوش آنهاست.

وي در ادامه با بيان اين كه نظام آموزشي حوزه از ظرفيت بالايي برخوردار است، يادآورشد: بايد توجه داشت كه مباحث علمي مطرح شده در حوزه از ديدگاه نظري و يا عملي نتيجه بخش باشد.

این استاد دانشگاه به رشد علمي و پاسخگوئي حوزه هاي علميه از 32 سال گذشته تا كنون، اشاره کرد و بیان داشت: بايد براي حل مشكلات جهان ، متن آموزشي و پژوهشي حوزه هاي علميه به روز شود تا با نگاهي جديد، به نيازها پاسخ گفت.

وی با تأكيد بر اين مطلب كه بايد كرسي هاي نقد و ارائه تحقيق زير نظر علما و اساتيد در حوزه هاي علميه راه اندازي شود،‌ خطاب به طلاب علوم ديني گفت: بايد در كنار تحصيلي قوي و محكم، مطالعه جنبي داشت و در زمينه دانش افزايي كار كرد.

دکتر رحیم‌پور ازغدی در ادامه از بعضي شاخصه هاي حوزه و طلبه انقلابي نام برد و با اشاره به "منشور روحانيت" امام راحل، بيان كرد: بنيانگذار جمهوري اسلامي هميشه تأكيد داشت كه حوزه هاي علميه و روحانيت بايد چند قدم جلوتر از حوادث، مهيا و آماده پيش بيني امور باشند که اگر چنین شد، حوزه ای موفق خواهیم داشت.

*طلبه انقلابی فرصت طلب نیست

وی در ادامه با بيان اين مطلب كه بايد انعطاف داشت تا در شرايط مختلف، آمادگی پاسخگويي به سؤالات گوناگون سياسي، اجتماعي، حقوق بشر و ... را داشته باشيم، همنشيني با فقرا و مساكين، تحمل سختي ها، حفظ كرامت و مقابله با ظلم و استبداد را از ديگر شاخصه هاي حوزه و طلبه انقلابي برشمرد و يادآورشد: طبق بيان امام خميني(ره) در منشور روحانيت،‌ حوزه و طلبه انقلابي نبايد اهل تبعيض و فرصت طلب باشد.

رحيم پور ازغدي به مشخصه هاي رفتاري چون تكلم به زبان مخاطب و زبان شناسي اشاره كرده و گفت: زبان مشترك داشتن و فهم و درك مخاطب، از ديگر ويژگي ها مي باشد.

وی، خشیت الهی را یکی دیگر از شاخص ها عنوان کرد و تصريح نمود: اگر خشيت و محاسبه الهي نباشد، نتيجه اي حاصل نخواهد شد.

* فضل دین کافی نیست باید شعور دینی هم داشت

عضو سابق شوراي عالي انقلاب فرهنگي، حكمت و سنجيده بودن كارها را از جمله شاخص ها ذكر نموده و اظهارداشت: يك مبلغ بايد به گونه اي تبليغ كند كه همه شرايط و ظرفيت را در بيان آموزه هاي ديني براي مخاطب بسنجد؛ از این رو تنها فضل ديني كافي نيست، بلكه بايد شعور ديني هم داشت.

وی با بيان اين مطلب كه طلاب علوم ديني بايد به اخلاق و تهذيب توجه بيشتري داشته باشند،‌ خاطرنشان كرد: بزرگاني مانند امام خميني (ره) خود را تربيت نمودند و نسل انقلاب باور كرد كه ايشان جز خداي متعال، هيچ چيزي نمي خواست و براي خدا به مردم خدمت نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha