یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 258741
۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۴

امام رضا (ع) دارای شخصیت عظیمی نزد اهل سنت است و آنها به فضائل و مناقب آن حضرت اعتراف کرده و به برآورده‌شدن حوائج نزد مرقد آن حضرت و توسل به آن وجود نازنین اعتقاد دارند؛ به‌گونه‌ای که محمدبن‌علی‌بن‌سهل از فقهای مذهب شافعی به این امر اعتراف کرده است.

به گزارش سرویس علمی‌- فرهنگی مرکز خبر حوزه: حقایقی که بزرگان اهل سنت در خصوص جایگاه معنوی و آثار توسل، تبرک و زیارت حضرت امام رضا (ع) بیان می‌کنند خارج از شمارش است و همین امر موجب شده حجت‌الاسلام محمدمحسن الطبسی کتابی تحت عنوان «امام رضا (ع) در نزد اهل سنت» را به منظور بررسی انظار و اقوال اهل سنت پیرامون شخصیت والای رضوی و ارائه بخشی از مقام امام رضا (ع) نزد اهل سنت به رشته تحریر درآورد.

این کتاب از یک مقدمه و 7 فصل در موضوعات مختلف تشکیل شده است و نویسنده آن در فصل نخست به زندگی‌نامه امام رضا (ع) پرداخته و مباحثی چون نسب، اسم، کنیه، والدین، وفات یا شهادت، نظر علمای اهل سنت و چه کسی لقب رضا را به آن حضرت داد، پرداخته است.

جایگاه روایی امام رضا (ع) در نظر اهل سنت، منزلت آن حضرت در کلام پیامبر اکرم (ص) و جایگاه امام رضا (ع) در کلام اهل سنت از مباحث ارائه‌شده در بخش دوم این کتاب است که به کلام علمای اهل سنت از قرن دوم تا پانزدهم هجری قمری پرداخته و در پایان آن نیز دو شبیه در خصوص این که چرا با وجود شهرت و عظمت امام رضا (ع) و جایگاه علمی و روایی آن حضرت در نزد اهل سنت، حتی روایتی از امام رضا (ع) در منابع اهل سنت وجود ندارد، مطرح نموده است؟

فصل سوم کتاب، تحت عنوان «روایات» به تبیین روایت سلسلةالذهب پرداخته و به بررسی اقوال علمایی که در قرون مختلف آن را نقل کرده‌اند مبادرت نموده و مباحث دقیق در خصوص بررسی سند و متن روایات در نگاه محدثین و علما در قرون مختلف ارائه داده است و بحث مفصلی نیز درباره شخصیت اباصلت هروی ارائه داده است.

شیخ محمدمحسن طبسی در فصل چهارم کتاب تحت عنوان «امامت»، به تبیین مفهوم و معنای عام و خاص این لفظ پرداخته و نصوص دلالت‌کننده بر امامت درمنابع اهل سنت را ذکر نموده است.

فصل پنجم کتاب نیز به بحث «ولایت عهدی» اختصاص دارد و نگارنده با استفاده از منابع اهل سنت به تبیین و بررسی موضوع آن پرداخته است و به سؤالات سه‌گانه پیرامون قصد و نیت مأمون از طرح آن، پاسخ داده است.

«کرامات حضرت امام رضا (ع)» شامل دو بخش کرامات امام رضا در آراء انظار اهل سنت و نیز چکیده‌ای از کرامات آن حضرت در قالب بیش از 27 حکایت و کرامت عنوان شده است که مباحث ششمین فصل کتاب را تشکیل می‌دهد و شامل کراماتی که در مدینه و در طول سفر به طوس و در شهر طوس و خراسان از آن حضرت آشکار شده، پرداخته است.

نویسنده کتاب در بخش هفتم کتاب نیز مباحثی چون زیارت آن حضرت در روایات و به‌ویژه منابع اهل  سنت و همچنین گزیده‌ای از زیارت علماء اهل سنت در مشهد مقدس و توسلات آنها به امام رضا (ع) در قرون متمادی آورده است.

نویسنده در کتاب خود که در 320 صفحه نگاشته شده به بیش از 250 منبع از منابع اهل سنت استناد نموده است.

کتاب «امام رضا (ع) نزد اهل سنت» به زبان عربی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی و معاونت تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه این اثر ارزشمند در قم با تلفن 7733029-0251 و در مشهد با شماره 2233923-0511 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha