یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024

آیت الله سید محمدتقی مدرسی از علمای مقیم کربلا، از رهبران سیاسی عراق خواست که به ارکان و ظرفیت های تفاهم موجود در ملت عراق بازگردند.

ایشان از سیاسیون عراق خواست برای حل اختلافات و رویارویی با شرایط حساس کشور بر سر میز مذاکره ملی جدی و صادقانه بنشینند.

آیت الله مدرسی تاکید کرد: از جمله این ظرفیت های ملت عراق، وجود مراجع دینی و قانون اساسی و پارلمان و دستگاه قضا است.

* اولین گام، تامین امنیت است

ایشان گفت: اولین گام باید برقراری امنیت باشد زیرا که بدون امنیت هیچ ثبات، تولید و پیشرفتی درکار نخواهد بود و قسمت عمده ای از امنیت نیز بدون همکاری و مشارکت مردم با دستگاه های امنیتی حاصل نمی­شود.

آیت الله مدرسی اظهار داشت: کشور و ملت ما به خصوص امروزه در معرض چالش ها و امتحانات سختی در زمینه های مختلف قرار دارد از جمله در زمینه امنیتی و سیاسی، به طوری که آمار عملیات تروریستی رو به افزایش است و شاهد وقوع انفجارهای متعددی در بغداد بوده ایم که منجر به شهادت ده ها نفر و مجروح شدن افراد بی گناه شده و این تنها بخشی از امتحانات و آزمایش ها و چالش هایی است که با آن روبرو هستیم که البته از آغاز نیز انتظار چنین اتفاقاتی می­رفت و ما منتظر چنین لرزش هایی پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی بودیم.

* باید با اگاهی و قاطعیت برخورد کنیم

ایشان خاطر نشان کردند: مهم این است که چگونه با این مشکلات برخورد کنیم؟ ما باید با آگاهی و قاطعیت با این مسایل روبرو شویم و برخورد کنیم. ما در این دنیا در میدان جهاد و مبارزه با شیاطین انس و همچنین میدان جهاد با نفس اماره و همچنین در معرض سنت ابتلا و امتحان قرار داریم که آیات قرآن هم از آن سخن گفته اما سؤال این است که: چه عبرتی باید از این مسایل بگیریم؟ به قربانیان بی گناه این اقدامات تروریستی بنگرید که از هموطنان ما هستند و برخی از آنها کودکان در مدارس و برخی بیماران بیمارستان هستند و برخی کارگر و بازاری بوده که برای به دست آوردن خرج زن و فرزند از منزل خارج شده بودند، این در حقیقت یک فاجعه است که ملت ما به آن گرفتار بوده و هست.

* یک بام و دو هوای موجود در جهان

آیت الله مدرسی افزود: در مقابل، جهان را می­بینی که در گوشه و کنار، مسایل بی اهمیت را بزرگ جلوه می­دهند اما هنگامی که حادثه مشابه یا بزرگتری در عراق رخ می­دهد، گویی مساله شکل طبیعی به خود می­گیرد و شاید هم از این وضع خوشحال بشوند اما بازمی­گردیم و می­پرسیم که مسؤولیت ما در این کشور چیست؟

* حمایت از پیشنهاد نوری مالکی

ایشان در ادامه با اشاره به جوانب این مسؤولیت گفت: در ابتدا تاکید می­کنم بر خواسته اخیر نخست وزیر و برخی شخصیت های دیگر مبنی بر مطرح کردن مساله گفتگو و برپایی همایشی برای گفتگو درباره اوضاع و مسایل اختلافی و تشخیص خلل های امنیتی و سیاسی و تکیه به قانون اساسی برای حل اختلافات، ما به عنوان یک ملت واحد با تمام ارکان و گروه ها، بدون تفاهم نمی­توانیم در عراق زندگی کنیم و این قاعده نه تنها در عراق بلکه در همه جای دنیا صادق است.

* سرانجامِ دیکتاتوری، نابودی است

ایشان ادامه داد: کسی که از دیکتاتوری سخن می­گفت رفته و به خواست خدا و آگاهی مردم دیگر بازنمی­گردد. دیکتاتوری چیزی نیست مگر یک نظام زشت و منفور و یکی از نظام های سرکوبگر که البته گاهی هم در چنین نظامی خود حاکم هم در نهایت سرکوب و مجازات می­شود، اکنون پایه های نظام های دیکتاتوری تضعیف شده و هرچقدر هم که برخی از این نظام ها عمر کنند، سرانجام آنها زوال و نابودی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha