دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024

نشست علمی بررسی و نقد مبانی انسان‌شناختی فمینیسم لیبرال با حضور کارشناسان حوزوی و دانشگاهی در قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، سید علی حسینی‌زاده‌، در نشست علمی «بررسی و نقد مبانی انسان‌شناختی فمینیسم لیبرال و دلالت‌های آن از منظر اسلام»، که از سوی انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سالن همایش انجمن‌های علمی حوزه علیمه قم برگزار شد، با اشاره به تبیین واژه فمینسیم، گفت: فمینیسم، نهضتی اجتماعی-سیاسی است که در قرن هجده از فرانسه شروع گردید و به دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا گسترش پیدا کرد که در ضمن آن بانوان از جامعه طرد شدند و کارهای اجتماعی به دست مردان اداره شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که این نهضت تاکنون سه موج را گذرانده است، افزود: این جریان به مرور زمان، موضوع برابری زن و مرد را مورد توجه قرار داد و تا سال1920میلادی این موضوع ادامه داشت.

حسینی‌زاده ادامه داد: در این سال، موج دوم شروع شد و تا 1980م ادامه پیدا کرد که در آن به برتری زنان تأکید گردید. در موج سوم که بعد از 1980م ایجاد شده است و تاکنون ادامه دارد، به برتری مردان بر زنان تأکید می‌شود.

حسینی‌زاده، با بیان این‌که در این مکتب، زندگی دنیا بدون توجه به امور فرامادی نگریسته می‌شود و برنامه‌های دنیوی نیز بر این اساس ارائه داده می‌شود، خاطرنشان کرد: این مکتب، دارای گرایش‌های مختلفی مانند فمینیسم لیبرال، رادیکال، سوسیال، مارکسیسم، پست مدرن و اسلامی است.

وی افزود: اکنون، مکتب فمینیسم با گسترش محتوای خود که به حیطه‌های متافیزیک، معرفت‌شناسی و ارزش‌شناسی وارد شده است، در قلمرو جغرافیایی خود نیز توسعه بسیاری داده است و از چند کشور غربی به سراسر جهان، حتی کشورهای اسلامی نیز نفوذ کرده است و افراد زیادی را تحت تأثیر قرار داده است.

حسینی‌زاده، فمینیسم لبیرال را از جمله مهم‌‌ترین گرایش‌های فمینیستی دانست که دارای مبانی مختلف هستی‌شناسی، ارزش‌شناختی و انسان‌شناختی لیبرالی می‌باشد و یادآور گردید: فروکاهی انسان به طبیعت مادی، طبیعت و سرشت نیک آدمی، عقل‌گرایی، انسان‌مداری، مالکیت انسان بر خویش، آزادی انسان و فردیت انسان از جمله مبانی انسان‌شناختی فمینیسم لیبرال به شمار می‌آید.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با اشاره به اهداف مکتب فمینیسم لیبرال در عرصه تعلیم و تربیت، بیان کرد: دنیاگرایی و نفی هدف غایی، پرورش عقلانی، پرورش روحیه استقلال و آزادی‌طلبی و برابری زن و مرد در امور آموزشی، سیاسی، اجتماعی، حقوقی و اجتماعی از اهداف تربیتی این مکتب می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مبانی تعلیم و تربیت، مبانی انسان‌شناختی است؛ چرا که هم موضوع و هم فاعل تعلیم و تربیت انسان است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با اشاره به اصل دنیا‌گرایی در این مکتب، بیان کرد: این مکتب، هدف غایی از تعلیم و تربیت را منکر می‌شود و تعلیم و تربیتی که به هدف امور فرادنیوی انجام می‌شود را نفی می‌کند.

وی، اصول دیگر این مکتب را مورد توجه قرار داد و گفت: فردیت، حق‌محوری، مساوات، آزدادی، رقابت بین زن و مرد، اختلاط بین زن و مرد در مباحث آموزشی و تربیتی، استقلال و خودگرایی، آزادی، نسبیت، ظاهر گرایی از دیگر اصول این نهضت به شمار می‌رود.

حسینی‌زاده، در پایان افزود: از دیدگاه اسلام، انسان ‌دو بعدی و دارای سرشتی دوگانه است و علاوه بر بعد جسمی، به بعد روحی و اخروی نیز اهمیت می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha