شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024

رئیس جامعة‌المصطفی در سخنانی به تبیین ویژگی‌ها وامتیازات تفکر مهدویت در میان پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نسبت به دیگرادیان و مذاهب پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، شامگاه روز گذشته در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه بین‌المللی سفیران آفتاب که در شبستان غربی مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار داشت: مهدویت در تمامی مذاهب اسلامی و ادیان الهی امری ثابت شده است و در اسلام نیز وجود نزدیک به 200 آیه که مربوط به مهدویت می‌شود، تعریفی جامع از این فرهنگ ارائه داده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که درمیان این 200 آیه، آیاتی هستند که به تنهایی می‌توانند مسئله مهدویت را اثبات و ترویج دهند، افزود: با وجود چنین منبع محکم در عرصه مهدویت، در صورتی که منابع روایی از پیامبر (ص) و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) نبود، باز هم دست ما از اثبات این وعده الهی پر بود.

وی در ادامه با بیان این که مهدویت و منجی‌گرایی در تمامی ادیان وجود دارد، افزود: البته در تفکری که در پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نسبت به مهدویت وجود دارد، امتیازات فراوانی وجود دارد.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین اعرافی در تبیین امتیازات و ویژگی‌های موجود در تفکر مهدویت در میان شیعیان، اظهار داشت: در اندیشه پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، محور این حرکت جهانی، انسانی کامل و معصوم است که این شخص زنده، حی و ناظر می‌باشد و با بشریت در ارتباط است.

وی افزود: البته ارتباط منتظران با حضرت ولی عصر(عج) نیز وجود دارد، به این معنی که منتظران می‌توانند با دعا وتوسل با منجی ارتباط داشته باشند؛ چنانچه برخی با توجه به مقامات بالای معرفتی که داشته‌اند، توانسته‌اند ارتباطات نزدیک‌تری با آن حضرت داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه امتیاز دیگر تفکر شیعی در عرصه مهدویت را  وجود الگوی رفتاری، اندیشه‌ای و حکومتی حضرت حجت(عج) در زمان غیبت دانسته و ادامه داد:‌ در تفکر شیعی، حرکت تاریخ به سمت جامعه‌ای است که ویژگی‌های آن جامعه در روایات ترسیم و تمام شاخص‌های آن از نظر فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و... تبیین شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، انتظار را مهم‌ترین اعمال در دوران غیبت معرفی کرد و در تبیین ارکان انتظار، اظهار داشت: چشم به راه بودن و دل به حضرت ولی عصر(عج) سپردن، محبت، شیفتگی و عشق به ایشان داشتن، هماهنگ شدن با جامعه‌ای که مورد تأیید حضرت است و زمینه‌سازی برای حرکت امام عصر(عج) از ارکان انتظار می‌باشد که منتظر واقعی باید آنها را در خود ایجاد کند.

*گام‌های ارزشمند حوزه در عرصه مهدویت

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در بخش پایانی سخنان خود به نقش حوزه در ترویج فرهنگ مهدویت اشاره کرد و گفت: حوزه از گذشته نقش ساختن جامعه منتظر را عهده‌دار بوده و تا امروز توانسته گام‌های ارزشمندی را در این عرصه بردارد و نقش خود را به خوبی ایفا کند.

رئیس جامعة‌المصطفی افزود: وجود حوزه علمیه و فضای معنوی قم، فرصتی مغتنم برای نشر اندیشه‌های مهدوی و تعالیم ناب اسلامی فراهم آورده که باید با برنامه‌ریزی‌های گسترده، برای رسیدن به دستاوردهای بیشتر، نسبت به گذشته با سرعت بیشتری پیش برویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha