دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

حضرت آیت‌الله سبحانی گفتند: کشوری از آن طرف آب‌ها آمده و می‌گوید می‌خواهم در سوریه دموکراسی ایجاد کنم، آیا در کشور خودتان دموکراسی و آزادی است که به فکر سوریه هستید؟!

به گزارش خبرگزاری حوزه، معظم‌له در بیست و یکمین جلسه تفسیر خود در مدرسه علمیه حجتیه علت درگیری‌های اخیر در خاورمیانه را دور شدن بشر از مسیر فطرت دانستند و افزودند: منشا تمام جنگ‌ها به خاطر این است که دنیا برای بشر هدف شده است در حالی‌که دنیا باید وسیله باشد.

ایشان ادامه دادند:غربی‌ها می خواهند ثروت خاورمیانه را به دست آورند و امنیت اسرائیل را تامین کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از حضرت علی‌(ع) اظهار داشتند: مال و دنیا اگر وسیله و ابزار باشد خوب است و موجب پیشرفت می‌شود اما اگر هدف شود انسان را کور می‌کند اگر قارون با ثروتش کار خیر می‌کرد زاهد زمان خود می‌شد.

حضرت آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کردند: محبت همسر و فرزند همینطور است و اگر وسیله‌ای برای زندگی باشد خوب است.

ایشان عدم اعتقاد به معاد را یکی دیگر از عوامل جنگ و درگیری بر شمردند و گفتند: معاد در مسیحیت و یهود کمرنگ است البته جنگ‌جویان امروز مسیحی و یهودی، تنها شناسنامه‌ای هستند و  اگر بشر بداند در آینده بازجویی می‌شود و حتی از آنچه در قلب او است سوال می‌شود دست به این کارها نمی‌زد.

معظم‌له با اشاره به آیات ابتدایی سوره عادیات که در مورد جهاد است خاطرنشان کردند: دست‌های مقدسی که فقط تسبیح به دست می‌گیرند نمی‌توانند جهاد کنند، جوان جهادگر و بصیری که غیر از خدا نمی‌شناسد می‌تواند جهاد کند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با طرح سوال که چرا قرآن ادراکات انسان را به قلب او نسبت می‌دهد؟ افزودند: مرکز ادراکات انسان عقل و روح او است اما چون آثار روانی و نخستین عکس‌العمل‌ها در قلب ایجاد می‌شود قرآن ادراکات انسان را به قلب او نسبت می‌دهد.

ایشان افزودند: البته طبق نظر امام خمینی‌(ره) گاهی قلب در قرآن به معنای عقل به کار رفته است.

معظم‌له با بیان اینکه قرآن هم به صفات مثبت انسان اشاره می‌کند و هم صفات منفی او اظهار داشتند: هر دو نوع صفات در انسان وجود دارد و کسی به سعادت نمی‌رسد مگر اینکه در پرتو تعالیم انبیا، مقتضای صفات بد را خنثی و صفات خوب را پرورش دهد.

ایشان در پایان از اهتمام حجت‌الاسلام و المسلمین اعرافی نسبت به وضعیت طلاب غیر ایرانی تشکر کردند.

گفتنی است در جلسه امروز تفسیر آیت‌الله العظمی سبحانی جمعی از مسئولین از جمله رییس جامعةالمصطفی‌العالمیه و رییس صدا و سیمای مرکز قم حضور داشتند.

انتهای پیام 20/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha