سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024

دفتر حضرت آيت الله سيستاني به پرسش یکی از مقلدین این مرجع تقلید در باره شركت در مسابقه و قرعه كشي با ارسال پيامك بدون متن پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پرسش يكي از شنوندگان برنامه زمزم احكام راديو معارف در رابطه با ارسال برخي پيامك‌ها به منظور شركت در مسابقه و قرعه كشي و پاسخ دفتر حضرت آیت الله سیستانی به آن، بدين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 از مقلدين آيت الله سيستاني هستم گاهي اوقات از برخي شركت‌ها، پيامكي دريافت مي‌كنيم كه در پيامك اين طور نوشته شده: «با ارسال يك پيامك بدون متن در قرعه‌كشي مثلا يك خودرو و غيره شركت كنيد». ظاهرا همزمان با ارسال پيامك به سامانه شركت مبلغ 75 تومان از طريق قبض يا كسر از كارت شارژ از حساب ما كسر و به حساب آن شركت واريز مي شود و احتمالا جوايز نيز از همين پول تهيه مي‌شود.

 اولين سوال من اين است كه حكم شرعي اين كار چيست؟ سوال دوم اينكه آيا شركت در اين مسابقه و قرعه‌كشي جايز است؟ و سوال سوم اينكه آيا مالك هديه‌اي كه مي‌دهند مي‌شويم يا خير؟

*پاسخ دفتر حضرت آیت الله سیستانی

حجت الاسلام محمودي، نماينده بخش پاسخگویی به استفتائات دفتر حضرت آيت الله سيستاني در پاسخ به این سئوالات گفت: نظر حضرت آيت الله سيستاني در پاسخ به سوال اول اين است كه: اصل اين كار شرعي نيست و جايز نيست.

در پاسخ به سوال دوم بايد گفت وقتي اين عمل صحيح نباشد شركت كردن درآن هم جايز نيست.

و در پاسخ سوال سوم نظر ايشان اين است كه: اگر شركتي كه به شما هديه يا جايزه مي‌دهد  خصوصي باشد مي‌توانيد مالك آن هديه شويد؛ اما اگر آن شركت دولتي باشد، آن هديه يا جايزه به عنوان مجهول المالك است و بايد با نماينده مرجعتان مصالحه كنيد و آن هديه را كه دريافت كرديد حلالش كنيد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha