دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

رييس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر ضرورت تدوین فقه مناسبات شیعه و سنی، گفت: سرنوشت امت اسلامی در هم تنيده است و بايد با گفت و گوهاي علمي، مشكلات برطرف شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغي در نشست تبیین راهبردهای وحدت، در قم با اشاره به اين كه بايد فقه مناسبات شيعه و سني با مشاركت علماي شيعه و سني تدوين شود، گفت: تبعا اين پيشنهاد بايد در فضاي علمي بين علما و فقهاي شيعه و سني مورد بحث قرار گيرد.

استاد حوزه علميه قم با بيان اين كه كسي مخالف پرداختن فقه به مناسبات اجتماعي امت نيست، يادآورشد: آيا فقهي كه به موضوعات جزئي پرداخته است مي‌تواند نسبت به يك موضوع كلان اجتماعي كه سرنوشت همه موضوعات جزئي درون آن نظم پيدا مي‌كند، بي تفاوت باشد.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان كرد:  چون فضاي امت اسلام درگير تحولات جديد است اگر ما به اين موضوعات نپردازيم، ممكن است فضاي جامعه اسلامي به يك انشقاق دچار شود و آن وقت نه تنها شيعه و سني، بلكه دين اسلام تضعيف خواهد شد؛ بنابراين فقهاي طرفين اعم از شيعه و سني بايد هر چه سريع تر، دست به كار شوند.

وي ادامه داد: قطعا اگر براي تدوين فقه مناسبات، تنها به فقه شيعه و يا فقه سني مراجعه كنيم، مخالفت هايي از سوي طرف مقابل صورت مي‌گيرد؛ بنابراين بهترين راهكار، مراجعه به منابع مشترك و مورد قبول هر دو مذهب( شيعه و سني) است.

حجت الاسلام والمسلمين مبلغي تاکید کرد: اگر علمای جهان اسلام بر اساس مشتركات و روايات اجماعي پيامبر اسلام (ص)، مسائل را استنباط مي كردند و فتوا مي‌دادند، امروز انسان‌هاي جاهل و خشك مغز با در دست گرفتن صحنه‌هاي جهاني اسلام، همه جا را به آتش و خاک و خون نمي كشيدند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به این که فتوا بايد در فضاي امت اسلام جاري شود، ابراز داشت: همه فقها و علمای جهان اسلام بايد ريختن خون، آبرو و مال مسلمان را به صورت علني، حرام اعلام كنند.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این که نه تنها جان و مال، بلكه بايد آبرو هم محفوظ بماند، ادامه داد: ما نمي توانيم جايگاه افراد را پايين بياوريم، اگر شيعه جايگاه بخشي از اهل تسنن و در مقابل سني ها جايگاه شيعه را  پايين بياورند، هر كدام به خود ضربه وارد مي كنند.

حجت الاسلام والمسلمين مبلغي، فضاي كنوني جامعه اسلامي را خطرناك دانسته و گفت: متاسفانه فضاهاي انقسامي و انشقاقي همه جا را گرفته است و برخي به اسلام، مذهب و جامعه اسلامي خيانت مي كنند.

وي با بيان اين كه سرنوشت امت اسلامی در هم تنيده است و بايد با گفت و گوهاي علمي مشكلات برطرف شود، افزود: متاسفانه در فضاي امروزي جهان اسلام حتي يك بحث ساده علمي، دستاويز عده‌اي افراطي و تندرو  قرار مي گيرد كه تنها بر آتش اختلاف مي‌كوبند، اين در حالي است كه ما در فضاهاي آرام علمي، با رعايت ادب و اخلاق اسلامي مي‌توانيم در مورد همه مسائل  بحث كنيم. بزرگان اسلامي گاهي با زنادقه هم بحث مي‌كردند، ولي فحاشي، بي حرمتي و توهين به مقدسات، حرام است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با ابراز نگراني از وضعيت فعلي جهان اسلام، گفت: امروز سرنوشت امت بزرگ اسلامي با آن تاريخ درخشان، سابقه علمي، ميراث فكري الهي، منطقه جغرافيايي، تراث فكري و با وجود در اختيار داشتن بزرگترين كتاب آسماني، دستاويز ديگران شده و اين نگران كننده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha