سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
دکتر روحانی

اگر قرآن مجید کتاب آسمانی ما و سیره پیامبر‌(ص) و مناسک دینی ما همه و همه عوامل مهم و اصلی برای وحدت دنیای اسلام است بی‌تردید علاقه به اهل‌بیت‌(ع) نیز یکی از عوامل وحدت دنیای اسلام است.

رییس جمهور در کنگره بین‌المللی  سبط‌النبی گفت: مودت و عشق و علاقه به پیامبر‌(ص) وظیفه قرآنی و مهمی است که اکثریت قریب به اتفاق مسلمین جهان به آن عمل می‌کنند، بنابراین نباید تصور کرد، عشق به خاندان رسالت عاملی برای جدایی و تفرقه بین مسلمین است، بلکه برعکس این عشق از ارکان وحدت جهان اسلام است.

وی افزود: زندگی ائمه‌(ع) از امیرالمومنین‌(ع) تا امام حسن عسکری‌(ع) تاریخ زندگی یازده امامی که در اختیارمان است، یعنی دوران 250 ساله بهترین آیینه برای اجرای احکام الهی و سیره پیامبر‌(ص) در شرایط مختلف است، در واقع 250 سال یاد شده کتاب هدایتی است که هر فصل آن برجستگی خاصی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی یادآور شد؛ مسلمانان در نقاط برجسته 250 ساله مذکور ویژگی‌های دوران حکومت و زمامداری امام‌ علی‌(ع) صلح امام حسن‌مجتبی‌(ع) سبط اکبر پیامبر‌(ص) قیام بزرگ امام حسین‌(ع)، دانشگاه بزرگ امام باقر‌ و امام صادق‌(ع)، مقاومت در زندان 14 ساله موسی‌بن جعفر‌(ع) تعامل ویژه با حاکمیت وقت توسط امام رضا‌(ع) و دوران ویژه خفقان در دوره امام جواد‌(ع) و عسگریین‌(ع) به عنوان برجستگی‌هایی که می‌تواند راه را برای هدایت مسلمین بگشاید می‌باشد.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم در جهاد و مبارزه هم پیروزی حق است و هم پیروزی شخص است، آنکه برای رضای خدا به میدان جهاد می‌رود و خونش را نثار می‌کند هم حق را پیروز کرده و هم خودش پیروز میدان است.

سخنران این کنگره یادآور شد: گاهی حق پیروز می‌شود، اما شخص در فشار و تنگناست در صلح و نرمش در مقابل نیروی مقابل آنجا که صحیح است حق را پیروز می‌کند جنگ بدر و احد به عنوان حضور شجاعانه در برابر کفار بود و مصداق پیروزی حق، اما در صلح حدیبیه حق پیروز شد، ولی عده‌ای کوته نظر در برابر پیامبر‌(ص) زبان به اعتراض به مواد صلح‌نامه گشودند.

کوته نظران عاقبت‌بینی را گاهی عافیت‌طلبی می‌بینند، دقت‌بینی و تدبیر غیر از عافیت‌طلبی است، حتی صحابه و بزرگان و یاران نزدیکی، مثل حجر هم دچار این موضوع شدند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شجاعت در صلح به مراتب بالاتر از شجاعت در جنگ است در دروان امام راحل‌ به عیان دیدیم که هم فرمانده میدان جنگ بود و هم راهبر صلح، آن روز که مسیر صلح را پیمود، چه فشاری بر وجود ایشان وارد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با بیان اینکه امام حسن‌(ع) صلحی را برگزید که هم حق دماء مسلمین در آن بود و هم کل دنیای اسلام را از خطر ایمن نمود،‌بیان داشت: صلح برای دستیابی به آرمان برتر، نه از آن امامی است که پشت پرده را می‌بیند و پیش‌بینی می‌کند می‌باشد، ما نیازمند  آنیم که زندگی ائمه‌(ع) را باز خوانی کرده و درس عقلانیت، تدبیر، میانه‌روی، و اعتدال در برابر افراط‌گران و خشونت‌گرانی که حتی زمانی در برابر پیامبر‌(ص) و امام معصوم‌(ع) هم راه مدارا را درک نکرده و زبان به گله و اعتراض می‌گشودند، بیاموزیم.

وی گفت: عمل امام حسن‌مجتبی‌(ع) نشان می‌دهد در مقاطعی از تاریخ اسلام وحدت و مدارا در برابر افکار دیگران تا چه حد اهمیت دارد، مدارا کردن به معنای زیرپا گذاشتن حق و تسلیم نیست، بلکه سعه‌ صدر و حوصله می‌خواهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی یادآور شد: زیباترین جمله را مقام معظم رهبری درباره امام حسن مجتبی‌(ع) فرمودند«زمانی که چند سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایشان کتاب صلح الحسن‌(ع) را ترجمه کردند و نام آن را «صلح امام‌(ع) شکوهمند‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ نامیدند». امام حسن‌(ع) قهرمانانه و با شجاعت صلح را برگزید.

رییس جمهور با اشاره به روایتی که شیعه و سنی در خصوص امام حسن‌(ع) و امام حسین‌(ع) نقل کرده‌اند گفت: نقل شده پیامبر‌(ص) دست امام حسن‌ و امام حسین‌(ع) در دست گرفت و فرمود، هر کس این دو نور دیده من و پدر و مادرشان را دوست بدارد، روز قیامت در کنار من و با من در همان جایگاه قرار می‌گیرد و این مسئله مورد اتفاق علمای جهان اسلام است.

وی افزود: ما نیازمندیم از راه حق صلح و ثبات امام حسن‌(ع) بیشتر بهره بجوییم، در آستانه ماه عبادت و ماه مبارک رمضان هستیم، امروز وحوشی پیدا می‌شوند که کودکان را هم سر می‌برند، به ناموس مسلمانان رحم واعتنا ندارند حرمت هیچ پیامبر‌ی را نمی‌گیرند و خود را اجرا کننده احکام اسلام می‌دانند، متاسفانه روز غم برای مسلمین و روز شادی برای صهیونیست ها است، آنها از کشتار مسلمین لذت می‌برند و در این وادی هر روز بر مردم غزه می‌تازند و فضایی به وجود آورده‌اند که کسی به فکر فلسطین و خود نباشد.

رییس‌جمهور در ادامه بیان داشت: متاسفانه با پرچم لا اله الالله خونریزی راه انداخته‌اند، اما در عمل «لااله الا شیطان» هستند، امروز ما نیازمند وحدت در دنیای اسلام و برافراشتن پرچم صلح حسنی هستیم، پرچم صلحی که به حرمت زاده ماه رمضان که برای احترام مسلمین مهنت و رنج را به جان خرید، ما امروز نیازمند به این مکتب هستیم  و باید همه علما و اندیشمندان احزاب و گروه‌های اسلامی و به ویژه علمای سنی و شیعه یک حرکت فرامذهبی در دنیای اسلامی به راه بیاندازند و در برابر توحش خشونت و آم‌کشی بایستیم، باید ندای صلح و وحدت را بر ندای افراط و تکفیر، پیشی بدهیم و فریاد صلح مسلمانان را به دنیا برسانیم.

رییس جمهور با هشدار به حامیان افراط و تفریط گفت: به کشورهایی که با پول و دلارهای نفتی خود از تروریست‌ها حمایت می‌کنند توصیه می‌کنم، بدانید فردا نوبت خودتان هم فرا می‌رسد، از خونریزی و مسلمان کشی دست بکشید بین شیعه و سنی جای تفرقه نیست، آنها برادر یکدگیر هستند و قرن‌ها در ایران، عراق، شام، لبنان، خلیج فارس و همه جای دنیا با برادری با هم زندگی کرده‌اند، چرا به ناحق همزیستی مسالمت‌آمیز و نعمت الهی آنها را می خواهید نابود کنید.

وی تاکید کرد: چرا خواب راحت به صهیونیست‌ها و استکبار می بخشید و در عوض زن و بچه مسلمانان از ترس و وحشت در گرما و سرما آواره هستند، باید فریاد صلح رمضانی را فریاد بزنیم، ماه رمضان ماه صلح و تقواست بیایید تروریست‌ها را منزوی کرده و دست وحدت و اتحاد به هم بدهیم، زیر پرچم سبط اکبر رسول‌الله‌(ص) قرار بگیریم و از خدا بخواهیم دلهایمان را نزدیک‌تر و پایان تروریسم در دنیای اسلام را به ما عطا نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha