سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کد خبر: 335051
۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
حجت‌‌الاسلام مومنی

اگر دعای انسان با انجام همه مقدمات ، آداب و ادب دعا به اجابت نرسید یقینا موانعی جلوی این اجابت را گرفته که تا آن موانع چون حق الناس ،عدم احترام به والدین ، قسم دورغ خوردن و... بر طرف نشود دعا ها به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام حسین مومنی امروز در جمع روزه داران مسجد اعظم قم، گفت : دعا توجه دادن خداوند است به انسان به این معنی که عبد در موقع دعا کردن میل به خدا پیدا می کند و در این صورت دعای او   پذیرفته خواهد شد .

وی با بیان اینکه لازم است دعا کننده در موقع درخواست کردن تواضع و فروتنی داشته باشد افزود:فروتنی و تواضع در برابر ایزد منان از زیباترین حالات عبد در موقع دعا کردن است که باعث تسریع در اجابت دعا می شود .

حجت الاسلام مومنی ابراز داشت : دعا به معنای عرضه کردن خود با تمام وجود بر خدا است و این امر زمانی محقق می شود که انسان با تمام وجود خودرا نیازمند، خاکسار و گرفتار ببیند و در نهایت ادب و متانت و برباری خواسته های مشروعه خود را بیان کند و از خدا ابتدا حوائج دیگران را بخواهد که این راه تعجیل در اجابت دعا است . 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه شناسایی  موانع دعا یکی ازمباحث مهم در دعا می باشد اظهار داشت : اگر دعای انسان با انجام همه مقدمات ، آداب و ادب دعا به اجابت نرسید یقینا موانعی جلوی این اجابت را گرفته و تا آن موانع چون حق الناس ،عدم احترام به والدین ، قسم دورغ خوردن و... بر طرف نشود دعا ها نتیجه نخواهد رسید.

وی تکبر و غرور را از دیگر موانع استجابت دعا بر شمرد و افزود: زمانی که انسان دچار غرور و تکبر کاذب می شود خدا عبد را به بلا و ابتلا گرفتار می کند تا به یاد بیاورد که در مقابل خالق هستی آنچه ارزش دارد خشوع و طلب نیازمندی است و هرچه غیر این باشد فنا و نابود شدنی است و تا این درد وبیماری ازبین نرود دعاها قبول نخواهد شد.

 حجت الاسلام مومنی, دعای در پنهان، عجز و ناله کردن و دست گدایی  به سوی آسمان بلند کردن را از مواردی دانست که عبد لازم است آن را در موقع  دعا مورد توجه قرار دهد تا بتواند به خواسته خود برسد.

 وی گریه و خشوع را  جهت جلب توجه خدا به او بسیار مهم بر شمرد و گفت : زمانی که قلب انسان به هر دلیلی شکست و اشک در چشمان او جمع شد بداند که این لحظه استجابت دعا ست و این گریه را با دعا کردن به اتمام برساند .

 این کارشناس مذهبی ابرازداشت : گریه قبل از دعا کردن انقدر در سیره معصومین (ع) تاکید شده است که دستور داده اندحتی اگر نتوانسته اید خودرا بگریانید به یاد عزیزان از دست رفته خود بیافتید و گریه کنید و بعد دعا کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha