دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت‌الله بروجردی

مکتب پر گوهر فقهی حضرت آیت اله بروجردی(ره) مبتنی بر تمرکز بر اقدمین بود که بر چند عنصر استوار می باشد و از جمله آنها می توان به تمرکز بر روی تاریخ اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، همزمان با پنجاه و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی(ره)، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ،به تبیین شخصیت علمی و معنوی  آن مرجع فقید پرداخت و گفت: ایشان از شخصیت های نادر نه تنها عالم تشیع، بلکه دنیای اسلام است که هرچقدر زمان می گذرد، ابعاد شخصیت جامع آن عالم بزرگ بیش از پیش روشن تر می شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به خصائص اخلاقی حضرت آیت الله بروجردی(ره)، افزود: آن عالم بزرگ در درجه اول یک مومن خداباور و به تبع آن یک انسان به معنای واقعی کلمه متوکل به خداوند متعال بودند و به این خاطر کل امورات و سرنوشت زندگی خود را به خدای متعال تفویض کرده بودند و این حالات معنوی را می توان به خوبی در زندگی فردی و اجتماعی ایشان مشاهده کرد.

*نمایش اصالت مرجعیت دینی

وی تصریح کرد: مرحوم حضرت آیت الله بروجردی(ره) را می توان به حق جلوه ای از کارکرد تحول در فضاهای اجتماعی و مظهری از نشانه های خداوند دانست که به خوبی اصالت مرجعیت دینی در عصر غیبت کبرای امام زمان(عج)را به نمایش گذاشت و از حریم دین الهی به خوبی پاسداری کرد.

*عالم به زمان

استاد حوزه علمیه قم، اجتماع شناسی و عالم به زمان بودن را از دیگر ویژگی های کم نظیر زعیم فقید حوزه های علمیه دانست و خاطر نشان ساخت: برخلاف بسیاری از انسان ها که علی رغم حضور در اجتماع،  هنوز مناسبات و روابط اجتماعی و انسانی مبتنی بر آموزه های دینی را نمی دانند، ایشان مناسبات اجتماعی را به خوبی می دانستند و درک صحیح و عمیقی از جامعه و دنیای اسلام داشتند.

*پایه گذاری تقریب

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، یکی از مهم ترین نشانه های عالم به زمان بودن حضرت آیت الله بروجردی(ره) را درک مناسبات بین شیعه و سنی دانست و گفت: در روزگاری که دنیای اسلام به سمت اصطکاک و اختلافات جدی حرکت می کرد، ایشان در کسوت مرجعیت دینی درک عمیقی از احوالات دنیای اسلام پیدا کرده و با آگاهی از تحولات الازهر مصر و سایر جوامع اهل سنت، وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی را پایه ریزی کردند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اضافه کرد: ایشان با این کار بزرگ و سرنوشت ساز توانست توطئه های دشمنان اسلام برای نابودی اصل اسلام را تا حد زیادی خنثی نمایند.

*مکتب پر گوهر فقهی

وی در ادامه با اشاره به مکتب فقهی مرحوم حضرت آیت الله بروجردی(ره)، افزود: مکتب پر گوهر فقهی ایشان مبتنی بر تمرکز بر اقدمین بوده است که بر چند عنصر استوار می باشد و از جمله آنها می توان به تمرکز بر روی تاریخ اشاره کرد. معظم له نه تنها در اجتهاد از تاریخ استفاده می کردند، بلکه در زمینه های تاریخی نیز صاحب نظر بودند و این مسئله با استفاده صرف از تاریخ در اجتهاد تفاوت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: تاریخ فقه از دیدگاه ایشان تعریف و طبقه بندی ویژه ای داشت و چارچوب قدما را از حیث های گوناگون تعریف می کرد. به عبارت دقیق تر مکتب فقهی ایشان مستقیم، بدون تعقید و گره خوردگی و متکی به تاریخ بوده است.

*سبک شاگردپروری

استاد حوزه علمیه قم به سبک شاگرد پروری مرحوم حضرت آیت الله بروجردی نیز اشاره کرد و گفت: ایشان به خاطر تلألوء وجودی خویش در جهان تشیع و کل دنیای اسلام توانست شخصیت های زیادی را به سوی خود جذب نماید و علمای بزرگی گرد شمع وجود او جمع شوند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی اضافه کرد: بسیاری از مراجع تقلید فعلی قم و حتی بزرگانی از حوزه نجف مانند آیت الله العظمی سیستانی از شاگردان ایشان بوده اند و توانسته اند از فیض وجود او بهره ها ببرند.

*الگوی اخلاق و مجاهدت علمی

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در پایان با تاکید بر لزوم الگو گیری از بزرگان دین، ابراز داشت: شخصیت جامع و کامل مرحوم حضرت آیت الله بروجردی(ره) در همه زمینه ها مانند زهد، توکل، مجاهدت علمی و سایر سجایای علمی و اخلاقی چراغ راه و الگوی مناسبی برای حوزویان است تا بتوانند جامعه اسلامی را از معارف والای مکتب اهل بیت(ع) سیراب نمایند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha