دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت‌الله غروی

دبیر دوم شورای عالی حوزه، یکی از مهم ترین اقدامات حضرت آیت الله بروجردی(ره) را انسجام بخشی به نظام روحانیت شیعه عنوان کرد و گفت: با مرجعیت ایشان، توجه همگان به حوزه علمیه قم معطوف شد.

آیت الله سید محمد غروی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با گرامیداشت پنجاه و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی(ره)، اظهار داشت: ایشان از فقهای بزرگ عصر ما تلقی می شد که مرجعیت عامه شیعه را در زمان خودشان برعهده داشتند.

وی تصریح کرد: در آن دوران، حوزه علمیه نجف اشرف از اهمیت بسیار برجسته ای برخوردار بود و فقهای بزرگ در آن جا تدریس داشتند، اما مرجعیت حضرت آیت الله بروجردی(ره) به گونه ای بود که عراق را نیز شامل می شد و بزرگان و مراجع نجف هم مرجعیت ایشان را پذیرفته بودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه با تاکید بر این که حضرت آیت الله بروجردی(ره) از جایگاه علمی بسیار بالایی برخوردار بود، ابراز داشت: ایشان از شاگردان بزرگ مرحوم آخوند خراسانی تلقی می شدند و در نجف نیز از دیگر بزرگان استفاده کرده و پیش از آن نیز از علمای اصفهان کسب فیض کرده بودند و در واقع مجتهد مسلم بودند که به نجف رفتند تا علوم بیشتری را بهره بگیرند.

آیت الله غروی خاطرنشان کرد: ایشان پس از بازگشت از نجف به زادگاه خود بروجرد مراجعت کردند و علاوه بر این که امور روحانیت منطقه را برعهده داشتند، به تدریس و تالیفات خود نیز می پرداختند.

وی با بیان این که با گذشت سالیان متمادی ابعاد علمی و تقوایی حضرت آیت الله بروجردی مشهور شد و در آغاز از غرب ایران مقلدان بسیاری پیدا کرده بودند، اظهار داشت: ایشان با تالیف «حاشیة علی عروة الوثقی» توجه بزرگان نجف را جلب کردند و پس از رحلت مرحوم حاج آقا حسین قمی، مرجعیت به معظم له سپرده شد و همگان مرجعیت علمی ایشان را قبول داشتند.

دبیر دوم شورای عالی حوزه اشاره به حضور آیت الله بروجردی به قم، ابراز داشت: ایشان برای عمل جراحی به بیمارستان فیروزآبادی عزیمت می کردند که در راه مورد استقبال بزرگان قم قرار گرفتند و بزرگانی نظیر آیت الله مرتضی حائری و مرحوم حضرت امام(ره) به ایشان اصرار می کنند که در حوزه علمیه قم حضور داشته باشید در حالی که مراجع ثلاثه نیز در قم حضور داشتند.

*اقدام مهم

آیت الله غروی، یکی از مهم ترین اقدامات برجسته حضرت آیت الله بروجردی(ره) را انسجام بخشی به نظام روحانیت شیعه عنوان کرد و اظهار داشت: با مرجعیت معظم له در قم و جایگاه وکلای ایشان در استان های مختلف، انسجام بیشتری در روحانیت شکل گرفت و توجه همگان به حوزه علمیه قم معطوف شد.

*شاگردپروری

وی با بیان اینکه کرسی تدریس حضرت آیت الله بروجردی(ره) از طراوت و شور خاصی برخوردار بود، تصریح کرد: بعضی از شاگردان ایشان نظیر آیات عظام صافی گلپایگانی، فاضل لنکرانی، سبحانی، مکارم شیرازی و ... به مرجعیت رسیدند.

*حضور امام(ره) در درس فقه آیت الله بروجردی

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به این که درس اصول حضرت امام (ره) در حوزه مشهور بود، ابراز داشت: با این وجود امام راحل(ره) به جهت احترام در درس فقه آیت الله بروجردی حضور داشته و از ایشان کسب فیض می کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه با تاکید بر این که حضرت آیت الله بروجردی(ره) با منش اخلاقی و تسلط فقهی و علمی، مرجعیت یکتایی داشتند، تصریح کرد: تمام علما و بزرگان مرجعیت ایشان را پذیرفته بودند و نقش بسیار مهمی پیدا کردند و موجب انسجام و رونق بیشتر حوزه علمیه شدند.

وی با بیان این که ایشان دیدگاه های خاصی در فقه و رجال و حدیث داشتند که به شاگردان منتقل می کردند، ابراز داشت: همچنین ایشان به تالیف آثار توجه ویژه داشتند و جامع الاحادیث شیعه به دستور ایشان تالیف شد و در عین حال کتاب های بسیاری از بزرگان را احیا کردند که به همین دلیل به احیا کننده شیعه در میان بزرگان شهرت یافتند.

*تقویت علمای شهرستان ها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تاکید بر این که دیدگاه های حضرت آیت الله بروجردی(ره) در مراکز فقهی و رجالی بین بزرگان هم اکنون مورد توجه است، تصریح کرد: ایشان وکلایی نیز در کشورهای اروپایی داشتند و در عین حال به تقویت جنبه های اخلاقی و معنوی علمای بزرگ استان ها می پرداختند.

*تاثیرگذار در فقه و رجال

آیت الله غروی افزود: آن زعیم فقید، مرجعیت قوی و استواری داشتند و در ارتقای ابعاد علمی،  فقهی و رجالی و حدیثی تاثیرگذار بودند و سیره اخلاقی و اجتماعی بسیار قوی خود را به شاگردان منتقل کرده بودند تا در کشورهای مختلف جایگاه مناسبی برای شیعه بوجود بیاورند.

*تفکر صحیح تقریبی

وی با بیان این که حضرت آیت الله بروجردی(ره) بر تفکر صحیح تقریبی تاکید داشتند، افزود: ایشان تاکید داشت اگر بتوانیم با علمای عامه در تماس باشیم و آن ها تالیفات علمای شیعه را بدانند و با احادیث و سیره ائمه اطهار و اهلبیت(ع) آگاه شوند زمینه ساز تقریب آن ها به ما می شود و جوانان معطوف به مکتب اهل بیت(ع) می شوند و در این راستا گام هایی برداشتند که حاصل آن فتوای معروف شیخ شلتوت  است که وی تاکید کرد تبعیت کردن از فقه شیعه مورد قبول است.

*هراس شدید شاه

دبیر دوم شورای عالی حوزه در پایان با اشاره به این که پس از رحلت آیت حضرت آیت الله بروجردی(ره) جهان اسلام تکان خورد، چرا که ایشان اختصاص به شیعه نداشت، تصریح کرد: محمدرضا پهلوی با وجود قدرت شاهنشاهی، از قدرت و عظمت ایشان هراس داشت و یک اشارت و چپ نگاه کردن معظم له برای وی مخاطره آفرین بود.

انتهای پیام/313 /33

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha