دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
استاد انصاریان

باید معنویت عصر آیت الله العظمی بروجردی را به حوزه برگرداند، حوزه ها را تبدیل به کارخانه های عظیم بروجردی سازی نماییم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در مراسم گرامیداشت پنجاه و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی با بیان این که آئین مقدس اسلام ترکیبی از چهار منبع کامل و جامع است، اظهار داشت: در روزگار نزول قرآن، علم نجوم برای مخاطبان زمان نزول شناخته شده نبود و امیرمومنان علی(ع) و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به اندازه فهم آن دوران در این زمینه مطالبی بیان داشتند؛ اما امروز دوربین های نجومی که ستارگان را از میلیاردها سال نوری رصد می کنند به حد زیادی نجوم را شناسانده اند و کتاب هایی در این زمینه بیان کرده اند.

وی تصریح کرد: پروردگار عالم در قرآن کریم به جایگاه و مدارات میلیاردها ستاره سوگند یاد کرده است تا ما را متوجه کند که قرآن کریم از ارزش ویژه ای برخوردار است.

سخنران مراسم افزود: منبع دوم آئین اسلام مجموعه عظیمی از روایات رسول خدا و ائمه طاهرین(ع) است که درک حقایق قرآن بدون آنها امکان ندارد.

*شیعه خوشبخت ترین ملت

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان تصریح کرد: منبع سوم آئین اسلام، دعاها است که هیچ مکتب و مذهبی به مانند مذهب شیعه از این دعاها که سراسر علم، حکمت، دانش و بصائر است، برخوردار نیست و تمام ملت ها مذهب ها در این جهت فقیر، تهیدست و بدبخت هستند و خوشبخت همه ملت ها در زمینه شیعه است.

وی با تاکید بر اینکه هنوز حقایق و اسرار دعاهای عرفه، کمیل، ابوحمزه ثمالی، جوشن کبیر و دعای بعد از زیارت حضرت رضا(ع) کشف نشده است، ابراز داشت: متاسفانه کمتر بر روی این منبع عظیم الهی که معجزه عقلی امامان شیعه محسوب می شود کار شده است.

*برای تبیین دعاها کاری نکرده ایم

وی تاکید کرد: به اندازه ای که برای رسائل و مکاسب و کفایه کار شده، قدمی برای این منبع با عظمت الهی در حوزه ها برداشته نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این که برای معطل ماندن این دعاها در قیامت چه جوابی به خدا و ائمه طاهرین(ع) داریم گفت: حقایق این دعاها در حد لازم تفسیر و تبیین نشده است و هنوز هم درب مدارس و دانشگاه ها به روی منبع عظیم روایات و قرآن بسته است.

وی با اشاره به این که امروز در حد محدودی کتاب خدا و روایات و دعاها در جامعه وجود دارد تصریح کرد: ما این دعاها را هنوز به جوانان و مذاهب دیگر و حتی به همسایگان کشور ارائه نکردیم.

*کدام مکتب زیارت های شیعه را دارد؟

سخنران این مراسم منبع چهارم آئین اسلام را زیارت ها عنوان کرد و گفت: کدام مدرسه، دانشگاه، ملت و مذهبی، نمونه زیارت امین الله، وارث، صدیقه کبری(س)، حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) و علی(ع) را دارد؟.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان افزود: وقتی انسان در این زیارت ها دقت می کند، به این جقیفت پی می برد که بعد از 1500 سال هنوز مانند کودکی است که کنار دریا ایستاده و حتی موجش را نمی بیند و لطافت آب را درک و حس نمی کند.

*رسالت حوزه تفسیر کلام اهل بیت(ع) است

وی تصریح کرد: قرآن، روایات، دعاها و زیارت ها هنوز در غربت و در صفحات کتاب ها حبس است و هیچ حوزه ای را در عالم تشیع نداریم که حقایق روایات، دعاها و زیارت ها را درس دهد.

سخنران مراسم افزود: خواندن کتاب های سطح و درس خارج حتما لازم است؛ اما لازم تر از آنها فهم این چهار منبع است که بر همه درس ها مقدم است و دارای رتبه شرفی، علمی، حقیقتی و وجودی است .

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با تاکید بر اینکه فلسفه ارائه چهار منبع قرآن، روایات، دعاها و زیارت ها تغییر کردن انسان است، تصریح کرد: تکیه بر این چهار منبع الهی موجب ارتقا یافتن از جهل به بصیرت، و از حیات بدنی به حیات روحی و عقلی و قلبی و سفر از حیوانیت برای رسیدن به اوج کرامت و شرافت و اصالت و لقاء الله و مقام قرب است.

وی افزود: اگر کسی طالب صیرورت نباشد آدم نمی شود و وقتی آدم نشد در پیشگاه خداوند در دنیا و آخرت جایگاهی ندارد.

آیت الله بروجردی محو در دعا و مناجات بود

این استاد اخلاق با بیان این که آیت الله العظمی بروجردی یکی از چهره های کم نظیر در اسلام بود، اظهار داشت: ایشان از نوجوانی و حتی در سنین پایین تر با دل دادن به قرآن، روایات و دعاها و زیارات ،عناصر شخصیت خود را بنا کرد و بنای انسانیت و ملکوتی بودن خود را ساخت و در نهایت تبدیل به این انسان والای اثرگذار، خدمت گذار، راه یافته به لقاِء و قرب الی الله در همین دنیا شد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به عرفان آیت الله العظمی بروجردی، ابراز داشت: ایشان عرفان خدایی را از ریشه خانوادگی خود و همچنین در محضر اساتید با عظمتی ،نظیر ابولمعالی کلباسی و علامه جهانگیرخان قشقایی و آخوند ملامحمد کاشانی دریافت کرد و این شجره طیبه را در خودش بنا نهاد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که هر روحانی شیعه در حد ظرفیت خود باید متحول شود تا بتواند با نفسش یک جهان و ملت را نجات و در راه خدا جریان دهد، تصریح کرد: حوزه باید نسبت به این نکات خیلی توجه داشته باشد؛ در دوران طلبگی شاهد بودم که یک ساعت مانده به اذان صبح از چهار طرف حجره ها صدای ضجه و ناله شنیده می شد.

*مثل آیت الله العظمی بروجردی نداریم

این استاد عرفان و اخلاق تاکید کرد: امروز باید در حوزه های علمیه همه همت خود را برای بروجردی ساختن صرف کنیم و متاسفانه امثال ایشان خیلی کم داریم .

*توصیه آیت الله بروجردی به مبلغان

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با تاکید بر اینکه آیت الله العظمی بروجردی مجسمه دین، تقوا، حلم، عظمت و کرامت بود، اظهار داشت: ایشان به مبلغان توصیه می کرد؛ اگر به منزلی برای سی شب در ماه مبارک رمضان یا دهه اول محرم رفتید و برای نمازشب یا نماز صبح دیرتر از صاحبخانه بیدار شدید، وسایل خود را جمع کنید و بروید که آبروی دین در خطر است و به روحانیت و دین مردم رحم کنید!!!

*حوزه تبدیل به کارخانه های عظیم معنوی بروجردی سازی شود

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در بخش پایان سخنان خود اظهار داشت: باید معنویت عصر آیت الله العظمی بروجردی را به حوزه برگرداند، حوزه ها را تبدیل به کارخانه های عظیم بروجردی سازی نماییم .

 

انتهای پیام/313 /33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha