دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
منذر حکیم

حوزه/ استاد حوزه گفت: انحرافی که عمربن عبدالعزیز وارد اسلام کرد، این بود که صحیح بخاری و صحاح سته، منبع سنت نبوی(ص) شد و امروزه هرچه انحراف در اهل سنت وجود دارد، به پای عمربن عبدالعزیز نوشته می شود.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم در دوره کوتاه مدت امام باقر(ع) شناسی در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به موضوع جریان شناسی فکری معارضان پرداخت و گفت: برای این که به جریان شناسی فکری معارضان بپردازیم، باید نخست روش جریان شناسی را شناخته تا بتوانیم جریانات را تشخیص دهیم و دوم این که جریان های موجود که به جریان های فکری، سیاسی و فرهنگی تقسیم می شود را دریابیم.

وی اظهار داشت: برای این که روش جریان شناسی را شناخته و بتوانیم جریانات را بشناسیم، باید به این مطلب اشاره کرد که حوادث تاریخی مطابق با قانون انجام می گیرد؛ یعنی سنت های الهی در تاریخ، گویای این مسئله هستند که هیچ حادثه ای بدون سبب، علت و دلیل حاصل نمی شود و این سنت های الهی در عرصه اجتماعی هستند که حرف اول را می زنند؛ لذا اگر بخواهیم در یک مقطع تاریخی حادثه ای را مطالعه کنیم؛ باید سنت ها و حوادث پیشین را نیز مطالعه کرد؛ چراکه بدون آنها مطالعه ناقص خواهد بود.

این استاد حوزه با بیان این مطلب که دو گروه قریش و منافقینی که در جمع مسلمانان بودند، حربه اسلام ستیزی داشتند، ابراز داشت: آنها برای رسیدن به اهداف خود تلاش های بسیاری کردند؛ ولی به نتیجه ای نرسیدند؛ اما باید گفت که مأیوس نشده و دست از فعالیت برنداشتند و از راه دیگر وارد شده و به ظاهر اسلام را حفظ کردند؛ ولی از درون شروع به ضربه زدن کرده و محتوا را تخریب نمودند.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: به عنوان مثال آنها خلیفه پیامبر(ص) را قبول داشتند؛ اما امام علی(ع) را کنار زده و فرد مورد قبول خود را سرکار گذاشتند و در جای دیگر، امام حسین(ع) را با شمشیر خلافت و با نام پیامبر(ص) به شهادت رساندند و جمله "قُتِل الحسین بدین جده" را سر زبان ها انداخته و اینگونه تبلیغ می کردند که این امام همام چون از دین خارج شد، با دستور دین جدش کشته شد.

*مشروعیت بخشی به فعالیت های اسلام براندازانه

این کارشناس امام شناسی خاطرنشان ساخت: یکی از کارهایی که آنها انجام می دادند، مشروعیت بخشی به فعالیت های اسلام براندازانه خود بوده است؛ به این نحو که بدعت ها را مشروعیت بخشیده و جابجایی هایی را انجام می دادند که به عنوان مثال خواندن نماز تراوی، دست بسته نماز خواندن، وضوگرفتن معکوس و ..... از جمله بدعت هایی است که در دین وارد کردند.

*ایجاد تحریف اعتقادی

حجت الاسلام والمسلمین حکیم تصریح کرد: آنها با نقشه های گوناگون وارد اسلام ستیزی شدند که یکی از این سرفصل ها ایجاد تحریف اعتقادی در مباحثی همچون توحید، جبر و اختیار و قضا و قدر بوده است.

وی یادآور شد: توحید، جبر و اختیار و ..... ساختار فکری و فرهنگی مسلمین را بر عهده دارند و در روایتی آمده است: «بُنی الاسلام علی کلمتین؛ کلمة التوحید(قولوا لا اله الا الله تفلحوا) و توحید الکلمه/ اسلام بر دو چیز بنا شده است: کلمه توحید و وحدت کلمه».

این استاد حوزه بیان داشت: بنی امیه هر دو موضوع را تحریف کردند؛ به گونه ای که صحبت از توحید در میان مسلمانان اشکالی نداشت؛ اما اجازه نمی دادند کسی درباره نقطه مقابل توحید که شرک باشد، سخن بگوید؛ چراکه با به میان آمدن سخن از شرک، مرزبندی پیدا شده و در نتیجه مشخص می شد که آنها مشرک هستند.

*انتقال نظرات جبرگرایانه به اسم اسلام

این محقق و پژوهشگر اظهار داشت: آنها به بحث جبر و اختیار دامن زده و نظریات جبرگرایان را به اسم اسلام به مردم منتقل کرده و این گونه تبلیغات می کردند که اگر معاویه به قدرت رسیده و یزید امام حسین(ع) را به شهادت رساند، خواست خدا بوده است.

این کارشناس امام شناسی ابراز داشت: آنها در اعتقادات کلیدی اسلام همچون قضا و قدر و امامت نیز ورود کرده و هرچه خواستند با تبلیغات خود وارد کردند و آیات قرآن را تا جایی که به نفع آنان بود، خوانده و به مابقی آن اشاره ای نداشتند.

*ایجاد روش جدید برای فهم اسلام

حجت الاسلام والمسلمین حکیم یکی دیگر از نقشه های آنها را ایجاد روش جدید برای فهم اسلام عنوان کرد و گفت: امام باقر(ع) برای مقابله با آنان به تربیت مجتهد و انسانهایی که اسلام را روشمند بفهمند، پرداخته و اولین رساله علم اصول از هشام بن حکم که شاگرد این امام همام است، عرضه شده است.

وی خاطرنشان ساخت: آنها در زمان پیامبر(ص) می دانستند که تمام افتخار اسلام به پیامبر(ص)، قرآن و اهل بیت(ع) است و رسول گرامی اسلام(ص) اواخر عمر خود را می گذراند و غصه ای از بابت ایشان نداشتند و به فکر حذف و تخریب قرآن و اهل بیت(ع) بودند.

*سه موضوعی که معارضان با آن مشکل داشتند

این استاد حوزه تصریح کرد: آنها بعد از نبی مکرم اسلام(ص) با سه مسئله قرآن کریم به عنوان مهمترین منبع اسلام؛ سنت به عنوان دومین منبع اسلام و اهل بیت(ع) به عنوان حافظ قرآن و سنت، مشکل داشتند و با ایده و تز که «حسبنا کتاب الله» (قرآن ما را کفایت می کند) بنا را بر تعطیلی سنت و اهل بیت(ع) گذاشتند.

این محقق و پژوهشگر یادآور شد: معارضان به این استدلال بسنده کردند که در قرآن کریم نامی از امام علی(ع) و امامت نیامده؛ پس باید آنها را کنار گذاشت و عصمت اهل بیت(ع) را قبول داشته؛ ولی اهل بیت را همسران پیامبر(ص) معرفی کردند.

این کارشناس امام شناسی بیان داشت: این گروه قرآن را در مقام تفسیر، فهم و عمل تعطیل کردند و به این کتاب آسمانی احترام می گذاشتند؛ اما عملی از آنها در کار نبود.

*تعطیل سنت نبوی به عنوان یکی از منابع اسلام

حجت الاسلام والمسلمین حکیم با اشاره به این که سنت نبوی دومین منبع اسلام است که هم تشیع و هم اهل سنت به آن افتخار می کنند، اظهار داشت: سنت مفسر قرآن است و معارضان سنت نبوی را به هر قیمتی که بود تعطیل کردند؛ بدین گونه که کوچک کردن کلام پیامبر(ص) و تمسخر تدوین کنندگان کلام نبوی از کارهای آنها بوده و رسول خدا(ص) را متهم می کردند که انسانی است که قاعده خاصی ندارد و سخنان او روزی در حال خوش و روزی در حالت ناخوشی است.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) با این تفکر آنان مبارزه کرده و در پاسخ به آنان فرموده بودند که من چه در خشم باشم و چه در حالت رضایت، سخنی بیهوده نمی گویم.

این استاد حوزه افزود: آنها از این طریق نتوانستند موفق شوند و سخنان رسول خدا(ص) را رد کنند؛ ولی شروع به نوشتن کرده و دروغ و تحریف را در دستور کار خود قرار دادند و روایات دروغ به رسول اعظم(ص) نسبت می دادند.

*معیار تشخیص سنت واقعی نبوی

این محقق و پژوهشگر ابراز داشت: پیامبر(ص) در جواب کار آنها معیاری داده و فرمودند که برای تشخیص سنت واقعی از غیرواقعی باید آن را به قرآن عرضه کرد که اگر موافق قرآن بود، آن را گرفت و اگر موافق نبود،«فاضربوه علی الجدار».

این کارشناس امام شناسی خاطرنشان ساخت: سیاست قریش این بود که سنت های پیامبر(ص) ماندگار نباشد و به همین دلیل این کارها را کرده و همین سیاست ها از ابوبکر تا عمربن عبدالعزیز ماندگار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم تصریح کرد: آنها در مقابل تبلیغ اسلام می ایستادند؛ ولی به اهل کتابی که تازه مسلمان شده و این اسلام آنها شبهه ناک نیز بوده، اجازه تبلیغ می دادند.

وی یادآور شد: آنها در تمام خطبه های نماز جمعه جهان اسلام، امام علی(ع) را سب و لعن می کردند و این یک رفتار سیاسی و جریانی بود که عقبه فکری به دنبال داشت.

این استاد حوزه با بیان این مطلب که این گروه از نفوذ اهل بیت(ع) در دل و جان مردم وحشت داشتند، اظهار داشت: آنها به همین دلیل به مقابله با اهل بیت(ع) می پرداختند و منطق بنی امیه این بود که اهل بیت(ع) را ریشه کن کرده و با همین تفکر در کربلا حاضر شدند.

این محقق و پژوهشگر افزود: البته در مقابل، امامان معصوم(ع) نیز با شگردهای خاص خود به تبلیغ دین مبین اسلام پرداخته و سنت نبوی را رواج می دادند.

این کارشناس امام شناسی ابراز داشت: امام سجاد(ع) پس از اینکه به امامت منصوب شد، بسیار غریب بوده و در غربت به سر می بردند؛ اما آنقدر کارها را دقیق انجام دادند که ورق برگشت و در سفر حجی که داشتند، 1000 قاری و محدث با ایشان همراه شده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم خاطرنشان ساخت: امام سجاد(ع) 35 سال کار مستمر انجام داده و وقتی امام باقر(ع) به امامت رسید، مرجع مسلمین شدند و شکافنده علوم لقب گرفتند و مردم پاسخ سوالات خود را از محضر این امام دریافت کرده و مرجعیت علی الاطلاق شده بودند.

*عرضه سنتی بدلی به جای سنت نبوی توسط عمربن عبدالعزیز

وی ادامه داد: مرجعیت علمی، مرجعیت سیاسی را نیز به دنبال دارد و اسلام ستیزان هراس داشتند که امام باقر(ع) به این مهم دست پیدا کنند و در این اوضاع، شخصی را معرفی کردند که عرضه سنت نبوی را تعطیل و سنت علی البدل تعریف کند و با این روش و تفکر، عمر بن عبدالعزیز سرکار آمد و عمر، ابوبکر و معاویه را در ظاهر زیرسوال برد و شروع به تدوین سنت نبوی با تفکر خلفا و گرایش اسلام ستیزان کرد.

این استاد حوزه تصریح کرد: انحرافی که عمربن عبدالعزیز وارد اسلام کرد، این بود که صحیح بخاری و صحاح سته، منبع سنت نبوی شد و امروزه هرچه انحراف در اهل سنت وجود دارد، به پای عمربن عبدالعزیز نوشته می شود.

این محقق و پژوهشگر بیان داشت: این گروه به اسم سنت نبوی، سنت خلفا(عمر، عثمان، ابوبکر، معاویه و ....) را به مردم غالب کردند.

*روش مقابله با معارضان

این کارشناس امام شناسی اظهار داشت: مشکلی که در آن زمان وجود داشت این بود که در مقابله با چنین انسان هایی چه کاری باید انجام داد که امام باقر(ع) و امام صادق(ع) کار بسیاری ظریفی در دو سطح عام و خاص انجام دادند.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم ادامه داد: فعالیت عام امام باقر(ع) این بود که مرجعیت جهان اسلام را حفظ کرده و امروز همه مذاهب مدیون امام باقر(ع) و امام صادق(ع) هستند و کار خاص آنها این بود که بر روی شیعیان برنامه ریزی کرده و افرادی قابل اعتماد، با دانش، اهل منطق و تعقل تربیت کردند تا اسلام ناب به جهان عرضه شود.

خط اهل بیت(ع) در جهان شکوفا می شود

وی در پایان گفت: روز به روز می بینیم که داعش و وهابی ها در ظاهر پیشروی داشته؛ ولی در واقع درحال رقم زدن أفول خود بوده به بن بست می رسند و خط اهل بیت(ع) در جهان شکوفا می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha