چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
ربانی

حوزه/ حدود 90 درصد از طلاب و روحانیون تنها به تحصیل و تبلیغ و امور علمی و پژوهشی مشغول هستند و طبیعاً درآمد ثابت خاصی ندارند.

خبرگزاری «حوزه»، مركز خدمات حوزه‌های علميه به دستور مقام معظم رهبري آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دهم مهر ماه سال 1370 تأسیس شد. اگر چه اين مركز در بدو تأسیس تنها به پرداخت نسخه‌های درماني می‌پرداخت، اما با حمايت و هدايت رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) و تلاش و جدّيت مديران و كاركنان خدوم، تاكنون توانسته است خدمات قابل توجهي در زمینه‌های بيمه درماني، تأمین اجتماعي، بيمه تكميلي، وام قرض‌الحسنه، مسكن و ديگر حمایت‌های مادي و معنوي و فرهنگي به طلاب و روحانيون سراسر كشور ارائه دهد.

*هدف تاسیس مرکز خدمات

فلسفه وجودي مركز خدمات حوزه‌های علميه خدمت به عموم طلاب و روحانيون و خانواده آنان ، اعم از ايراني و غير ايراني ، برادران و خواهران بوده و در تلاش است كه وسعت خدمات خود را افزايش دهد.

ستاد اين مركز در قم است و در همه استان‌ها نيز شعبه دارد و با هدايت و حمايت مقام معظم رهبري فعاليت می‌کند.  خبرگزاری حوزه، به مناسبت بيست و سومين سال تأسیس مركز خدمات، در  گفت و گویی با حجت‌الاسلام و المسلمين  سید حسن رباني رئیس مركز خدمات حوزهای علمیه  گوشه ای از فعالیت های این مرکز را بررسی کرده است.

ابتدا درباره مركز خدمات و اهداف آن  توضيحاتي ارائه کنید؟

ابتدا اعياد ذیحجه را تبريك مي‌گويم و همچنين سالروز تأسیس مركز خدمات را گرامي مي‌دارم. به نظرم يكي از كارهاي فوق‌العاده‌اي كه با عنايت پروردگار و به دستور مقام معظم رهبري(مدظله‌العالي) تاكنون در جمهوري اسلامي صورت گرفته تأسیس مركز خدمات حوزه‌های علميه است.

طلاب و روحانيون در ارتقاء فرهنگ ديني و سلامت انديشه مردم نقش بی‌بدیلی دارند و در پاسداري از حوزه فرهنگي و ديني جامعه تلاش می‌کنند. عقبه اسلاميت نظام به حضور موثر و فعال علما و انديشمندان متعهد و آگاه به زمان بستگي دارد و می‌توان گفت كه اسلاميت نظام مرهون حضور فعال روحانيت است. با اين تأثیرگذاری انتظار مي رود كه اين قشر حداقل از خدماتي متناسب بخش‌هاي مشابه جامعه و به شكل قابل قبولي برخوردار باشد.

در راستاي حمايت از روحانيت و براي اينكه اين قشر تأثیرگذار در جامعه بتواند نقش خود را به خوبي انجام دهد مقام معظم رهبري احساس ضرورت كردند كه اين مركز تأسیس شود. طبعاً با توجه به اين ضرورت بايستي حداقل‌هاي معيشتي اين قشر فراهم شود و به عنوان يك ايراني كه در كشور خدمت مي‌كنند از حداقل حقوق شهروندي برخوردار باشند. در ابتدا، فعاليت اين مركز با دو مأموريت شروع شد، اولين ماموريت كمك به هزینه‌های درماني طلاب و روحانيون و ديگري تشکیل صندوق قرض‌الحسنه بود و به فضل پروردگار و متناسب با پیشرفت‌های صورت گرفته در عرصه‌های مختلف، خدمات مركز نيز هر سال توسعه‌یافته و توانسته است بخشي از حقوق و نيازهاي روحانيت را تا حدودي رفع نمايد.

با توجه به گستردگي خدمات مركز، جامعه هدف مركز خدمات شامل چه كساني می‌شود؟

قبل از اين كه به اين سؤال پاسخ دهم، لازم است بگويم تنها حدود  10 درصد از طلاب و روحانيون شاغل هستند و حدود 90 درصد از طلاب و روحانيون تنها به تحصيل و تبليغ مشغولند. با توجه به اين مطلب 90 درصد باقی‌مانده از طلاب و روحانيون كه شاغل نيستند و طبیعتاً درآمد ثابت خاصی نيز ندارند،  جامعه هدف مركز خدمات محسوب  می‌شوند.

بخشي از مردم عزيز تصور مي‌كنند كه اگر يك روحاني در مركزي مشغول به كار است تمام روحانيون نيز شاغل هستند، در حالی که این‌طور نيست و اكثر آن‌ها منبع درآمد خاصي ندارند.

در خصوص خدماتي كه مركز به طلاب و روحانيون ارائه می‌دهد توضيحاتي بفرماييد و همچنين بيان كنيد كه آيا این مركز در آينده خدمات جديدي را نيز ارائه خواهد داد ؟

در دوره‌های قبلي تلاش‌هاي بسياري براي خدمت به طلاب انجام شده است که باید از مسئولین قبلی مرکز قدردانی و تشکر کرد و به فضل پروردگار در اين دوره علاوه بر خدمات قبلی، خدمات ديگري نيز به طلاب ارائه شد.

اولاً در اين دوره خدمات مركز منحصر به خدمات اوليه مادي نشد و تعريف‌هاي جديدی صورت گرفت. خدمات عاطفي در اين دوره مانند سركشي به معمرين و طلابي كه تازه ازدواج کرده‌اند و رفع مشكلات آن‌ها و همچنين عيادت از روحانيون بيمار و كساني كه مشكلي دارند، مورد توجه قرار گرفت.

محور ديگر خدمات مركز، خدمات فرهنگي است. جامعه هدف ما حقيقتاً به خدمات فرهنگي نياز دارد و در كنار اين خدمات ناچيز بايد اين بخش نيز مورد توجه قرار گيرد. خدمات فرهنگي نقش موثري در رشد و ارتقا روحانيت و ايجاد انگيزه براي رسالت حوزوي آن‌ها دارد.

محور سوم خدمات مركز، توسعه جامعه هدف است. مركز خدمات جامعه هدف خود را از خدمت رساني صرف به طلبه و روحاني خارج كرده است و خانواده و فرزندان روحانيون را نيز مورد توجه قرار داده است.

يكي ديگر از مأموريت‌هاي مركز اين است كه نيازهاي جديدي كه پيش مي‌آيد را رصد كرده و آن‌ها را كنترل كند. رصد نيازهاي جديد بسيار مهم است به اين دليل كه خدمات جديدي نياز مي‌شود كه طبعاً بايد به آن‌ها نيز توجه شود، مانند خدمات مشاوره‌ای كه امروز يكي از مسائل مهم جامعه است كه قبلاً نبود و خدمت متناسب با اين موضوع بايد مورد توجه قرار بگيرد.

با توجه به اين كه معضل مسكن يكي از بزرگ‌ترین مشكلات طلاب و روحانيون می باشد، اقدامات مركز خدمات در مورد مسكن آنان چه بوده و سیاست اخير مركز در اين خصوص چيست؟

در گذشته مركز خدمات در مورد مسكن قدم‌های قابل قبولي برداشته و توانسته است با سرمايه خود طلاب در سال‌هاي اخير و در قالب مسكن مهر خدمات خوبي عرضه كند.

با اين حال در دوره جديد تلاش مركز بر رويكرد علمي بوده و در اين راستا طرح جامع مسكن تهيه شده است و امسال بحث تأمين مسكن طلاب بر اساس طرح جامع انجام مي‌شود.

يك محور اين طرح اين است كه در استان خود طلاب مسكن ساخته شود كه زمینه‌ای براي هجرت باشد.

در اين طرح مشخص شده است كه ساخت مسكن طلاب به طور تجمعي نباشد و طلاب در كنار مردم باشند تا با مردم ارتباط داشته باشند و نیازهای علمي و ديني مردم را برطرف كنند و همچنين بايد طوري نباشد كه به دليل اقساط، طلبه از درس و بحث عقب بماند و همچنین تلاش كرديم كه بحث مسكن را متنوع كنيم. در این طرح تأمين مسكن براي سطوح مختلف روحانيون با توانايي‌هاي مالي و تحصيلي مختلف مد نظر قرار داده شده است.

سياست مرکز براي طلاب و روحانيون ساكن در شهر قم چيست؟ آیا براي مسكن طلاب و روحانيون نخبه و اساتيد برنامه‌ای داريد؟

براي طلاب و فضلاي قمي در شهر قم به ساخت مسكن اقدام خواهد شد و براي طلاب ممتاز، محققين و اساتيد حوزه نيز در قم قصد خانه‌سازی داريم، اما براي ساير طلاب و روحانيون، در محل استان خودشان اين كار صورت خواهد گرفت.

*برای آموزش مهارت‌های زندگي براي خانواده طلاب و روحانيون چه برنامه‌ای در دست اقدام دارید؟

برگزاري دوره‌هاي فني و حرفه‌اي براي خانواده‌ها ارزش بالايي دارد و ما آموزش خانواده‌ها را به عنوان يك اصل در مأموریت كاري مراكز استان‌ها لحاظ خواهيم كرد. البته با همكاري مركز خدمات استان قم در پرديسان تعدادي از خانواده‌ها توسط مركز فني و حرفه‌اي آموزش دیده‌اند و از نمونه كارهاي ايشان نمايشگاهي برپا شده است.

 در پايان اگر سخني با طلاب و روحانيون داريد بفرماييد؟

همه اين مطالب اجمالي بود از برخي خدمات كه مركز عهده‌دار آن است و ما احساس می‌کنیم تا رسيدن به هدف اصلي آن  فاصله داريم.  باید به اين نكته هم اشاره كنم كه تلاش هميشگي مركز خدمات حوزه‌های علميه اين است كه حداقلي از معيشت طلبه‌ها را فراهم كند تا با اين كار بتواند قدري از زحمات اين قشر تأثیرگذار را جبران نمايد. مركز خدمات وظيفه خود می‌داند تمام تلاش خود را به كار گيرد تا طلاب بتوانند با دغدغه كمتري درس بخوانند و نقش خود را در جامعه ايفا كنند. اميدوارم همه اين فعالیت‌ها مورد رضايت حق تعالي و امام زمان(عج) قرار گيرد.

 انتهای پیام

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha