جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
غدیر

حوزه / معاون پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین گفت: این که گفته می شود بعد از پیامبر(ص) غدیر فراموش شد، درست نیست، چرا که غدیر امری الهی است و اگر فراموش می شد، امروز یاد و نامی از آن باقی نمی ماند.

حجت الاسلام عباس نظری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، با تبریک فرا رسیدن دهه امامت و ولایت، گفت: در تاریخ اسلام واقعه و موضوعی مهم تر از غدیر نداریم و این همه تاکید و سفارش بر ای احیاء روز غدیر به لحاظ نقش و تاثیرگذاری آن در سرنوشت جهان اسلام و بلکه جهان بشریت بوده است.

وی افزود: دقت در آیه 67 سوره مائده «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ: اي پيامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است كاملا (به مردم) برسان و اگر نكني، رسالت او را انجام نداده‏اي و خداوند تو را از (خطرات احتمالي) مردم نگاه ميدارد، و خداوند جمعيت كافران (لجوج) را هدايت نمي كند» ما را به این نکته رهنمون می سازد که زحمات 23 ساله ای که نبی مکرم(ص) برای تبلیغ دین اسلام کشید، به واقعه غدیر گره خورده بود و اگر اعلان جانشینی امام علی(ع) در روز غدیر اتفاق نمی افتاد، ماموریت پیامبر(ص) ناتمام می ماند.

معاون پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین ادامه داد: چون اسلام، آخرین دین نازل شده از طرف خداوند است، باید این دین از همه لحاظ کامل و جامع باشد و همه نیازمندی های جامعه بشری را تا روز قیامت تامین کند، لذا دستورالعمل های سعادت جامعه بشری بر پیامبر اکرم(ص)  نازل شد .

*امامت؛ ادامه رسالت و ماموریت پیامبر اعظم(ص)

حجت الاسلام نظری ادامه داد: عاملی که می توانست نیازمندی های بعدی انسان در زندگی خویش را تامین کند تفسیر و تبیین رسالت و آموزه های نبوی بود که در قالب امامت به عرصه ظهور رسید، البته امامتی که از طرف خداوند تبارک و تعالی منصوب شده باشد.

این محقق حوزوی اضافه کرد: نکته اساسی در مورد غدیر، انتصاب امامت امام علی(ع) و فرزندان آن حضرت است تا ماموریت پیامبر گرامی اسلام(ص) را به سرانجام برسانند و اگر کسی بگوید افراد عادی هم می توانند این ماموریت را انجام دهد در پاسخ آنان باید گفت «کسانی شایستگی جانشینی پیامبر(ص) را دارند که معصوم و یا دارای خصوصیات معصوم باشند».

وی تصریح کرد: بعد از پیامبر(ص) کسی می تواند به تبیین و تفسیر قرآن  و احکام بپردازد که در جایگاه معصوم باشد، به همین دلیل پیامبر اکرم(ص) در غدیر این وظیفه را بر عهده امام علی(ع) و فرزندان ایشان گذاشت.

*پیام های غدیر

حجت الاسلام عباسی با اشاره به پیام های غدیر بیان کرد: اولین پیام غدیر، وحدت و اتحاد بین امت اسلامی است و این پیام از فرمایش پیامبر اکرم(ص) « مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ » استخراج می شود، یعنی کسانی که پیامبر(ص) را به عنوان هادی و نجات بخش خود قبول دارند، بدانند که همان پیامبر(ص)، علی(ع)  را به عنوان و جانشین و امام منصوب کردند.

معاون پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی  قزوین ادامه داد: دومین پیام غدیر، نجات بشریت ، سعادت و هدایت جامعه اسلامی بود، چرا که پیامبر اکرم(ص) با معرفی امام علی(ع) در غدیر، امامت جامعه اسلامی را به شبیه ترین فرد به خود واگذار کرد و مسلمانان در صورت اطاعت و پیروی از پیام غدیر به سعادت خواهند رسید.

*غدیر فراموش نشد، از مسیر اصلی منحرف شد

وی با ذکر این نکته که غدیر فراموش نشد، بلکه از مسیر اصلی خود منحرف شد، عنوان کرد : این که گفته می شود بعد از پیامبر(ص) غدیر فراموش شد، درست نیست، چرا که غدیر امری الهی است و اگر غدیر فراموش می شد امروز یاد و نامی از آن باقی نمی ماند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی افزود: می توان این گونه گفت که بعد از پیامبر اکرم(ص) عواملی باعث انحراف غدیر از مسیر اصلی خود شدند.

*عوامل انحراف غدیر

حجت الاسلام نظری با اشاره به عوامل انحراف غدیر، گفت: اولین عامل انحراف در جریان غدیر، هوای نفس و حب ریاست در بعضی افراد و خواص بود که باعث شد تا این واقعه از مسیر اصلی خود منحرف شود.

معاون پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین خاطرنشان کرد: دومین عامل انحراف، کوتاهی بعضی از خواص جامعه در طول تاریخ بوده که می توانستند با نقش آفرینی خود، انحراف ایجاد شده را دوباره به مسسیر صحیح برگردانند، ولی این افراد آنچنان که باید و شاید نسبت به تبیین و آگاه سازی جامعه اقدامی نکردند.

*مسئولیت مهم حوزویان

وی افزود: امروزه مسئولیت و رسالت اصلی در جریان غدیر متوجه اهل علم است که باید واقعه غدیر را براساس مستندات  مستدل و محکم ، در قالب بیان و مکتوبات، با زبان روز برای نسل حاضر تبیین کنند.

حجت الاسلام نظری با بیان این که اتحاد و وحدت جامعه اسلامی از دیگر راه های حفظ پیام غدیر است، گفت: از بین رفتن اتحاد اسلامی بر اثر فرقه گرایی و اختلاف عاملی است که امروزه جوامع اسلامی را با مشکلات زیادی مواجه کرده و کسانی که پیام واقعی غدیر را دریافت کرده ا ند باید از دامن زدن به اختلافات جلوگیری کنند.

*راهکار حل اختلافات

معاون پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی  قزوین در پایان تصریح کرد: مسلمانان در اصول و اساس اسلام با هم  اختلافی ندارند و در موارد اختلافی نیز منابع و مدارک تاریخی وجود دارد و می توان با مراجعه به این منابع، اختلافات را رفع کرد.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha