شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
حجت الاسلام نوربخش

حوزه / وعاظ و مداحان نباید از هر وسیله ای برای برانگیختن احساسات مردم استفاده کنند، چرا که یکی از ملزومات مجالس عزاداری، روضه خوانی مستند و متقن و استفاده از منابع معتبر است.

حجت الاسلام سید مجتبی نور بخش، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در شیراز بیان کرد: یک خطیب و مداح باید پس از مطالعه و استخراج منابع دینی در مورد قیام امام حسین (ع)، معنویت و عرفان آن حضرت را در کنار دیگر و جنبه های حماسی ایشان را بدون هیچ کم و کاستی برای مردم تشریح کند تا نسبت به امام خود معرفت واقعی پیدا کنند.

وی، تبیین اوصاف بی شمار سیدالشهداء (ع) را از وظایف خطبا در ماه محرم خواند و ادامه داد: وعاظ می توانند با استناد به روایات، احادیث مستند و با زبان ساده و قابل فهم در عین بیان غربت و مظلومیت امام حسین (ع)، شجاعت، ایثار و فداکاری ایشان را برای مردم تبیین کنند.

حجت الاسلام نوربخش خاطر نشان کرد: احیای این دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر از دیگر دلایل قیام امام حسین (ع) بود که خطبا باید در منابر با پرداختن به این مساله و تبیین زوایای آن در زندگی امروزی بشر فهم بهتر آن را برای مردم فراهم آورند.

امام جمعه لارستان بیان کرد: علاوه بر بحث مداحی و حفظ شان و جایگاه امام حسین (ع)، نیاز است به بحث اشعاری که در مجالس عزاداری خوانده می شود نیز توجه کافی شود، چرا که یکی از ملزومات مجالس عزاداری، روضه خوانی مستند و متقن و استفاده از منابع معتبر است. مداح و منبری نباید برای برانگیختن احساسات مردم از هر متن و روایتی در مجلس ائمه (ع) استفاده کند.

وی تصریح کرد: در روضه امام حسین (ع) نباید تنها بر جنبه احساسی تاکید داشت، بلکه باید در کنار این مساله به بیان فضایل آن حضرت پرداخت .

حجت الاسلام نوربخش تصریح کرد: روضه باید از اهداف بینشی و گرایشی برخوردار باشد و در کنار معرفت و شناخت اهل بیت(ع)، گرایش به برانگیختن احساسات و عواطف مسلمانان نیز در آن وجود داشته باشد.

امام جمعه لارستان یادآور شد: یکی از آسیب های مهم مجالس عزاداری، پرداختن به مطالب حاشیه ای است، به طوری که تنها به ایجاد شور و هیجان در میان مردم پرداخته شده و هدف اصلی گریاندن است و بس! یعنی فقط شور بدون اشاره به اصل واقعه کربلا.

وی تصریح کرد: اساتید فن خطابه نیز همواره ضمن اشاره به لزوم تبیین اهداف و رسالت های امام حسین(ع) در مجالس عزاداری، بر استفاده از منابع معتبر و تبیین عبرت های عاشورا برای استفاده انسان ها در دوران معاصر توسط مسلمانان تاکید کرده اند.

حجت الاسلام نوربخش در پایان گفت: گاهی در مجالس عزاداری شاهد اشعار و روایاتی از سوی برخی خطبا و یا مداحان هستیم که فاقد سند بوده و می تواند آثار منفی به مجالس عزاداری وارد سازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha