سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
آیت الله علم الهدی

امروز با توجه به گستردگی ارتباطات، بايد نسبت به توسعه فقه بيشتر كار كرد و فروع را در حوزه تمام نيازهاي بشر و شرايط زندگي آنان قرار دهيم، زيرا وجود عيني و خارجي دين با اين كار توسعه مي يابد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، آيت الله علم الهدي، در نشستي با طلاب موسسه فقهي ائمه اطهار(ع) مشهد با اشاره به اين كه كلمه «فقه» در آيات و روايات به صورتي عام آمده، ولي با اين حال تحت عنوان خاصي استفاده مي شود، گفت: آيه «نفر» نمونه اين امر است كه فقه به «فهم دين» معني شده است و روايت ها نيز از همين معنا استفاده كرده اند.

وي با اشاره به سه وجود وحياني، ذهني و خارجي براي دين، ابراز داشت: وجود عيني و خارجي در رفتار افراد ديده مي شود، بنابراين، نتيجه فهم دين در رفتار انسان حاصل مي گردد.

امام جمعه مشهد، محور اصلي فهم دين و علم به احكام شرعي در عرصه زندگي افراد جامعه را داراي اهميت برشمرد و اظهار داشت: اگر در اجتماع علم به احكام نباشد، فهم دين هم توسعه نمي يابد.

عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: عالي ترين درجه فهم دين، وجود عيني و خارجي است و توسعه و حاكميت آن به همان مقدارِ رشد دين در حوزه رفتاري جامعه مي باشد.

وی بر توجه به رسالت فقيه در جامعه تاكيد كرد و با طرح این سئوال که امروز بايد بدنبال توسعه فروع يا تعميق مباني باشيم؟ ابراز داشت: در برخي دوره هاي رشد فقهي، بيشتر به تعميق مباني پرداخته و در بعضي زمان ها افرادي مانند شاگردان آخوند به توسعه فروع در عرصه هاي فقهي اقدام كرده اند.

عضو شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان ادامه داد: با توجه به ارتباطات امروز، بايد نسبت به توسعه فقه بيشتر كار كرد و فروع را در حوزه تمام نيازهاي بشر و شرايط زندگي آنان قرار دهيم، زيرا وجود عيني و خارجي دين با اين كار توسعه مي يابد.

آیت الله علم الهدی افزود: البته بصورت جدي بايد روي مباني كار كرد و اضافه شدن «إن قلت» ها در شرايط كنوني خيلي نتيجه نخواهد داشت و تحول اصلي بايد در رسالت حوزه و شناخت آن باشد.

وی با اشاره به اين كه دروس خارج بايد به روز و با توجه به نياز دنیا باشد، گفت: در اين سال ها، نظام و دكترين سياسي ولايت فقيه را در مقابل نظام ليبرال ارائه داده ايم، به همين دلیل بايد در حوزه هاي علميه در زمينه ولايت فقيه بحث علمي و فقهي داشت و در واقع به رسالت حوزه در زمان فعلي توجه كرد.

امام جمعه مشهد، وجود عيني دين و نرفتن جامعه به سراغ امور غير ارزشي را از نكات مهم دانست و ابراز داشت: بايد برنامه دين در حوزه رفتار اجتماعي در زمينه اقتصاد و ... را در جامعه ارائه داد وگرنه بطور مثال براي امور اقتصادي به انديشه هاي ديگر مراجعه خواهد شد.

عضو خبرگان رهبری افزود: مي بايست پا به پاي توسعه دين در عرصه رفتار جامعه گام برداشت و پاسخگوي نياز فقهي امروز بود.

عضو شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان در پايان گفت: اين مطالب سوژه مطالعاتي براي طلاب جوان بود كه اميدواريم در اين باره مسير و رسالت را روشن و معين كنند و در اين زمينه اهتمام ورزند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha