دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی با بیان اینکه اندیشیدن در کارها انسان را عاقبت به خیر می‌کند گفت: بسیاری از مشکلات در کشور ما ناشی از نبود عقل و اندیشه در کارها است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین رفیعی شامگاه پنج شنبه در مراسم عزاداری اربعین حسینی که در منزل آیت الله مقتدایی برگزارشد با اشاره به اهمیت عاقبت به خیری اظهار کرد: پیامبر(ص) در روایتی سه مرتبه فرموده‌اند "عمل است و آخر کار" و در نقل دیگری فرمودند، خردمندترین مردم کسی است که هر کاری که انجام می‌دهد آخرش را بسنجد.

وی بیان کرد: حضرت ابراهیم(ع) به فرزندانش سفارش می‌کرد که مواظب باشید که باتسلیم خدا از دنیا بروید.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی با بیان این که عواملی که موجب عاقبت به خیری می‌شوند دو دسته هستند گفت: یک دسته نمازها و دعاها است که در روایات توصیه شده است و دسته دوم سلسله ویژگی‌ها و اعمالی است که اگر در کسی باشد عاقبت به خیر می‌شود.

وی با بیان این که اگر کسی دعای تمجید را بخواند عاقبت به خیر می‌شود عنوان کرد: در روایات داریم که هر وقت خواستید کاری انجام دهید سه کار را حتما انجام دهید که کار اول خواندن دعای تمجید است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با اشاره به اینکه دعای تمجید در جلد نود بحار و در مفاتیح نیز به مناسبتی آمده است گفت: در دعای تمجید آمده است که خداوند دو مرتبه یکی در شب و یکی در روز از خودش به عظمت یاد می‌کند.

وی ابراز داشت: امام صادق(ع) فرمودند، که بنده‌ای این دعا را بخواند حاجاتش برآورده می‌شود و اگر گناه کار باشد امید دارم که عاقبت به خیر شود.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی دعای 11 صحیفه سجادیه را دعایی برای عاقبت به خیری معرفی کرد و گفت: امام سجا(ع) می‌فرماید این دعا برای ختم به خیر شدن عمر است.

وی با بیان اینکه سوره مؤمنون برای عاقبت به خیری بسیار موثر است تصریح کرد: امام صادق (ع)فرمودند کسی سوره مؤمنون را هر جمعه مستمراً بخواند در بهشت با پیامبر(ص) همراه خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در ادامه با اشاره به اعمالی که باعث عاقبت به خیری می‌شود گفت: امام صادق(ع) فرمودند، هر کس در کارهایش بیندیشد و عقل داشته باشد عاقبت به خیر است.

وی بیان کرد: اشکال کار عمر سعد این بود با اینکه امام حسین(ع) او را نصیحت کرد و گفت که تو از گندم ری نخواهی خورد به کار خود نیاندیشید و به این عاقبت دچار شد.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی ادامه داد: بسیاری از مشکلات در کشور ما ناشی از نبود عقل و اندیشه در کارها است.

وی با بیان اینکه در حدیث داریم که شش جا عقل را امتحان کنید گفت: عقل یکی از شاخصه‌های بردباری در غضب است و اگر دیدید که کسی در عصبانیت خود را کنترل کرد عاقل است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی بیان کرد: در روایت داریم که اگر می‌خواهی با کسی رفیق شوی غضب، حیا و صدقش را امتحان کن.

وی ادامه داد: انسان عاقل در برابر مشکلات صبر و بردباری دارد، میانه رو است، تقوی دارد، در خلوت و جمع به یک صورت است، با مردم مدارا می‌کند و اهل مجادله نیست.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی با بیان اینکه بعضی از شغل‌ها بسیار در معرض گناه هستند گفت: روایت داریم که شیطان کارش را از بازار شروع می‌کند پس زمانی که وارد بازار می‌شوید زیاد ذکر بگویید.

وی با اشاره به اینکه اگر برای قوانین بشری ناظر نگذاریم در جامعه حرج و مرج می‌شود و مردم قوانین را رعایت نمی‌کنند بیان کرد: قوانین دینی احتیاج به ناظر ندارد و مردم خمس خود را بدون وجود ناظر پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha