یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
پایان نامه

حوزه/ مدیر ساماندهی پژوهشی حوزوی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: دو هزار بانوی طلبه در سراسر کشور در حال تدوین پایان‌نامه مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد) هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از روابط عمومی حوزه‌خواهران، صدیقه افشار با اشاره به تشکیل کمیسیون پایان‌نامه‌ها در استان‌های مختلف اضافه کرد: امور محتوایی پایان‌نامه طلاب سطح سه در واقع باید توسط اساتید مبرز پژوهشی در همان مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی محل تحصیلشان بررسی و تصویب شود،  اما در حال حاضر شرایط لازم در اغلب این مراکز و موسسات مهیا نیست، از این رو در هر منطقه، کمیسیونی مرکب از اساتید مجرب و با سابقه علمی-پژوهشی ایجاد شده است تا امور مربوط به تصویب موضوعات و طرحنامه‌ها و صلاحیت علمی-پژوهشی اساتید راهنما و مشاور را انجام دهند.

وی با بیان اینکه این کمیسیونها تخصصی هستند و به تناسب رشته‌های دایر در هر استان شکل گرفتهاند، ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از دو هزار طلبه در سطح سه مشغول تدوین پایان‌نامهاند، تمرکز امور در قم امکان‌پذیر نیست و باید از توان استانها استفاده کرد تا به تدریج راه برای تشکیل گروه‌های علمی در مراکزی که توانمندی خود را نشان دادهاند، باز شود.

مدیر ساماندهی پژوهشی حوزوی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه طلاب خواهر در پایان مقطع تحصیلی سطح دو (کارشناسی) موظف به ارائه تحقیق پایانی هستند، افزود: برای سوق دادن تحقیقات به سمت نیازهای بومی و منطقه‌ای، امر تصویب موضوعات پیشنهادی طلاب به شوراهای پژوهشی مدارس علمیه واگذار شده است.

وی از مدیریت‌های استانی حوزه‌های علمیه خواهران خواست تا از ظرفیت به وجود آمده بهره گیرند و با توجه به نیازهای محیط پیرامونی خود، اولویت‌گذاری لازم را صورت دهند.

افشار با اشاره به اینکه سامانه تحقیقات پایانی حوزه‌های علمیه خواهران به منظور مکانیزه کردن امور تحقیقات پایانی از زمان انتخاب موضوع تا زمان ثبت نمره، در دست راه‌اندازی قرار دارد، گفت: قبل از راه‌اندازی این سامانه بانک‌های اطلاعاتی به صورت استانی تهیه شده و در اختیار مراکز استان‌ها قرار گرفته است و پس از رونمایی از این سامانه، بانک کشوری یکپارچه موضوعات تحقیقات پایانی با بیش از 20هزار موضوع در دسترس همه طلاب و مدارس علمیه قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: از آن پس اگر طلبه‌ای تمایل داشته باشد موضوع کار شده‌ای را مجددا انتخاب کند، باید به روشنی بیان کند از چه زاویه جدیدی می‌خواهد به مساله نگاه کند و چه راه ناپیموده‌ای را می‌خواهد طی کند. نوآوری در طراحی نقشه راه، در استدلال و در نتایج و دستاوردها، لازمه کار مجدد روی موضوعاتی است که قبلا مورد پژوهش واقع شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha