یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام یعقوبعلی برجی

حوزه/ معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه گفت: با تعیین وکیل، جامعه برای غیبت امام زمان(عج) آماده گردید تا تکلیف خود را به شکل عملی در آن ایام دریابند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین یعقوب علی برجی، در مراسم بزرگداشت شهادت امام حسن عسکری(ع) که در مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار گردید، با اشاره به شرایط خاص دوران زندگی این امام همام، اظهار کرد: قیام های متعدد علویون در سراسر حکومت بنی عباس، برهه ای که حضرت در آن زندگی می کردند، به دوران خاصی تبدیل شده بود.

وی، با اشاره به نظارت شدید بنی عباس از امام حسن عسکری(ع)، افزود: قیام محمد بن حمزه در کوفه، احمد بن محمد بن عبدالله در مصر را از جمله این قیام ها می توان برشمرد. بنی عباس نیز با توجه به ریشه  قیامهای مردمی دریافته بودند که اگر امام دست به شمشیر برد، توان مقابله با حضرت را نخواهند داشت.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه با بیان این که بنی عباس به شهادت مضمون روایات متواتری، دریافته بودند که امام حسن عسکری(ع) پدر امام موعود شیعیان هستند، اذعان نمود: بنا به تجربه مأمون در تبعید آقا علی بن موسی-الرضا(ع) به خراسان ایران، متوکل نیز حضرت امام هادی(ع) و خانواده مکرم ایشان را به سامرا آوردند تا همان تدبیر سابق اجرا گردد.

حجت الاسلام والمسلمین برجی با اظهار این که نظارت مستقیم بر عملکرد امام(ع)، قطع رابطه ایشان از امت و جامعه بزرگ شیعه، جلوگیری از رسیدن امکانات و وجوهات شرعی از اهداف تبعید و تحت نظر گرفتن ایشان بود، ادامه داد: بنی عباس می دانستند که اگر وجوهات شرعی به شکل کامل به امام برسد، آنها را برای دستگیری از مستمندان و پیشبرد قیام ها به کار می بردند، از این رو امام را تحت نظر شدید قرار دادند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان این که گسترش نهاد وکالت که از زمان امام صادق(ع) تشکیل شده بود، در دستور کار امام عسکری(ع) قرار گرفت، اضافه کرد: ایشان در همه مراکز مهم جهان اسلام وکیل داشت که در تاریخ به نام سی تن از این وکلا اشاره شده است. حضرت به آنها دست خطی داده بودند که اگر نامه ای را به نام امام دریافت کردند، با آن دست خط مطابقت دهند تا جعلی یا واقعی بودن آن مشخص گردد.

حجت الاسلام والمسلمین برجی ، با اشاره به نبود امکان ارتباط مستقیم وکلا با امام(ع)، ابراز کرد: عثمان  بن سعید که فرزند ایشان محمد بن عثمان، به وکیل و فرد مورد اعتماد امام زمان(ع) تبدیل گردید، مورد تأکید و تأیید خاص امام عسکری(ع) بود، تا جایی که ایشان رئیس الوکلا لقب گرفت و رابط بین وکلا و امام(ع) گردید.

وی ادامه داد: یکی از دستاورد نهاد وکالت برای امت اسلامی آن بود که جامعه برای زمان غیبت امام زمان(عج) آماده گردید تا تکلیف خود را به شکل عملی در آن ایام دریابند.

معاون پژوهش این مجتمع، در پایان، با اشاره به اطلاع رسانی مخفیانه امام عسکری(ع) از مولود نیمه شعبان، تأکید کرد: حضرت به شکل مخفیانه، به هر وکیل خود نامه ای مرقوم کردند تا به این وسیله ولادت امام زمان(ع) را اطلاع رسانی کنند و پیک مخصوصی به آنها می رساندند. برای نمونه، نامه حضرت به احمد بن اسحاق قمی در تاریخ ثبت است که با عبارت"ولد المولود"، این امر مهم را به اسحاق اطلاع دادند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha