یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تقی قرائتی

حوزه/ مدیر موسسه مسجد با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در قبال مساجد کشور، گفت: صدا و سیما اعلام کرده که 80 درصد سفرهای نوروزی با تبلیغات صدا و سیما انجام شده؛ اما سوال اینجاست رسانه ملی چه تبلیغاتی برای مساجد به روی آنتن برده است؟

حجت الاسلام و المسلمین تقی قرائتی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، به تشریح فعالیت های مؤسسه مسجد پرداخت و گفت: از سال 1358  مطالعاتی را درباره مسجد آغاز کردیم و با همین ایده از مساجد بسیاری از کشورها بازدید نمودم که نتیجه آن راه اندازی مؤسسه مسجد از سال 1371 و ثبت آن در سال 1374 بوده است.

وی ادامه داد: در ابتدای راه اندازی این مؤسسه، با مخالفت هایی روبرو شدیم دلیل آن این بود که کسی در موضوع مسجد ورود پیدا نکرده، زمینه تحقیقاتی و پژوهشی برای آن وجود ندارد و کتاب و تحقیقی نیز در فقه شیعه برای آن نوشته نشده است.

مدیر مؤسسه مسجد یادآور شد: در ابتدای ورود، ترس داشتیم که واقعا فراموش نشدنی است؛ اما با یادآوری آیه 18 سوره توبه که خداوند متعال می فرماید: «إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ/ مساجد خدا را تنها كسانى آباد مى‏كنند كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده و نماز برپا داشته و زكات داده و جز از خدا نترسيده‏اند، پس اميد است كه اينان از راه‏يافتگان باشند» و شنیدن این قسمت از آیه "وَ لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ" با قدرت به کار خود ادامه دادیم و به نتایجی رسیدیم که مخالفان دیروز، موافقان و مشوقان امروز شده اند.

*نظر رهبر انقلاب درباره فعالیت های مؤسسه مسجد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این مطلب که بالاترین امید را رهبر معظم انقلاب به ما داده اند، اظهار داشت: معظم له فرمودند که 30 سال امام مسجد بوده و بدون مطالعه به مسجد نمی رفتم؛ اما هیچ یک از فعالیت های شما به ذهن من نیامده بود.

وی ابراز داشت: در فقه شیعه کتاب صلاه، طهارت، اعتکاف و ... وجود دارد؛ اما کتابی به نام مسجد نداریم؛ در حالیکه برخی از ابواب فقهی و این کتبی که ذکر شد، با محوریت مسجد تحقق پیدا می کند و در همین راستا کتابی با 5 هزار حدیث درباره مسجد به زودی چاپ خواهد شد.

مدیر مؤسسه مسجد خاطرنشان ساخت: در این مؤسسه 15 سال درس خارج فقه مسجد با حضور اساتیدی همچون حجج اسلام والمسلمین عابدی، اراکی، مبلغی، نوبهار و ... برگزار شده است.

*طرح از ایران؛ ولی اجرا در ... !!!

این کارشناس مسجد به موضوع دانشگاه بین المللی مسجد اشاره کرد و گفت: دانشگاه بین المللی مسجد را با 7 دانشکده معماری مسجد، فقه مسجد، حقوق بین الملل مسجد، مدیریت مسجد، جامعه شناسی، روانشناسی با گرایش مسجد و مهندسی تأسیسات طراحی و در سازمان کنفرانس اسلامی مطرح کردیم که متأسفانه کشورهایی همچون مصر، مراکش و عربستان از ما سبقت گرفته و در کشورهای خود اجرا کردند.

وی افزود: البته هفته جهانی مسجد، هفته غبار روبی و گسترش اعتکاف از پیشنهادات و اقدامات مؤسسه مسجد بود که انجام پذیرفت.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به اینکه علم مسجد، علمی خاص است، تصریح کرد: مسجد دانشگاهی است که فارغ التحصیل نداشته و کنکور آن طهارت و مدرک آن زندگی سالم و شیرین است.

*دوره های آموزشی مؤسسه مسجد

وی با اشاره به دوره های آموزشی مؤسسه مسجد برای طلاب، بیان داشت: امسال شانزدهمین دوره آموزشی را برای طلاب آغاز کردیم که این عزیزان در 100 جسله با مباحثی پیرامون مسجد و امامت آشنا می شوند.

مدیر مؤسسه مسجد ادامه داد: دوره های تکمیلی پایان نامه نویسی و تحقیق نویسی نیز در این مؤسسه انجام می پذیرد.

این کارشناس مسجد ابراز داشت: مسجد عوض نشدنی است؛ چراکه پیامبران و ادیان تغییر کردند؛ اما مساجد و معابد در ادیان کمترین تفاوت را داشته و همه معابد برای ما حکم مسجد را دارند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تأکید کرد: تمام مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... اگر از مسجد بیرون بیاید، پاکیزه است؛ چراکه مسجد همانند استخری است که هرچه به آن وارد شود تطهیر می شود.

وی خاطرنشان ساخت: مرکز حکومت پیامبر گرامی اسلام(ص) مسجد بود و امام زمان(عج) نیز با مسجد و از مسجد حکومت خود را تشکیل و ادامه خواهند داد؛ انشاءالله؛ پس می توان بسیاری از مشکلات و معضلات را با کلید مسجد حل کرد.

*مقابله با مسجد از فتنه 88 هم خطرناک تر است!

مدیر مؤسسه مسجد تصریح کرد: تمام سلاطینی که روی کار آمده اند، نتوانستند با مسجد درگیر شده و هرکدام که مقابله کرده اند، هلاک شدند.

این کارشناس مسجد با اشاره به اینکه اسلام ناب وارداتی نیست، ادامه داد: اقلام مورد نیاز را می توان از کشورهای دیگر وارد ساخت و یا در داخل کشور، کارخانه ای برای آن تأسیس کرد؛ اما دین؛ آن هم تشیع، وارداتی نیست و ساختن انسان های بزرگ همچون امام خمینی(ره)، شهید مطهری(ره)، علامه طباطبایی(ره) و ... کار آسانی نیست و همه آنان از دامن مسجد و مسجدی ها رشد کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان داشت: این مؤسسه مهجورانه و بدون کد و بارکد در حال فعالیت است و مسائل حقوقی، سیاسی، فقهی و معماری را رصد کرده و برای هریک برنامه هایی دارد؛ چراکه مسجد می تواند بدون پشتوانه دولت به کار خود ادامه دهد؛ اما دولت نمی تواند بدون پشتوانه مسجد، مسجدی و ائمه جماعات باشد و هیچگاه آمفی تئاترها، مجتمع های فرهنگی، مؤسسات و حتی باشگاه ها و ورزشگاه ها نمی تواند جای مسجد را بگیرد؛ چون مسجد، محلی پاک بوده و همه اقشار در آن حضور دارند؛ نه قشرهای خاص.

این کارشناس مسجد افزود: دولت و دولتی ها اتکا به مسجد را فراموش نکنند؛ چراکه مسجد محل قوام و قیام مردم و پشتیبان دولت است و با حضور مسجدی ها، مهاجمین منفعل خواهند شد.

*نقش مسجدی ها در مقابله با فتنه 88!

وی اظهار داشت: در فتنه 88 برخی منحرف و برخی بدعت گذار شدند؛ اما مسجدی ها ثابت قدم مانده و پشت سر ولایت حرکت کردند.

*وجود 60 هزار مسجد در کشور

مدیر مؤسسه مسجد با بیان این مطلب که امروز قریب به 60 هزار مسجد در کشور وجود دارد که کمتر از یک سوم مورد نیاز است، ابراز داشت: این مساجد مخفیانه با کمک مردم اداره می شود و هرچه دولت در آن سرمایه گذاری فرهنگی و بودجه ای کند، چندین برابر از سوی مردم حمایت می شود؛ اما متأسفانه از بودجه های کلان دولتی هیچ خبری در هزینه های مساجد نیست.

این کارشناس حوزوی در ادامه به موضوع معماری مساجد پرداخت و گفت: نکته ای که باید در این موضوع به آن اشاره کرد این است که متأسفانه معماران ما در کشور ایتالیا تحصیل کرده و هر مسجدی که در ایران ساخته می شود، به نحوی به شکل کلیساست و تحت تأثیر آن قرار دارد.

*انتقاد از عملکرد صدا و سیما!

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در قبال مساجد کشور، خاطرنشان ساخت: صدا و سیما اعلام کرده که 80 درصد سفرهای نوروزی که در کشور صورت می پذیرد، با تبلیغات این سازمان انجام شده؛ اما سوال اینجاست صدا و سیما چه تبلیغاتی تا به امروز برای مساجد به روی آنتن برده و چند درصد مردم با تبلیغات رسانه ملی به مسجد رفته اند؟

وی با اشاره به اینکه متأسفانه ساختار اداری، تجاری و فرهنگی کشور از مساجد جداست، تصریح کرد: امروزه شلوغ ترین ساعات اداری، ظهر و پر رفت و آمدترین ساعات تجاری ما مغرب است که با مسجد و نماز جماعت منافات دارد.

*مسجدی با 26 کشته!

مدیر مؤسسه مسجد بیان داشت: ما مسجدی داریم که تا به امروز 26 کشته داده؛ چراکه در روبروی آن پل عابر پیاده ای وجود ندارد تا نمازگزاران از روی آن عبور کنند.

این کارشناس مسجد با اشاره به وضعیت خیرین مسجدساز، اظهار داشت: امروز از خیرین در موضوعات گوناگون تجلیل به عمل می آید؛ اما متأسفانه خبری از تجلیل از خیرین مسجدساز نیست و این عزیزان در گمنامی و بی نامی به سر برده و گاهی نیز تحقیر و سرزنش می شوند؛ در حالیکه به عنوان مثال خیرین مدرسه ساز، آن را تحویل دولت داده و تکلیفی بر دوش آنان نیست؛ ولی هنگامی که مسجد ساخته می شود، بانی و خَیِّر مسجد در اداره و ادامه برنامه های آن دچار مشکلات اقتصادی، اجتماعی و گاهی سیاسی می شود.

*نیاز به 250 هزار مسجد در کشور

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در پایان ابراز داشت: کشور ما نیاز به 250 هزار مسجد با روحانی دارد که دستاوردهای خوبی در عرصه های گوناگون همچون: پایین آمدن مشکلات اجتماعی، ناهنجاری ها، منکرات و .... خواهیم داشت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آنید IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    اصلااربطی ب اون چیزی ک توسایت بودنداشت
  • آنید IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 1
    اصلااربطی ب اون چیزی ک توسایت بودنداشت