شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کتاب سال

حوزه/ برگزیدگان شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه در نشستی با دبیر این همایش نظرات و دیدگاه های خود را بیان کردند

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در حاشیه شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه برگزیدگان به ارائه نقطه نظرات و انتقادات و پیشنهادات خود با حضور حجت الاسلام والمسلمین حقی دبیر این همایش پرداختند.

یحیی علوی فرد نویسنده کتاب «مثل عروسک ها» که از آثار تحسین شده در بخش ادبیات و هنر بود به ارائه پیشنهادی پرداخت و گفت: با توجه به اینکه حوزه ادبیات و هنر گسترده است، برای شناسایی آثار خوب پیشنهاد می کنم مباحثی نظیرادبیات عرب، شعر و داستان در حیطه های جداگانه بررسی شود.

در ادامه مسئول شورای علمای افغاستان که به نمایندگی از آیت الله آصف محسنی به همایش شانزدهم کتاب سال حوزه اعزام شده بود، ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان به ارائه پیشنهادی پرداخت و ابراز داشت: چقدر خوب است برای اینکه روح نویسندگی در طلاب زنده نگاه داشته شود، شبیه این همایش نیز  در حوزه های شیعی کشورهای مختلف دنیا برگزار شود که موجب بالندگی می شود.

سپس حجت الاسلام محمد میری که پایان نامه وی عنوان«نحوه وجود نفس و کیفیت حدوث و قدم از دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا» در هفت اثر برگزیده همایش شانزدهم کتاب سال حوزه قرار گرفته بود در سخنانی اظهار داشت: با مجاهدت علامه طباطبایی فلسفه اسلامی رشد یافت و پیشنهاد می کنم برای ارتقای سطح کیفی پژوهش در حوزه، پروژه های تحقیقی برای طلاب تعریف شود که از ابتدای پایه ششم دست به قلم ببرند. 

وی افزود: پیشنهاد می کنم، طلاب جوان برگزیده همایش کتاب سال حوزه از امتیازات نخبگان بهره مند شوند.

همچنین یکی دیگر از برگزیدگان اظهار داشت: برای طلابی که در زمینه ترجمه می خواهند فعالیت داشته باشند کارگاه های تخصصی ترجمه در مراکز مدیریت استانی برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن بستان نیز که با اثر «نظریه سازی دینی در علوم اجتماعی» به عنوان یکی از برگزیدگان همایش کتاب سال حوزه معرفی شد در سخنانی ابراز داشت: بهتر است سیاستی تدوین شود که به سمت پژوهش های میان رشته ای تخصصی حرکت کند.

حجت الاسلام محمدامین ابوالحسنی صاحب اثر تحسین شده «قبسات الیقین» نیز در سخنانی ابراز داشت: اینکه از طلاب انتظار پژوهش محور بودن داشته باشیم، اما به آن ها آموزش داده نشود، امری بی فایده است و در نحوه استفاده از متون دینی برای پژوهش نیز خلا وجود دارد.

در ادامه خانم فریبا علاسوند، صاحب اثر شایسته تقدیر کتاب «زن در اسلام» با اشاره به اینکه کتاب های برگزیده در یک فرایند کاری به نقد گذاشته شود، ابراز داشت: بهتر است کتاب هایی که به علوم خالص حوزوی نمی پردازد مورد نقد قرار بگیرد، چرا که در این صورت دیدگاه ها مورد شناسایی قرار می گیرند و نویسندگان نیزاز آثار خود دفاع می کنند.

وی همچنین از عدم مشارکت خواهران در کتاب سال حوزه ابراز نگرانی کرد و گفت: عدم حضور آثار خواهران در همایش کتاب سال حوزه آسیب شناسی شود که چرا این ظرفیت در حوزه خواهران موجود نیست و در داوری ها آثار خواهران کمتر مورد بررسی قرار می گیرد و فکری به حال مشارکت خواهران در عرصه های پژوهشی شود.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین ساجدی صاحب اثر شایسته تقدیر «زبان قرآن با نگاهی به چالش های کلامی تفسیر» ابراز داشت: طلاب نویسنده را به سمت اولویت های پژوهشی سوق دهیم و به رشته های غیر فقه و اصول بیشتر توجه کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: نشست های علمی بین حوزه و دانشگاه برگزار شود چرا که مباحث بین رشته ای زیادی وجود دارد که هنوز از آن ها تولید علم نشده است.

یکی دیگر از پژوهشگران برگزیده نیز اظهار داشت: به تصحیح متون بیشتر توجه شود و لازم است در کتاب سال حوزه به آثار نرم افزاری نیز توجه شود.

پژوهشگر دیگری نیز تاکید کرد: آثار حوزوی به مجامع غیرحوزوی نظیر دانشگاه ها و مراکز فکری معرفی شوند.

حجت الاسلام والمسلمین زارع رضایی صاحب پایان نامه «احیاء و تصحیح انتقادی شرح تجرید قوشچی» اظهار داشت: تصحیح، ماندگارتر از بسیاری از پایان نامه ها است و نباید تصحیح کتب از همایش کتاب سال حوزه حذف شود و به این بخش انسجام بیشتری بخشیده شود.

در پایان حجت الاسلام والمسلمین حقی دبیر شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به بخشی از نظرات و پیشنهادات به طور خلاصه پاسخ داد.

انتهای پیام/313 /33    

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha