پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
سمیم نور

حوزه/ مسئول واحد سامانه مشابه یاب متون نور از عرضه 5میلیون و یکصد هزار صفحه اطلاعات علمی به عنوان پشتوانه محتوایی سمیم نور خبر داد.

دکتر مهدی نیکنام در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اعلام این خبر اظهارداشت: این اطلاعات ارائه شده شامل ؛ متن کامل کتب، متن مقالات و چکیده پایان نامه های علمی می باشد.

وی با بیان اینکه سمیم نور در واقع "نه گفتن، به سرقت علمی " است، افزود: این جمله شعار سامانه سمیم نور است بطوریکه با خلق این سامانه جلوی  تصاحب غیرقانونی ، دزدیدن و انتشار ایده، تجربه، تفکر و کلام فرد دیگر و عرضه آن به عنوان کار اصلی خود، گرفته خواهد شد.

نیکنام به دلایل نیاز به سامانه شناسایی سرقت علمی (مشابه یابی متون) اشاره کرد و گفت: رشد روز افزون دسترسی به وب از یک سو و افزایش حجم مستندات دیجیتالی از سویی دیگر، روز به روز احتمال بروز سرقت ادبی عمد و غیر عمد را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: رشد سریع علمی کشور در سال‌های اخیر احتمال بروز سرقت ادبی عمدی و غیر عمدی را افزایش داده است به طوری که فقدان ابزارهای اتوماتیک برای جلوگیری از سرقت علمی به طور کامل احساس می‌شود.

وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد سرقت علمی دانش آموزان از 10% در سال 1999 به 40% در سال 2005 افزایش پیدا کرده است و طبیعتاً در کشور ما نیز این سرقت های علمی وجود دارد.

وی از جمله دلایلی که مرکز نور را بر آن داشت تا اقدام به تولید و راه اندازی چنین سامانه ای نماید را "نیاز علمی کشور"، "توانمندی موجود" و " حجم متون موجود در مرکز نور" برشمرد.

مسئول واحد سمیم نور با اشاره به اهداف راه اندازی این سامانه اظهارداشت: "شناسایی سرقت ادبی در فعالیت‌های پژوهشی کشور مانند مقالات علمی-پژوهشی، علمی-ترویجی، مقالات کنفرانس‌ها و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی"، " استفاده در صنعت نشر کشور برای شناسایی و جلوگیری از سرقت ادبی قبل از انتشار کتاب‌ها و مجلات"، "کمک به نویسندگان برای جلوگیری از سرقت ادبی غیر عمد"، "پیشنهاد ارجاع به نویسنده با توجه به مشابهت‌های یافت شده" و "  شناسایی تقلب در فعالیت‌های کلاسی دانشجویان" از جمله اهداف راه اندازی این سامانه می باشد.

وی به تشریح بانک داده ها و اطلاعات موجود در این سامانه پرداخت و افزود: بانک اطلاعات «سمیم نور» شامل مقالات، کتب و پایان نامه می باشد.

نیکنام ادامه داد: 320،000 مقاله تمام متن موجود در پایگاه نورمگز، 6،000 کتاب موجود در کتابخانه دیجیتال (نورلایب) و نرم افزارهای نور و همچنین 20 هزار چکیده پایان نامه های علوم انسانی و اسلامی تشکیل دهنده بانک اطلاعات سامانه سمیم نور می باشد که در مجموع این منابع بیش از 5 میلیون صفحه اطلاعات علمی را تشکیل می دهند.

وی در ادامه به شیوه کار با سمیم اشاره کرد و گفت: عضویت، ثبت سند جدید، انتظار برای اتمام پردازش، مشاهده نتیجه مشابه یابی مراحل و فرآیند کار با این سامانه مشابه یاب متون است.

علاقه مندان می توانند برای استفاده ازاین سامانه ارزشمند به نشانی اینترنتی saminmnoor.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha