یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مبلغی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مذاهب مختلف جزئی از امت اسلام هستند و به شرط همکاری و تعامل علمی می‌توانند مشکلات و چالش های فراروی جهان اسلام را حل کنند.

به گزارش گروه استان ها خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح «کرسی فقه زیدی» دانشگاه مذاهب اسلامی، در تهران، با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر، تاسیس کرسی‌های فقهی مذاهب مختلف را با حضور علما و اندیشمندان همان مذاهب در راستای استفاده از نقش نخبگان برای رسیدن به علوم اسلامی یکپارچه عنوان کرد و گفت: مذاهب مختلف جزئی از امت اسلام هستند و به شرط همکاری و تعامل علمی، می‌توانند مشکلات و چالش های فراروی جهان اسلام را حل کنند.

وی افزود: علوم اسلامی از ابتدای بعثت پیامبر اسلام(ص) و در قرن‌های اول و دوم دارای وحدت (و البته با اختلاف در مدارس ) بودند، ولی با دیوارهای مختلفی از یکدیگر جدا شدند، لذا معتقدیم علوم اسلامی نیازمند بازگشت به قرون اول و دوم است و ادبیات تعامل و همکاری بر آن حاکم شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به این که دانشگاه مذاهب اسلامی براساس رسالت وجودی خود، به دنبال استفاده از فرصت های حقوقی، قانونی و اجتماعی برای توجه و اهتمام به همه مذاهب است، ابراز داشت:  در ابتدای تاسیس دانشگاه، تمامی مجموعه‌های فقهی اسلامی و رشته‌های مرتبط با آن به تصویب رسید، ولی با توجه به عدم تصویب برخی از رشته‌ها، تا آن زمان که تمامی رشته‌ها بتوانند دایر شوند، لازم دیدیم برای پرکردن خلاءهای موجود، کرسی‌هایی را تاسیس نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به راه اندازی کرسی فقه مالکی با حضور استادان فقه تونس و سودان و فقه اباضی با حضور مفتی کشور عمان در سال گذشته، گفت: همان زمان اعلام شد که کرسی فقه زیدی و حنبلی نیز راه اندازی می گردد، امروز این فرصت دست داد که کرسی فقه زیدی راه اندازی شود.

وی با اشاره به نگاه عمیق و افق گشای مقام معظم رهبری در ارتباط با دانشگاه مذاهب اسلامی، اعلام کرد که این دانشگاه آماده گشودن فضاهای علمی خود به روی همه مذاهب است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر اراده جدی دانشگاه برای حضور بخشیدن به مذاهب مختلف، ابراز داشت: امروزه نوعی اعتماد به دانشگاه مذاهب اسلامی در جهان اسلام به وجود آمده است و این اعتماد می تواند برای کمک به دنیای اسلام مفید باشد.

این محقق حوزوی، فقه زیدی را یکی از مذاهب قدیمی و برخوردار از انعطاف و تعامل با دیگر مذاهب اسلامی توصیف کرد و بیان داشت: فقه زیدیه توان تعامل و تبادل رای را با مذاهب مختلف دارد و در گذشته ثابت کرده است که می‌تواند با تمامی مذاهب جهان اسلام به گفتگو بنشیند.

وی، حضور دکتر المحطوری از علمای برجسته و معروف یمن برای شرکت در آیین افتتاح کرسی فقه زیدی در دانشگاه را ارزشمند توصیف کرد و با توجه به نگاه تقریبی وی به اسلام، گفت: ایشان توانسته‌اند با بسیاری از علمای اهل سنت و جهان اسلام ارتباط برقرار کنند و در این راستا کتب بسیاری را تالیف کرده‌اند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: این حضور بهانه‌ای است تا بتوانیم با شخصیت‌های مختلف زیدی صحبت و تبادل نظر نماییم و آن‌ها هم اعلام کرده‌اند که  با دانشگاه همکاری می نمایند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha