دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام علیرضا اعرافی رئیس جامعة المصطفی

حوزه/ رئیس جامعة المصطفی گفت: امروز تئوری تکفیر در مقابل گفتمان تقریب قرار گرفته و دارای دو ریشه بومی وسیاسی است و این تفکر هم ریشه در عناد استکبار با اسلام دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین  علیرضا اعرافی ظهر امروز در مراسم اختتامیه جشنواره هفدهم شیخ طوسی در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم، گفت: حرکت بزرگ تحقیق و پژوهش در المصطفی حرکتی اثرگذار و روبه جلو است؛ جشنواره شیخ طوسی این حرکت علمی را در المصطفی بازتاب می دهد و این پیشرفت باید در آینده نیز ادامه داشته باشد.

رئیس جامعة المصطفی  خاطرنشان کرد: امروز جهان اسلام درگیر یک جنگ مذهبی نیست، بلکه دو گفتمان فراتر از بحث های مذهبی که شامل تقریب و تکفیر است، در مقابل هم قرار گرفت‌‌اند.

وی در ادامه اظهارکرد: ریشه های تکفیر، ماورای مذاهب و جهان اسلام است، بنابراین باید ریشه تکفیر و ترور و خشونت به نام مذهب را در دستگاه های غربی و استعمارگران دنبال کرد.

امام جمعه قم افزود: در حوزه تئوری عده ای بیان می کنند که باید تمام مذاهب را در هم ادغام کنیم که این مسئله کاملا باطل است و در هیچ مذهبی ریشه ندارد.

رئیس جامعة المصطفی خاطرنشان کرد: تئوری اسلام بلا مذاهب، از دیگر تئوری هایی است که در این زمینه ایجاد شده و بیان آنها ناظر به تجمیع تحت مشترکات است که در این زمینه کتبی نوشته شده و البته این تئوری نیز تئوری درستی نیست.

وی سپس اظهارکرد: مدل سوم، مدل پلورالیستی است که بر تکثرگرایی در مفهوم حقانیت تکیه دارد این نیز درست نیست؛ زیرا نظریه نسبیت معرفتی و مذهبی نیز قابل قبول نیست؛ البته تئوری پلورالیسم در حوزه نجات یک تئوری دیگر است.

امام جمعه قم یادآورشد: تقریب صحیح آن است که مذاهب مبانی خود را عرضه کند و البته هر کسی یک مساله را حق می داند؛ ولی ما می گوییم که اسلام در حوزه عقاید، اخلاق و احکام دارای مشترکات فراوانی است و مفترقات نیز وجود دارد، ولی مشترکات بیشتر و مهمتر بوده و همه ما هم باید روی مشترکات تاکید کنیم.

وی افزود: همه ما باید به دنبال وحدت زیر پرچم اسلام باشیم که این مساله با تاکید روی مشترکات فقهی،  اخلاقی و اعتقادی و شعائر ومناسک انجام می شود.

نگاه راهبردی به تقریب

رئیس جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: تقریبی که به آن معتقد هستیم از درون متون عمیق و غنی اسلامی بیرون آمده سپس، باید در این حوزه به فلسفه، فقه و اخلاق تقریب نگاهی راهبردی داشت.

وی اظهارکرد: تئوری تکفیر در مقابل گفتمان تقریب قرار گرفته و دارای دو ریشه بومی وسیاسی است که اعتقاد داریم این تفکر ریشه در عناد استکبار با اسلام است.

امام جمعه قم یادآورشد: اگر همین امروز همه بزرگان عالم اسلام به منطق امام(ره) و رهبری عمل کنند، بساط همه این انحرافات و کج روی ها جمع می شود.

وی افزود: متاسفانه در درون مکتب شیعه نیز شاهد تندروی هایی هستیم که این مساله نیز بسیار مخرب است؛ اگر این افراد وابسته نیستند باید بدانند که مصلحت این مکتب نیز در تعارض و وحدت گریزی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha