یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
پناهیان

حوزه/ در فعالیت های تبلیغی ، صرفا به دنبال داشتن منبری موفق نباشید؛ چرا که توجه به موفقیت تبلیغی، سبب غافل شدن از مخاطب و عدم هدایت او می شود، پس با افزایش دانش الهی، به دنبال سعادتمند کردن انسانها باشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، عصر امروز، در جمع طلاب مدارس علمیه اهواز، یکی از راه‌های برکت علم را انتقال آن دانست و اظهار داشت: بهترین راه انتقال علم، «تبلیغ دین» و «آموخته های درونی» خود است.

وی با بیان اینکه در تبلیغ دین به دنبال موفقیت و سعادت مخاطب باشید، تا داشتن منبری خوب و دلنشین، ابراز داشت: در فعالیت های تبلیغی ، صرفا به دنبال داشتن منبری موفق نباشید؛ چرا که توجه به موفقیت تبلیغی، سبب غافل شدن از مخاطب و عدم هدایت او می شود، پس با افزایش دانش الهی، به دنبال سعادتمند کردن انسان ها باشید.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان، رمز پیروزی در عرصه تبلیغ را معرفت به حق و محبت به خلق عنوان کرد و گفت: با معرفت به خدا، روش محبت کردن به مردم را خواهید آموخت و با این محبت، می توانید آثار معنوی خوبی را در دل مخاطب قرار دهید؛ از این رو امام خمینی(ره) در دوران انقلاب توانست میلیون ها انسان را با خود همراه کند.

این استاد حوزه، با اشاره به فرمایش بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر این که «تبلیغ سبب اجتهاد فقهی می شود»، خاطرنشان ساخت: اگر طلبه ای از همان اوایل طلبگی توان تبلیغ دین را داشته باشد، باید زکات نشر علم را جدی گرفته و در حد و توان خویش به تبلیغ اندیشه های دینی بپردازد.

*تبلیغ برای رفع تکلیف!

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان، با اشاره به سخنی از امام علی(ع) مبنی بر اینکه «المؤمن غريزته النصح»، خطاب به طلاب گفت: سخن عجیب و حکیمانه امام علی(ع) را جدی بگیرید که فرموده اند «نصیحت و خیر خواهی غریزه مؤمن است» و این بدان معناست که در کار تبلیغی نباید احساس وظیفه کرد، بلکه باید در غریضه ذاتی خویش، حس تبلیغ نهادینه شده باشد.

*آفت تبلیغ!

وی با اشاره به یکی از آفت های تبلیغ، تصریح کرد: آن دسته از طلابی که از درس خویش به دلیل انجام فعالیت های تبلیغی عقب می‌مانند، مشکل مبارزه با هوای نفس دارند؛ چرا که هوای نفس صرفا انسان را به راه های بد دعوت نمی کند، بلکه با ایجاد غرور در روحیه وی نسبت به اعمال خوبی که انجام داده، او را گمراه می کند.

*تبلیغ بدون علم اثر بخش نیست

این خطیب حوزوی با تاکید بر این که تبلیغ بدون علم اثر بخش نیست، داشتن برنامه درسی و تبلیغی را از راه های موفقیت در مسیر تبلیغی برشمرد و افزود: بخشی از زمان خویش را مصروف تحصیل و بخش دیگر را برای تبلیغ قرار دهید، بدین صورت در کنار تحصیل، زکات علم خویش را پرداخت کرده اید.

وی، داشتن مطالعه آزاد برای دست‌یابی به علوم را از ضرویات زمان کنونی دانست و اظهار داشت: در حوزه های علمیه برخی ابواب فقه تدریس می شود و برخی دیگر نیز اصلا آموزش داده نمی شود و به طور معمول به مطالعه آزاد طلاب واگذار می شود، پس باید با استفاده از وقت های آزاد، به مطالعه کتب دینی پرداخت و عالم شد.

*آگاهی از نیاز مخاطب؛ پیش نیاز تبلیغ

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان این که بسیاری از ناکامی های تبلیغی ناشی از عدم شناخت کافی از مخاطب است، تصریح کرد: وقتی یک مبلغ از مخاطب خود آگاهی و اطلاعات کافی نداشته باشد، چگونه میتواند مشکلات وی را شناسایی و آن را با نسخه دین حل کند!؟؛ از این رو یکی از پیش نیازهای تبلیغ موفق، آگاهی از مخاطب و مخاطب شناسی است.

*خود شناسی؛ راه شناخت مخاطب

این استاد حوزه، با اشاره به این که راه شناخت مخاطب، خودشناسی است، به کلامی از معصوم(ع) در خصوص این مهم اشاره کرد و گفت: بنا به فرمایش یکی از معصومین(ع)، کسی که خود را نشناسد، دیگران را نیز نخواهد شناخت! پس برای شناختن مخاطب و شناخت انسان مقابل، باید در ابتدا خود را شناخت سپس به آگاهی از نیازهای مخاطب پرداخت.

*راه های دستیابی به معرفت الله

وی به راه های دستیابی انسان به معرفت الله اشاره کرد و ادامه داد: از پیامبر(ص) در این باره سؤال کردند و حضرت در پاسخ فرمودند «معرفت الهی به واسطه معرفت نفس ایجاد می‌شود و برای دستیابی به معرفت نفس باید به مخالفت با هوای نفس پرداخت»؛ از این رو با صراحت اعلام می‌کنم که اگر با هوای نفس خویش مقابله کردید و به خودسازی رسیدید، یقین بدانید تمدن ساز خواهید شد و این مهم را امام خمینی(ره) به ما آموختند که با معرفت الله چگونه یک جهان را می توان دگرگون کرد.

*عملیات رهاسازی از هوای نفس

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، در پایان با بیان این‌که باید لذت مبارزه با هوای نفس را به مخاطبان خویش چشاند، گفت: در جریان مبارزه با هوای نفس، عملیات رها سازی خویش را انجام دهید، تا به مراتب بالاتری دست یابید و بدین صورت به راحتی می توان لذت این آزاد سازی و مقابله با هوای نفس را به دیگران نیز آموخت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha