دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم

حوزه/ مدير گروه فلسفه سياسي پژوهشكده علوم و انديشه سياسي گفت: ما باید از تجربه جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت برای وحدت در کشور درس بگیریم و بدانیم که برابر پیروزی در مذاکرات هسته‌ای نیاز به وحدت همه قشرهای جامعه داریم.

حجت الاسلام و المسلمین احمد رضا یزدانی مقدم در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»،  با اشاره به این که نهضت ملی شدن صنعت نفت یک پیروزی بزرگ در تاریخ ایران است اظهار کرد: ملی شدن صنعت نفت پیروزی بود که با اتحاد مردم ایران و به ویژه با تأثیرگذاری روحانیون به دست آمد و نمی‌توان جایگاه روحانیون را در این نهضت انکار کرد.

وی با اشاره به اینکه دکتر مصدق یک شخصیت ملی بود و به ایران خدمت بزرگی کرد گفت: مصدق نیز مانند هر کسی دارای نقطه‌ضعف‌ها و اشتباهاتی بود و کاستی‌هایی نیز داشت؛ ولی در هر صورت در تاریخ ایران نقش مهمی داشت و با این نهضت کار بسیار بزرگی انجام داد.

مدير گروه فلسفه سياسي پژوهشكده علوم و انديشه سياسي بیان کرد: در آن زمان آیت الله کاشانی به یک چهره بین‌المللی تبدیل شده بود و از مصدق حمایت و با روس‌ها و انگلیسی‌ها مخالفت می‌کرد و با این حمایت‌ها توانست نقش مهمی را در این نهضت ایفا کند.

وی با بیان اینکه آیت الله کاشانی می‌خواست بین‌المللی اسلام را فعال کند افزود: آیت الله کاشانی افکار روشن و شخصیت توانا و شجاعی داشت و توانست به خوبی در این قضیه تاریخی نقش آفرینی کند.

حجت الاسلام و المسلمین یزدانی مقدم با بیان اینکه برای توطئه علیه ایران، دشمنان اقدام به اختلاف افکنی بین مصدق و آیت الله کاشانی کردند تصریح کرد: مصدق و آیت الله کاشانی هر دو شخصیت‌های مهم و خدومی بودند و به موفقیت‌های عظیمی دست یافتند ولی دشمنان با توطئه چینی و نفوذ در یاران هر دو و با اختلاف افکنی آن‌ها را از هم دور کردند.

وی با بیان اینکه زمانی که آیت الله کاشانی و مصدق از هم جدا شدند کودتای آمریکایی شکل گرفت عنوان کرد: جالب است که آمریکائی‌ها اظهار کردند که کودتای ایران یک کودتای بسیار ارزانی بود و این واقعه برای ما بسیار ناراحت کننده است.

مدير گروه فلسفه سياسي پژوهشكده علوم و انديشه سياسي با اشاره به تأثیری که کودتای 28 مرداد در منطقه داشت گفت: این جریان خاورمیانه و دنیا را تحت تأثیر قرار داد و حرکت‌هایی که در فلسطین و مصر روی داد از تبعات این کودتا بود.

وی با بیان اینکه ما باید از نهضت ملی شدن صنعت نفت درس بگیریم و اتحاد خود را همیشه حفظ کنیم ابراز داشت: امام (ره) فرمود که مراجع، هفته‌ای یک بار حتی برای خوردن یک چای دور هم جمع شوند که این کار باعث می‌شود بسیاری از کدورت‌ها از بین برود.

حجت الاسلام و المسلمین یزدانی مقدم ادامه داد: کشور ما تاکنون در قضایای هسته‌ای که امروزه درگیر آن هستیم از موضع قدرت در برابر غربی‌ها ایستاده است و باید با حفظ وحدت همچنان در مقابل آن‌ها بایستیم.

وی با اشاره به اینکه تا همین امروز نیز کشور ما در این قضیه بسیار برد کرده است گفت: امروز روشن شده که حرف‌های ایران صحیح است و نشان می‌دهد که ایران در موضع قدرت قرار دارد و کارها به خوبی مدیریت می‌شود.

مدير گروه فلسفه سياسي پژوهشكده علوم و انديشه سياسي بیان کرد: ما باید از تجربه جریان  نهضت ملی شدن صنعت نفت برای وحدت در کشور درس بگیریم و بدانیم که برابر پیروزی در مذاکرات هسته‌ای نیاز به وحدت همه قشرهای جامعه داریم.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha