شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
حجت‌الاسلام مودب قرآن پژوهی

حوزه/ مدیر انجمن قرآن‌پژوهی حوزه گفت: در مسافرت‌های نوروزی و در پارک‌ها و مهمانی‌ها گاهی اختلاط‌هایی بین زن و مرد دیده می‌شود که قطعاً این اختلاط‌ها برکت زندگی را از بین می‌برد.

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا مؤدب در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان اینکه پس از ظهور اسلام پیامبر(ص) با سنت‌های مختلفی مواجه شد اظهار داشت: رسول اکرم(ص) در مواردی این سنت‌ها را تائید کرده و حتی روی آن‌ها تأکید کردند ولی در مواردی نیز با آن‌ها مبارزه کرده و یا سعی کردند که سمت و سوی آن‌ها را تغییر دهند.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) سنت‌هایی مانند مهمان‌نوازی و تکریم مهمان را مورد توجه قرار دادند و با سنت‌هایی مانند شراب‌خواری و زنده به گور کردن دختران مبارزه کردند.

مدیر انجمن قرآن‌پژوهی حوزه بیان کرد: سنت‌های نیز در بین اعراب وجود داشت مانند جنگیدن و مبارزه کردن که پیامبر(ص) با سمت و سو دادن به این سنت از آن برای توسعه اسلام استفاده کردند.

وی با بیان اینکه نوروز یکی از سنت‌های کهنی است که به ویژه در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) مطرح بوده است و مطالبی در این مورد بیان داشته‌اند گفت: از روایات در می‌یابیم که اسلام بخش‌هایی از سنت‌های نوروز مانند صله‌رحم، سرکشی از بزرگترها، دلجویی از نیازمندان و کمک به فقرا را مورد تأکید قرار داده است.

حجت الاسلام و المسلمین مؤدب ابراز داشت: سیر در طبیعت، مسافرت در جهت اطلاعات دینی و مذهبی و مطالعه در نظام هستی و دیدن آیات الهی مورد تأکید دین اسلام واقع شده است که بخشی از آداب نوروز هستند.

وی با اشاره به اینکه سنت‌هایی در نوروز وجود دارد که ائمه(ع) با آن‌ها موافق نبوده‌اند گفت: گاهی اسراف‌هایی در مهمانی‌های نوروزی مشاهده می‌شود که نه تنها مورد تائید دین نیست بلکه برای وضعیت موجود کشور ما که به دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم نیز مناسب نیست.

مدیر انجمن قرآن‌پژوهی حوزه مهمانی‌هایی که موجب اختلال زن و مردم می‌شود را مورد انتقاد قرار داد و افزود: در مسافرت‌های نوروزی و در پارک‌ها و مهمانی‌ها گاهی اختلاط‌هایی بین زن و مرد دیده می‌شود که قطعاً این اختلاط‌ها برکت زندگی را از بین می‌برد.

وی عنوان کرد: گاهی در جلسات و مهمانی‌ها غیبت و حرف‌های ناشایستی زنده می‌شود که برای کمال انسان پسندیده نیست و باید از آن‌ها دوری کرد و باید به اجرای صحیح سنت‌ها بپردازیم به‌گونه‌ای که در آن‌ها گناه نباشد.

حجت الاسلام و المسلمین مؤدب اذعان داشت: سنت‌هایی مانند چهارشنبه‌سوری از جمله سنت‌های ناپسندی است که موجب می‌شود عده بسیاری مجروح شوند و آسیب ببینند و ما باید آن‌ها را مرور کرده و از آن‌ها پرهیز کنیم.

وی با بیان اینکه مسئولین، رسانه‌ها، صدا و سیما و رسانه‌هایی که پایگاه مذهبی دارند در برابر این رسوم ناپسند مسئولیت سنگینی دارند گفت: متأسفانه گاهی با این رسوم همسویی‌هایی می‌شود و در رسانه‌ها به اهمیت آن‌ها پرداخته می‌شود که باید در اجرای این گونه برنامه‌ها دقت بسیاری صورت گیرد.

مدیر انجمن قرآن‌پژوهی حوزه با اشاره به تقارن ایام فاطمیه با نوروز امسال گفت: فاطمه زهرا(س) ام الائمه است و حفظ حرمت ایشان برای ما یک اصل است و احترام به این بانوی بزرگوار برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی تأکید کرد: ما امسال در آزمایش بزرگی قرار داریم و باید اصالت ایام فاطمیه را حفظ کنیم .

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha