شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
89

حوزه/ همایش بزرگداشت آیت الله شهید سیدمحمدباقر صدر و خواهر مظلومه اش بنت الهدی صدر، چهارشنبه 19 فروردین در تهران برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های خبرگزاری «حوزه» از تهران، به مناسبت سی‌وپنجمین سالگرد شهادت آیت الله شهید سید محمد باقر صدر و خواهر مظلومه‌اش بنت‌الهدی صدر، همایش بزرگداشت ایشان به همت پژوهشگاه تخصصی شهید صدر و مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

این همایش روز چهارشنبه ١٩ فروردین ٩۴ از ساعت ١۶ تا ٢٠ در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه)، واقع در میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان صیرفی پور برگزار می شود.

آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و از شاگردان شهید صدر و نیز دکتر رافائل مائوریلو شرق‌شناس ایتالیایی و پژوهشگر خاندان صدر از سخنرانان این همایش هستند.

هم‌چنین در حاشیه این همایش، نمایشگاه عکس و آثار شهید صدر برپا می‌شود و آثار عربی و نیز جدیدترین ترجمه‌های آثار ایشان که توسط پژوهشگاه شهید صدر انجام شده است با تخفیف ویژه به فروش می‌رسد.

* ماجرای آشنایی دکتر رافائل مائوریللو با اندیشه شهید صدر

دکتر رافائل مائوریللو  از سخنرانان این همایش، پژوهشگر شیعه‌شناس ایتالیایی، مورخ و متخصص در زمینه اسلام شیعی معاصر، روابط بین المللی و جغرافیای سیاسی ، تحلیل گر مسائل خاورمیانه و نیز زبانشناس و مترجم است. او غیر از زبان مادری (ایتالیایی) به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، اسپانیایی و فرانسه تسلط دارد.  دکتر مائوریللو در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و نیز در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی مشغول به کار است. وی  در سال 1391 (2013) جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش بین‌الملل در زمینه مطالعات اسلامی را  با کتابی تحت عنوان "اَعقابِ خاندانِ پیامبر در تاریخِ معاصر(ساداتِ صاحبانِ نفوذِ دینیِ شیعۀ ساکنانِ نجف اشرف)"  دریافت نمود.

آشنایی دکتر مائوریللو با اندیشه و عمل سید محمد باقر الصدر، سیده بنت الهدی، و خاندان صدر از دوران دانشجویی ایشان در دانشگاه سپینزا در شهر رم آغاز شد. از آن زمان تا به امروز شوق این دانشجو به پژوهش‌های گسترده و عمیقی در این زمینه بدل شده است که بازتاب آن را در تحقیقات وسیعی از جمله مقالات ذیل می‌توان دید:

«شهرت نسبی و شیوه ازدواج در میان اهل البیت: مورد خاندان صدر در تاریخ معاصر» در کتاب نسب شناسی و علم در جوامع اسلامی. انتشارات دانشگاه ادینبورگ.

ابعادی دیگر از مراکز قدرت در اسلام شیعی: زنان علوی خاندان صدر در خاورمیانه» در مجله مطالعات خاورمیانه انگلستان.

«مطالعات شیعه و انقلاب اسلامی ایران: ادعای بازگشت اسلام به اصالت تاریخی خویش» در فصلنامه روابط خارجی.

وی همچنین مقاله «بازتعریفی از مرکز و پیرامون در اسلام شیعی: زنان علوی در خاندان صدر به عنوان مراکز قدرت غیرمتمرکز در خاور نزدیک» را ارائه داده است.

«نیمه دیگری از رسالت: آمنه بنت‌الهدی الصدر به عنوان وکیل محمد باقر صدر» عنوان مقاله ای است که رافائل در سمیناری تحت عنوان عالمات، محدثات، مجتهدات، گذشته و حال نفوذ دینی زنان در اسلام شیعی؛ مرکز مطالعات دینی دانشگاه پرینستون ارائه داد همچنانکه مقاله «تجدد‌ اسلامی در خاندان صدر: زندگی زنان سادات» را در سومین کنگره جهانی مطالعات خاور میانه؛ بارسلون، اسپانیا ارائه داد.

* شهید صدر از نگاه امام و رهبری

آیت الله شهید سید محمدباقر صدر از بزرگترین متفکران اسلامی در دوره معاصر است که نقش بسزایی در تحولات عراق ایفا کرد و همواره از حامیان انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی بود.

 امام خمینی (رضوان‌الله‌علیه) نیز درباره ایشان گفته اند: سید محمدباقر صدر مغز متفکر اسلامی بود و امید این بود که اسلام از او بهره‏برداری‌های زیادتری بکند و من امیدوارم که کتاب‌های این مرد بزرگ مورد مطالعه مسلمین قرار بگیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب هم درباره ایشان گفته اند: بی‌شک اگر این جوهره‌ علم و تحقیق و این ذخیره‌ تمام‌نشدنی انسانی، با دست پلید جنایت‌کاران از حوزه علمیه ربوده نمی‌شد، جامعه‌ شیعی و اسلامی می‌توانست در آینده‌ نزدیکی شاهد اوج دیگری در قلمرو مرجعیت و ریاست علمی و دینی باشد.

ایشان در جای دیگری درباره شهید صدر گفته اند: شهید آیت‌الله صدر برای طلاب و فضلای جوان بی‌شک یک اسوه و نمونه است. درس انسان‌پروری او با شهادت جان‌گدازش خاتمه نیافته است. آثار علمی و شیوه تحقیق او اکنون پیش روی فضلای جوان حوزه‌های علمیه قرار دارد و انگشت اشاره او آنان را به راه عظمت و مجد علمی، همراه با روشن‌بینی و جهان‌نگری هدایت می‌کند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha