دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 347877
۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
15

حوزه/ کتاب فاجعة الطف که به تبیین ابعاد و ثمرات و زمان حادثه کربلا پرداخته، بحثی تحلیلی درباره نهضت حسینی و نقش و جایگاه آن در وضوح حقیقت دین می باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، یکی از کتاب هایی که در زمینه معرفی حادثه کربلا و تبیین ابعاد و ثمرات آن نگاشته شده کتابی است با عنوان "فاجعة الطف" از آیت الله محمد سعید حکیم از مراجع نجف اشرف. این کتاب که به تبیین ابعاد و ثمرات و زمان حادثه کربلا پرداخته، بحثی تحلیلی درباره نهضت حسینی و نقش و جایگاه آن در وضوح حقیقت دین می باشد.

کتاب دارای 670 صفحه است که در سه فصل تنظیم شده و برای سومین بار در سال 2010 میلادی از سوی انتشارات مؤسسه الحکمة للثقافة الإسلامية منتشر شده است.

مؤلف کتاب در فصل اول به بیان اولویت های امام حسین علیه السلام پس از انحراف نظام حاکم از احکام دین پرداخته و بیان کرده که اولویت امام علیه السلام در این دوره حفظ اسلام و حفظ جان خود و شیعیان صالح خود بوده و امام علیه السلام با در اولویت قرار دادن حفظ دین و اسلام، جان خود و یارانش را در معرض خطر قرار می دهد.

اما در فصل دوم، آیت الله حکیم به تبیین موضع گیری های امام حسن مجتبی علیه السلام و اتفاقات عصر ایشان از جمله صلح با معاویه می پردازد و در این راستا به تبیین ابعاد مختلف این صلح می پردازد و به اثبات این واقعیت می پردازد که صلح امام حسن برای ایشان و اسلام بهتر از جنگی بوده که به شکست نظامی و نابودی تشیع منجر شود.

مؤلف سپس در فصل سوم کتاب به بیان موضع گیری های امامان دیگر شیعه در برابر حاکمان زمان خویش می پردازد و این موضع گیری ها را امتداد موضع امام حسین علیه السلام قلمداد می کند چون امام حسین علیه السلام با قیام و شهادت خود، باب محکومیت و مخالفت با حاکمان را باز کرد و پرده از نامشروع بودن حکومت ظالمان برداشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha