چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
صادق محمدی - اصول فقه

رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم گفت: اعتکاف می‌تواند برای رفع بداخلاقی‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی مؤثر باشد و در یک جمله اعتکاف در واقع تبلور عشق حقیقی به معبود و پروردگار است.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد صادق محمدی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به آغاز ایام اعتکاف گفت: اعتکاف سنتی قرآنی و اسلامی برای تهذیب نفس و اصلاح بندگان خداوند متعال است.

وی با اشاره به آیات قرآن در مورد اعتکاف بیان کرد: قرآن در آیه 125 سوره بقره می‌فرماید" وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهيمَ مُصَلًّي وَ عَهِدْنا إِلي‏ إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفينَ وَ الْعاکِفينَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ" و چون خانه کعبه را مرجع امور دینی مردم و محل امن قرار دادیم ( و گفتیم ( از مقام ابراهیم جایی برای دعا بگیرید و به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه را برای طواف کنندگان و آنها که معتکف می‌شوند و نمازگزاران که رکوع و سجود می‌کنند پاک کنید .

رئیس انجمن اصول فقه حوزه افزود: اعتکاف در لغت به معنای درنگ کردن و ادامه دادن یک فعلی است و در اصطلاح این است که انسانی که می‌خواهد عبادت ویژه‌ای برای پروردگار خود داشته باشد؛ در واقع 3 روز در مسجد درنگ می‌کند و در آنجا عبادت خداوند را به جا می‌آورد که بهترین ایام آن همین سه روز در ایام رجب است.

وی ابراز داشت: اعتکاف برای تفکر کردن در ابعاد مختلف زندگی و محاسبه نفس و در واقع تغییر کردن و تحول ریشه‌ای در انسان بسیار مؤثر است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی ادامه داد: انسانی که به مدت سه روز به مسجد رفته و روزه‌داری می‌کند و در آن سه روز فقط و فقط خدا را در نظر می‌گیرد، بعد از خروج از مسجد تغییراتی اساسی در روش زندگی و اخلاق فردی، اجتماعی و سیاسی او به وجود می‌آید.

استاد حوزه علمیه قم  گفت: اعتکاف یکی از راه‌های بسیار مهم برای توبه کردن و به خدا روی آوردن و در نهایت به خدا شناسی منتج شدن است.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه عنوان کرد: اعتکاف می‌تواند برای رفع بداخلاقی‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی مؤثر باشد و در یک جمله اعتکاف در واقع تبلور عشق حقیقی به معبود و پروردگار است.

انتهای پیام/313/30

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha