دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله آل هاشم

حوزه/ روحانیون مسئول دین شناسی جامعه اسلامی هستند و اگر در این مسئله کم کاری کنند مسئول خواهند بود، چرا که جایگاه طلبه و روحانی در تبلیغ و احیای تمدن اسلامی بی بدیل است.

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با بیان این که یکی از عوامل فاصله گرفتن جوانان از ارزش ها و مفاهیم دینی، عدم دین شناسی و معرفت آنان است،گفت: طلاب و روحانیون مسئول دین شناسی جامعه اسلامی هستند و اگر در این مسئله کم کاری کنند در پیشگاه خداوند متعال مسئول خواهند بود البته منکر نقش دیگر سازمان ها و ارگان های فرهنگ ساز کشور نیستیم، اما جایگاه طلبه و روحانی در تبلیغ و احیای تمدن اسلامی بی بدیل است.

* فهم عمیق دین، لازمه آشتی دادن جوانان با ارزش ها

وی ادامه داد: فهم عمیق دین، لازمه تبلیغ معارف دینی و آشتی دادن جوانان با ارزش ها و اصول اسلامی است و طلاب و روحانیون باید بدان توجه نموده و روز به روز در صدد تعمیق علمی خود باشند.

امام جمعه موقت تبریز با بیان این که حضرت امام صادق (ع) عنايت ويژه‏اي به بصيرت و بينش ديني جوانان داشتند، افزود: ایشان در این راستا می فرمایند «لواُتيتُ بشّابٍ مِن شَبابِ الشّيعة لا يتفقَّهَ لاََدُّبتُهُ/اگر به جواني از جوانان شيعه برخورد کنم که در دين تفقّه نمي‏کند او را تأديب خواهم کرد». همچنین در این رابطه می فرمایند: «اَلْعامِلُ عَليَ غير بَصيرَةٍ کَالسّائِرِ عَليَ غيرالطَّريق و لا يَزيدُهُ سُرْعةُ السَيّر مِنَ الطَّريقِ اِلاّ بُعْداً/ کسي که بدون آگاهي و بينش به دين عمل مي‏کند همانند کسي است که از بيراهه مي‏رود و تند روي او جز دوري از راه نمي‏افزايد».

استاد حوزه علمیه تبریز بیان کرد: طلاب علوم دینی باید علاوه بر حفظ زی طلبگی، مجهز به سلاح علم و تقوا شوند و نسبت به هدایت جامعه حریص باشند.

*مردم نسبت به رفتار طلبه و روحانی حساس هستند

وی با بیان این که طلبه و روحانی باید معصوم گونه زندگی کند، افزود: یک روحانی نباید به گونه ای زندگی کند که مردم را از دینداری دور کند، چرا که مردم نسبت به رفتار طلبه و روحانی حساس هستند و هر چه بگوید و انجام دهد را به حساب دین خواهند گذاشت، به همین خاطر باید بر اعمال و گفتار خود توجه جدی داشته باشد.

امام جمعه موقت تبریز با تاکید بر اهمیت فن بیان و روش شناسی برخورد با جوانان در تبلیغ معارف دینی، گفت: طلاب باید نسبت به روش های بیان مفاهیم دینی معرفت یافته و کسب تخصص نمایند و حرف خوب را خوب بگویند تا تاثیرش چندین برابر گردد.

*الزامات طلبگی

استاد حوزه علمیه تبریز همچنین، منضبط بودن در امر تحصیل، کوشا و پر تلاش بودن، داشتن روحیه، اراده و پشتکار قوی، داشتن برنامه درسی منظم، اهتمام جدی در تحصیل علم، داشتن روحیه پرسشگری، انجام به موقع تکالیف، ارتباط صمیمی با استاد و پرهیز از تنبلی و سستی را از الزامات طلبگی برشمرد.

آیت الله آل هاشم در خاتمه بیان کرد: طلاب و روحانیون باید بر مشکلات صبر نمایند و مدام نسبت به خدای خود حسن ظن داشته و با توکل و بردباری مشکلات خود را حل نمایند و امیدوار باشند.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha