دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علی لاریجانی

حوزه/ رئیس مجلس شورای اسلامی، مردمی‌بودن را مهم ترین ویژگی تشکل‌های دینی دانست و به تشکل‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی توصیه کرد مردمی بودن خود را هیچ وقت از دست ندهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر علی لاریجانی امروز در چهارمین هم اندیشی «تشکل‌های شاخص جبهه فرهنگی انقلاب »که در اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، از سازمان تبلیغات اسلامی به دلیل ساماندهی تشکل‌های جبهه فرهنگی انقلاب قدردانی کرد و گفت: این کار، اقدام پرارزشی است و حق این است که سازمان تبلیغات اسلامی به این امر بپردازد.

وی گفت: در طول تاریخ اسلام، جوهره اصلی که باقی مانده حرکت‌های اصیل مردمی بوده که نمونه‌های آن روش روحانیت است که هیچ وقت متکی به دولت‌ها نبوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: علت موفقیت روحانیت این است که مستقل زیسته، چون دولت‌ها همیشه نیازهایی داشتند و دارند و گاهی رفتارهای آنها متناسب با رفتارهای صحیح اسلامی نبوده به همین دلیل استقلال روحانیت به تفکر صحیح اسلامی کمک کرد.

اگر روحانیت مستقل نباشد دچار اعوجاج می‌شود

لاریجانی با بیان اینکه حرکت‌های فرهنگی که به صورت مردمی اجرا شده در طول تاریخ ماندگارتر شده است، تاکید کرد: شهید مطهری یکی از خصوصیات بارز روحانیت را در مستقل بودن آنها دانسته و این ویژگی را باید حفظ کرد.

وی ادامه داد: البته برخی حکام مثل دوران صفویه به جریان فرهنگی کمک‌هایی کردند؛ اما اگر روحانیت مستقل نبود دچار اعوجاج می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در مورد فعالیت تشکل‌های دینی گفت: ویژگی تشکل‌های مذهبی این است که به صورت مردمی اداره می‌شوند و به دولت‌ها متکی نیستند.

وی افزود: ویژگی دیگر این کار این است که وقتی تشکل‌ها در میان مردم باشند سلائق مردم را بهتر درک می‌کنند و تاثیرگذارتر خواهند بود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به تشکل‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی توصیه کرد که مردمی بودن خود را هیچ وقت از دست ندهند.

وی با بیان اینکه باید همیشه از نیازهای جامعه ارزیابی درستی داشته باشیم، به مقایسه آثار شهید مطهری با آثار دیگران پرداخت و تاکید کرد: آثار شهید مطهری خیلی مشتری داشت چون ایشان متناسب با نیازهای جامعه قلم می‌زد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: داشتن ارزیابی از نیازهای جامعه خیلی مهم است که هم خودتان می‌‌توانید این کار را انجام دهید و هم مراکز دیگر مثل سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانند نیازسنجی فرهنگی داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی سلائق جامعه، تاکید کرد: گاهی یک فکر فرهنگی متناسب با سلیقه فرهنگی ارائه نمی‌شود بنابراین جا نمی‌افتد.

لاریجانی با ذکر نمونه‌ای گفت: در نمایشگاه کتاب، بعضی از موسسات متناسب با سلیقه جامعه فکر و کار کردند و آثار متنوعی در حوزه کودک و نوجوان تولید کردند که هم متناسب با نیازهای جامعه است و هم با ویژگی‌های بومی تناسب دارد.

تفکر اسلامی را  به زبان‌ها و سلائق مختلف ارائه کنیم

وی با بیان اینکه جوهره تفکر اسلامی را می‌توان به زبان‌ها و سلائق مختلف ارائه کرد، گفت: ما هر تحلیلی از شرایط و برداشتی از سلائق داشته باشیم باید بدانیم که همیشه در یک متن اخلاقی حرکت کردن تاثیرات کار فرهنگی را چندین برابر می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به در پیش بودن بعثت رسول گرامی اسلامی گفت: اگر مبنای حرکت پیامبر اسلام، مکارم اخلاق و گسترش حسن خلق نبود تاثیرگذاری لازم نمی‌داشت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر چه متن کار با مولفه‌های اخلاقی همراه باشد تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در عالم سیاست هم همین طور است، ولی کمتر به آن توجه می‌شود، اظهار کرد: گاهی آنقدر فضای سیاسی کشور شلوغ و پرتنش می‌شود که جامعه را منزجر می‌کند و افراد اعصابشان را از دست می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه حرکت‌های فرهنگی باید در بستر آرام صورت بگیرد تا اثرگذاری داشته باشد، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب همیشه در این زمینه توصیه‌هایی دارند و امسال را سال همدلی و همزبانی نام نهادند که این زمینه‌ای است تا بسترهای انجام کار فرهنگی در جامعه فراهم شود.

لاریجانی خطر جریان‌های تکفیری را یکی از مشکلات جدی عالم اسلام بیان کرد و افزود: اینها به جای اینکه فکر خودشان را ارائه کنند فقط دیگران را محکوم و تکفیر می‌کنند.

تکفیری ها بهترین فضای تنفسی برای صهیونیست‌ها ایجاد کردند

وی ادامه داد: جریان‌های تکفیری به جای اینکه به وحدت اسلامی کمک کنند تفرقه افکنی می‌کنند و به جای اینکه زمینه را برای همگرایی جهان اسلام علیه صهیونیست‌ها فراهم کنند بهترین فضای تنفسی برای صهیونیست‌ها ایجاد کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است که در جامعه متشنج، کار فرهنگی عمیق صورت نمی‌گیرد و اگر متن اصلی کار اخلاقی باشد، جامعه را از آسیب‌ها دوری و فضا را برای کار فرهنگی فراهم می‌کند.

لاریجانی با اشاره به تلاش دشمنان برای اختلاف افکنی بین شیعه و سنی اظهار کرد: دشمنان در شرایط امروز دنیای اسلام موضوع اختلاف شیعه و سنی را به روش‌های مختلف دامن می‌زنند و حرکت‌های ناصوابی در منطقه صورت می‌گیرد که به این حرکت‌ها دامن می‌زند.

در دام دشمنان نیافتیم

وی تاکید کرد: باید هوشیار باشیم که در دام این حرکت‌ها نیافتیم، یعنی وقتی برای ترویج مکتب اهل بیت فعالیت می کنیم مراقب باشیم به وحدت اسلامی ضربه نزنیم.

افق جهان اسلام نیازمند وحدت اسلامی است

وی بر لزوم پاسخ متین به شبهات دشمنان تاکید کرد و افزود: باید دورنگری داشته باشیم. افق جهان اسلام نیازمند وحدت اسلامی است، بنابراین تلاش کنیم دامنه اختلافات را کم کنیم و اگر مباحثاتی داریم مراقب باشیم بر اساس احساسات نباشد.

لاریجانی افزود: با یک نگاه سطحی به شرایط عصری می بینیم که شرایط امروز دنیا به تسلط جریان اطلاعاتی تبدیل شده و امروز دسترسی جریان‌ها به اطلاعات بسیار زیاد است. بنابراین باید متناسب با این شرایط بسترسازی لازم را انجام دهیم که یکی از آنها استفاده از تکنولوژی و فناوری اطلاعات است.

رئیس مجلس شورای اسلامی شناخت پدیده فناوری اطلاعات را برای جبهه فرهنگی انقلاب مهم دانست و افزود: جریان‌های فرهنگی که می‌خواهند استفاده عمیقی از این امکانات داشته باشند باید از این ابزارها استفاده کنند.

جریان‌های فرهنگی دولتی نشوند

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی از جریان‌ها و تشکل‌های فرهنگی که از خصوصیات مردمی برخوردار هستند حمایت می‌کند اظهار کرد: قبول نداریم جریان‌های فرهنگی دولتی شوند ولی می‌توان به آنها کمک کرد که کارهایشان سرعت داده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بودجه‌هایی برای این امور در نظر گرفته شده که به جریان های فرهنگی کمک شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha