جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که آثار تنزل علم و تضعيف ایمان در برخي افراد ديده مي‌شود، گفت: گاه افرادي که سابقه خوبي هم دارند، سخناني را بيان مي‌کنند که شبيه سخنان کفار است؛ گويا واقعا باور ندارند که «من يتوکل علي الله فهو حسبه»؛ حتي گاهي نه‌تنها باور ندارند، بلکه با حالتي تمسخر به آن مي‌نگرند، چون چنين سخناني را عوامانه تلقي مي‌کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در بيست و نهمين نشست انجمن فارغ التحصيلان اين مؤسسه، با اشاره به آيه اي از قرآن کريم، استقرار دين الهي روي زمين را، وعده خداوند متعال دانست و خاطر نشان کرد: هرچند زمان تحقق اين وعده مشخص نشده، اما عواملي که مي‌تواند سبب تعجيل و نزديک شدن تحقق اين وعده شود، مشخص شده و در مقابل اگر ضد آن عوامل، انجام شود، تحقق وعده الهي نيز به تأخير خواهد افتاد.

آيت الله محمد تقي مصباح يزدي، با بيان اين‌که اهداف مياني و ارزش‌های متوسط، وسيله‌اي براي رسيدن به هدف نهايي است، اظهار داشت: ايمان و علم دو ارزشي است که به تصريح قرآن، فرد با کسب آن به درجاتي مي‌رسد؛ و این دو در واقع از جمله ارزش‌ها و اهداف مياني هستند که براي رسيدن به ارزش نهائي و هدف اصلي، بايد ابتدا براي تحقق اين اهداف تلاش شود.

ایشان  با اشاره به نقطه افتراق علم و ايمان اظهار داشت: علم در این‌جا به معنای علم به خداوند و لوازم آن است و گاه آدمي حق را مي‌شناسد و بدان علم دارد، اما به آن ايمان نمي آورد؛ لذا براي نزديک شدن تحقق وعده الهي بايد در تقویت علم و ايمان کوشيد.

اين استاد حوزه علميه قم خاطر نشان کرد: درجه‌ای از علم، مقدمه ايمان آوردن است؛ لذا وقتي علم حاصل شد، انسان ايمان مي‌آورد. در مرحله بعد نيز فردي که ايمان آورده، به دنبال علم نسبت به لوازم ايمان خود مي‌رود و همين امر سبب مي‌شود تا ايمان وي نيز با توجه به رشد علمش، افزايش يابد. به همين منوال علم و ايمان داراي درجاتي هستند.

آيت الله مصباح يزدي با اشاره به لزوم ارزيابي و آسیب‌شناسی فردي و اجتماعي، از لحاظ علم و ايمان، خاطر نشان کرد: بايد با بررسي نهضت اسلامي و نوسانات جامعه اسلامي در طول اين مدت، راهکارهاي تقويت ايمان و علم در جامعه را يافت. چرا که در مواقعي توجه مردم به دين بيشتر شده و جانفشاني آن‌ها در راه دين، نمود بيشتري يافته و گاه نيز سير نزولي داشته است.

ایشان  با اشاره به روحيه ديني برخي افراد که انسان را به تعجب وا مي‌دارد، اظهار داشت: وقتي مادري، سه فرزند خود را در راه خدا داده و اعلام آمادگي مي‌کند که فرزندان ديگرش را نيز بفرستد و در عين حال مي‌گويد دوست دارد که خودش ابتدا شهيد شود، انسان را به تعجب وا مي‌دارد. لذا بايد عوامل رسيدن به چنين روحيه ديني‌اي بررسي و تقویت شود.

آیت الله  مصباح يزدي با اشاره به جريان "حنظله غسيل الملائکه" اظهار داشت: زماني از شنيدن اين جريان و عظمت روحي اين شهيد، تعجب مي‌کرديم، اما در طول 8 سال دفاع مقدس با چشمان خود ديديم کساني را که چنين روح عظيمي در آن‌ها موج مي‌زد.

ایشان با اشاره به اين‌که متأسفانه تنزل علم و آثار تضعيف ایمان در برخي افراد ديده مي‌شود، اظهار داشت: گاه افرادي که سابقه خوبي هم دارند، سخناني را بيان مي‌کنند که شبيه سخنان کفار است؛ گويا واقعا باور ندارند که «من يتوکل علي الله فهو حسبه»؛ حتي گاهي نه تنها باور ندارند، بلکه با حالتي تمسخرآمیز به آن مي‌نگرند، چون چنين سخناني را عوامانه تلقي مي‌کنند.

پاسخگوی شبهات باشیم

استاد حوزه علميه ادامه داد: اگر مي‌بينيم زمينه به گونه اي رقم مي‌خورد که ضعف علم و دين را در عده اي به دنبال دارد، باید سعي کنيم در مقابل آن بايستيم، شبهات را پاسخ داده و بر علم و ايمان جوانانمان بيفزاييم؛ البته شرطش اين است که اول علم خودمان به جهل، و ايمانمان به نفاق تبديل نشود.

ایشان با بيان اين‌که قرآن، آدمي را به عبرت گرفتن از سرگذشت پيشينيان فرا مي‌خواند، خاطر نشان کرد: بايد ضعف‌ها را شناخت و براي رفع آن‌ها برنامه ريزي کرد. به عنوان نمونه رهبري بارها و بارها در موارد مختلف به ويژه مسئله فرهنگي هشدار داده اند، اما آن گونه که بايد از سوي مسئولين جدي گرفته نشده است.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که اگر همه جامعه به ضعف دين مبتلا شوند، قطعا جامعه به انحطاط کشيده مي‌شود، خاطر نشان کرد: گاه انسان ضعف ايمان را از کساني مي‌بيند که با قرآن و محافل علمي رابطه داشته و دارند و لذا تعجب مي‌کند.

ایشان با بيان اين‌که بايد ببينيم واقعا تا چه اندازه به خدا اطمينان داريم، خاطر نشان کرد: برخي افراد، وقتي تکنولوژي و مظاهر پيشرفت در آمريکا را مي‌بينند، اعتماد خود را به خدا از دست داده و خود را نيازمند رابطه با آمريکا مي‌بينند.

آیت الله  مصباح يزدي با بيان اين‌که مسلمانان صدر اسلام که نسبت به مشرکان ضعيف بودند و در شعب ابيطالب محصور بودند، در نهايت پيروز شدند، ادامه داد: آيا ضعف امروز ما نسبت به آمريکا، بيش از ضعف مسلمانان صدر اسلام در شعب ابيطالب نسبت به کفار است؟

ایشان  با قرئت آيه اي از قرآن کريم در مورد پيروزي مسلمانان در جنگ بدر با نصرت الهي، به سخنان سيد حسن نصرالله اشاره و خاطر نشان کرد: رزمندگان حزب الله لبنان نيز در نبرد با صهيونيست ها، اين امدادهاي الهي را به چشم ديده اند؛ به گونه‌اي که صهيونيست‌ها با اين همه امکاناتشان، به گونه اي مرعوب شده بودند که فرار مي‌کردند.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که در بسياري از موارد منشأ انحراف، عده معدودي هستند که از روی علم ولی بر اثر بی‌ایمانی فتنه‌ها را ایجاد می‌کنند، انحراف عظيم مسلمانان بعد از رحلت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله را يادآور شد و گفت: منشأ اين انحراف عظيم ضعف ايمان و نفاق همان عده معدود بود، در حالی‌که و فريب خوردن و پيروي سايرين از اين عده ناشي از جهل آنها بود. لذا تقويت ايمان و علم، راه مقابله با انحرافات فردی و اجتاعی است.

برخي افراد با يک وعده ناهار، رأيشان را مي‌فروشند

آیت الله مصباح يزدي با اشاره به اين‌که بايد به دنبال تقويت علم و دين خود باشيم اظهار داشت: هرکسي قيمتي دارد. برخي افراد با يک وعده ناهار، رأيشان را مي‌فروشند، برخي با چند ميليون تومان و عده اي نيز با چند ميليارد. لذا باید سعي کنيم با تقويت علم و ايمان خود و دیگران، قيمت خودمان را بالا ببريم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha