جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حکمت صدرایی

حوزه/ نشست علمی «بازخوانی و باز تعریف علوم اجتماعی از منظر حکمت صدرایی» امروز در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این مراسم که با مشارکت مدرسه علوم اسلامی امام صادق(ع) برگزار شد جمعی از پژوهشگران علوم عقلی اسلامی حضور داشتند که به ارایه نقد و بررسی های خود پیرامون موضوع نشست پرداختند.

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین امینی نژاد دبیر علمی این نشست گفت: این نشست علمی در آستانه سالروز بزرگداشت حکیم الهی، صدرالمتالهین شیرازی برگزار شده است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا گفت: صدرالمتالهین به سریان حیات در عالم می پردازد؛ در اینجا اگر اقامه برهان شد، براهینی که مطرح شده و اثبات می کند که عالم طبیعت حیات ندارد، برهان در مقابل برهان چیزی شبیه نص در مقابل برهان است.

وی افزود: در برخی از مواردی که ایشان به این مساله در جلد 6و7 اسفار پرداخته، مطالبی بیان می کنند که حاکی از سریان علمی در عالم طبیعت است، سوال اینجا مطرح می شود که چرا ما اینها را مرده می بینیم.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: ایشان در اینجا به براهین اشاره نمی کند بلکه ایشان  این دلیل را می آورد که اولا است که آنها در احتجاب  و دوم اینکه عرف مردم به آنها اسم وجود را اطلاق می کنند و اسم علیم را به آنها بیان نمی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا اظهارکرد: صدرالمتالهین بیان می کنند که گاهی این اشیا به این نام یعنی علیم نامیده نمی شود که دلیل آن را وی در یک جای دیگر بیان عادت هم افق با عرف، اصطلاح(عرف خاص) و.... می داند.

در ادامه این نشست نیز حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: امروز چیزی به نام علوم اجتماعی ناظر به حکمت صدرایی وجود ندارد و خود او هم چنین بحثی را دنبال نمی کرد، زیرا این بحث در آن روزها مطرح نبوده است.

استاد فلسفه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ممکن است کسی تعبیر کند که نقشی که حکمت صدرایی می تواند ایجاد کند، یعنی جامعه ای بسازد و براساس این جامعه خاص، به علوم اجتماعی خاصی برسیم، در این بحث نیز مطرح است.

این نویسنده و پژوهشگر فلسفه اسلامی بیان کرد: شهید صدر بیان می کند ما مکتب اقتصادی اسلامی داریم ولی علم اقتصادی نداریم چون هنوز به کشف روابط جدید نرسیده ایم؛ لذا وقتی این مبانی وقتی تغییر می کند باید آنها را  به شکل علمی بازسازی کنیم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha