شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حضرت عباس

استاد حوزه علمیه خراسان جنوبی، گفت: حضرت عباس(ع)به سبب اوج معرفت به ذات مقدس امام زمان عصر خود و بصیرت فوق‌العاده‌ای که داشتند در نهایت در راه ولایتمداری جان خود را نثار کردند.

حجت الاسلام وطن دوست، در گفتگو  با خبرگزاری «حوزه» در بیرجند با تأکید بر اینکه ولایت‌مداری و امام‌شناسی را باید از حضرت عباس(ع) آموخت عنوان کرد:حضرت در بعد عبادت یکی از عابدترین افراد زمان خود بود که جای عبادت در چهره و پیشانی وی برای سجده های طولانی واضح و بارز بوده است.

وی با تأکید بر اینکه طبق روایات ادب نشانه انسان عاقل است، تصریح کرد: ادب حضرت عباس(ع) به میزانی بود که برادرشان امام حسین(ع) را با نام امام و مقتدا صدا می زدند.

مدیر مدرسه ملاعبدالله بشرویه پیرامون لقب حضرت عباس(ع) گفت: لقب مشهور ایشان «قمر بنی هاشم» بود که به سبب رشادت فوق‌العاده و سیمای زیبایی که داشتند بدین لقب مشهور شدند حتی کسانی که شیعه نیستند به علت زیبایی و مهابت چهره حضرت عباس او را بدین نام می‌خوانند.

وی در خصوص جایگاه حضرت عباس(ع) در روایات و احادیث گفت:‌ حضرت عباس(ع)به سبب اوج معرفت به ذات مقدس امام زمان عصر خود و بصیرت فوق‌العاده‌ای که داشتند در نهایت  در راه ولایتمداری جان خود را نثار کردند.

حجت الاسلام وطن دوست بصیرت را یکی دیگر از ویژگی ها شخصیتی حضرت عباس(ع) معرفی و اظهار کرد: انسان با چشم سر اشیاء را می بیند اما با چشم دل راه زندگی، حجت الهی، دوست و دشمن، راه و راهبر را می بیند و تشخیص می دهد.

وی با اشاره به فعالیت و حضور مؤثر مبلغان و روحانیان در برنامه های گوناگون بر لزوم تبیین نیازهای روز جامعه توسط طلاب و حوزه های علمیه تأکید کرد.

مدیر مدرسه ملاعبدالله بشرویه با اشاره به اینکه همه ایام روز تبلیغ است اما برخی روزها مانند رجب، شعبان و رمضان روزهای خاصی برای تبلیغ هستند افزود:باید در این ایام بستر خوبی در جامعه فراهم کنیم و از ظرفیت های موجود بهره ببریم.

وی در مورد لقب «باب الحوائج» که بر حضرت عباس(ع) نهاده شده است گفت:‌ کسی که در راه خدا تمام سختی‌ها را متحمل شود و جز رضای خدا و اطاعت مولای خود به چیز دیگری نیاندیشد چنین کسی در پیشگاه الهی به مقام رفیعی نایل می‌شود که او واسط فیض خدا می‌گردد و اگر کسانی متوسل به او شوند به خاطر آبرویی که در نزد خدا دارد خداوند به حرمت او این توسلات را جامه عمل می پوشاند.

حجت الاسلام وطن دوست با تاکید بر اینکه واقعه کربلا درس‌های بسیاری به ویژه در حوزه ایثار با بهره گیری از الگوی رفتاری حضرت عباس (ع) داشته است، گفت: نمونه بارز الگو گیری از ایثار ایشان در هشت سال جنگ تحمیلی مشهود است.

وی بیان داشت:جانبازان ایران نیز با الگو گرفتن از ایشان با شجاعت و وفاداری قدم در میدان رزم و مقابله با دشمن تا دندان مسلح گذاشته و جان خود را فدای رهبر و اعتقاد خود کردند.

این استاد حوزه خراسان جنوبی، خاطرنشان کرد: روز جانباز فرصت مناسبی است که نسل امروز ما علاوه بر الگوپذیری از رشادت ها و جانبازی های حضرت عباس(ع) در وقایع دفاع مقدس و دلاوری ها و شجاعت های جانبازان عزیز و غیرتمند ایران اسلامی به مطالعه بپردازند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha