شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مجتبی ملکی - آموزش و پرورش

حوزه/ نظام تعلیم و تربیت دانش‌آموزان باید بر اساس اسلام ناب محمدی(ص) باشد لذا حوزه‌های علمیه در راستای تحقق این هدف می‌توانند یاری رسان آموزش و پرورش باشند

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی، دبیر ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش کشور، امروز در گردهمایی معاونان پرورشی و مدیران حوزه علمیه استان همدان، با تبریک اعیاد شعبانیه اظهارداشت: اعیاد شعبانیه بهترین فرصت برای انتقال مفاهیم مهدویت به دانش‌آموزان بوده و باید از این فرصت‌ها به بهترین شکل استفاده کنیم و البته این موضوع از اهداف سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است.

وی در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ اسلامی باید در اولویت برنامه‌ها باشد و فعالیت‌ها با توجه به سند تحول اجرایی صورت گیرد، گفت: در تحقق و نهادینه کردن فرهنگ اسلامی در سند تحول اجرایی باید تعلیم و تربیت اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان اینکه در این سند ۱۳۷ راهکار وجود دارد که در ۴۳ راهکار ظرفیت همکاری با حوزه های علمیه وجود دارد، گفت: حدود ۵۰ درصد از سیاست های ابلاغی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش نیز ظرفیت همکاری با حوزه علمیه را دارد.

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش کشور با افزودن این مطلب که حوزه علمیه هرگز به دنبال موازی کاری و دخالت در امور معاونین و مربیان پرورشی نیست، گفت: برای جلوگیری از انحراف در برنامه ها ۲۲ برنامه در پنج محور مدیریت و پشتیبانی، پژوهش، تربیتی و تبلیغ، آموزش و منابع انسانی، آموزش و منابع درسی پیشنهاد داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد تحولی در آموزش و پرورش به عنوان زیربنای فرهنگ عمومی جامعه ایجاد کنیم گام اول ایجاد تحول در نیروی انسانی است که یکی از این موارد حوزه‌های علمیه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی نتیجه توانمندسازی نیروی انسانی در آموزش و پرورش را علاوه بر خودسازی، انسان سازی و دگرسازی دانست و افزود: این حرکت می تواند در مقابل اهداف خاص دشمن که در اتاق های فکر به عنوان مراکز تولید شبهه فعالیت می کنند قرار گیرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش، افزود: حوزه‌های علمیه متناسب با ظرفیت خود آمادگی برگزاری دروس حوزه را به طور فشرده و پودمانی برای فرهنگیان علاقمند دارند که از برنامه‌های کلان است.

وی با اشاره به اتاق فکر دشمنان برای ایجاد شبهه در جوانان، بیان داشت: دشمنان تلاش می‌کنند با تولید و ایجاد شبهه آسیب‌هایی را در جامعه ایجاد کنند که باید با ایجاد آمادگی در فرهنگیان و توانمندسازی آن‌ها این مشکل را رفع کنیم.

این مقام مسئول، با بیان این که برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری، نهج البلاغه و قرآن از وظایف این کمیته نیست، گفت: این برنامه ها از اول انقلاب برگزار می شده و متولی دارد، هنوز هم در جریان است و کمیته به دنبال انجام کارهایی است که زمین مانده است.

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش کشور با افزودن این نکته که دانش آموزان ما کمترین اطلاعات را از حوزه های علمیه دارند، گفت: وقتی آزمون های ورودی حوزه علمیه برگزار می شود باید رقابت اصلی بین استعدادهای درخشان باشد و حوزه علمیه دانشجویی یکی از برنامه هایی است که در این راستا پیشنهاد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی بااعلام اینکه شخصیت های برجسته و عالمان دینی برترین الگوها در این زمینه هستند، ادامه داد: باید برنامه ریزی و سرمایه گذاری ها از کودکی صورت گیرد.

وی افزود: در معرفی مشاغل در مدارس، حوزه علمیه و چگونگی زندگی سرشار از معنویت طلبگی برای دانش آموز بیان نمی شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش، به دیدار با نخبگان دینی به عنوان نمونه ای از برنامه های همکاری حوزه و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: موافقت نامه همکاری و نیز آیین نامه کمیته های استانی برای استفاده از ظرفیت های استانی برای اجرای برنامه های کمیته برای نخستین بار به حوزه های علمیه و ادارات آموزش و پرورش کشور ارسال شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با طرح این سئوال که چرا باید بعد از گذشت ۳۶ سال از انقلاب آمار طلاق، اعتیاد و تعدد و تنوع بزهکاری افزایش یابد، افزود: جامعه با این آسیب ها درگیر بوده و اکنون زمان آن است که آموزش و پرورش با کمک تربیت اسلامی به اهداف خود برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تک‌فرزندی و بی‌فرزندی در جامعه رو به افزایش است و این موضوع نشان‌دهنده تغییر تفکرات بوده و باید برای جلوگیری از این معضلات برنامه‌ریزی داشته باشیم، نظام تعلیم و تربیت دانش‌آموزان باید بر اساس اسلام ناب محمدی(ص) باشد، لذا حوزه‌های علمیه در راستای تحقق این هدف می‌توانند یاری رسان آموزش و پرورش  باشند

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha