شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مجتبی ملکی همکاری ها

حوزه/ آیا امروز می توانید بدون استفاده از فضای مجازی زندگی عادی داشته باشید؟ کارهای بانکی، اداری، اقتصادی، فرهنگی و بسیاری از امور دیگر امروزه بدون استفاده از فضای مجازی پیش نمی روند.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری های آموزش و پرورش و «حوزه»، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، به بررسی اوضاع فرهنگی کشور، آسیب های کم توجهی به فرهنگ، تهدیدهای فضای مجازی، تربیت دینی دانش آموزان پرداخته که حاصل آن در پی می آید.

آیا رواج مشکلات فرهنگی در جامعه محصول غفلت از این امر است؟

مشکلات فرهنگی موجود در جامعه را نباید به پای غفلت ها نوشت، بلکه علت آن تجهیز شدید دشمنان و عدم برابری نیروها در برابر توانمندی های ما بود، به طور مثال در موقعیتی دو سپاه با هم روبرو می شوند که یکی 5 نفر است و دیگری 10نفر، در این صورت تناسبی بین آنان وجود دارد، ولی گاهی یک سپاه 500 نفره با یک سپاه 50 هزار نفره مواجه می شود که نابرابری به تمام معنا است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی وقتی دشمن متوجه شد که چه ضربه هولناکی از جمهوری اسلامی ایران خورده است همه ظرفیت و توان و تجهیزات خود را برای آسیب رساندن به این نظام و تفکر و اندیشه که اسلام ناب است، جمع کرد.

* غرب و شرق به مقابله با ایران برخاسته اند

غرب و شرق برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران دست به دست هم داده اند، لذا اوضاع فرهنگی جامعه نشان دهنده غفلت ما نیست، بلکه نشان از هجوم همه جانبه دشمن دارد، هر چند در مواردی کوتاهی ما سبب شد که دشمن به توفیقاتی دست یابد و به نتیجه دلخواه خود برسد. این کوتاهی ها باید اصلاح شود.

اما فشارها زیاد است، امروز دشمنان گلوگاه اقتصادی ما را می فشارند، اقتصاد و توان مالی یکی از ابزارهای لازم برای کارهای فرهنگی است، الان اعتبارات فرهنگی در سراسر کشور و در تمام بخش ها اگر نگوییم به حد صفر رسیده، ولی به شدت کاهش پیدا کرده است.

کاهش بودجه فرهنگی به  معنای عدم توجه به این عرصه مهم از سوی مسئولین است؟

خیر، وضعیت اقتصادی اقتضا می کند. تنگناهایی برای ما ایجاد کرده اند؛ لذا بین این که مایحتاج اولیه مردم را تامین کنیم یا بحث ها و فعالیت های فرهنگی را تجهیز نماییم؟ باید الویت بندی کرد، قطعا در یک اولویت بندی به این نتیجه می رسیم که باید معیشت مردم را در اولویت قرار دهیم.

هر فعالیت فرهنگی نیاز به اعتبارات لازم دارد، امروزه در شرایط سختی از نظر اعتبارات به سر می بریم، هر چند که همه این مشکلات و موانع برطرف کننده و توجیه کننده ضعف مدیریتی و کوتاهی های ما نیست، هر کدام از این عوامل  درصدهای مختلفی در اوضاع فرهنگی کشور تاثیر داشته است.

آیا نظارتی بر ورود کالاهای فرهنگی وجود دارد؟چرا مردم به سمت استفاده از کالاهای غربی و سبک زندگی غربی سوق داده می شوند؟

در پاسخ به این سئوالات چند مطلب است؛ ولی پاسخی که می توان از بعد فرهنگی داد این است که به طور مثال زمانی که یک دانش آموز سرما می خورد به او گفته می شود در خانه بمان و پس از خوب شدن به مدرسه بیا تا دوستانت مبتلا نشوند، اما در زمان دیگری یک بیماری مسری در تمام جامعه منتشر می شود، آیا در این زمان هم، چاره حبس افراد در منزل و بستن در و پنجره ها است و یا اینکه باید همه مردم جامعه را واکسینه کرد؟ مسایل فرهنگی اینگونه است باید مردم را از خطرات هجوم فرهنگی مطلع و آنان را در مقابل این ویروس منتشر شده در فضای جامعه واکسینه کرد، باید راه استفاده صحیح از دستآوردهای علمی غرب را به مردم آموزش داد.

*نمی توان از فضای مجازی چشم پوشی کرد

آیا امروز می توانید بدون استفاده از فضای مجازی زندگی عادی داشته باشید؟ کارهای بانکی، اداری، اقتصادی، فرهنگی و بسیاری از امور دیگر امروزه بدون استفاده از فضای مجازی پیش نمی روند و بخش عمده آن ها به وسیله استفاده از فضای مجازی و ابزارهای مربوط به آن انجام می شود و لذا امکان ندارد که استفاده از ابزار مرتبط با فضای مجازی را از زندگی افراد حذف کرد.

*لزوم آموزش استفاده صحیح از ابزارهای نوین ارتباطی

باید دانش و مهارت لازم برای استفاده صحیح از این ابزاری که دستاوردهای عقل خدادادی انسان است، به مردم بیآموزیم، هر چند که باید بر ورود کالاهای خارجی به کشور نظارت هم باشد و از ورود بی رویه و پیش از آماده کردن شرایط، خودداری کرد، چون بسیاری از کارها نیاز به زیر ساخت دارد، ما نباید قبل از این که روش های استفاده صحیح از یک ابزاری را به فرزندان مان بیاموزیم آن ابزار را در اختیارش قرار دهیم، ابتدا مردم را آماده استفاده صحیح از ابزار ارتباطی و اینترنتی کنیم و پس از آن اجازه ورود گسترده این محصولات به زندگی مردم صادر شود.

*نمی توانیم درهای کشور را ببندیم

نه می توان همه درها را بر روی ورود کالاهای فرهنگی و ارتباطی و مرتبط با فضای مجازی بست و نه می توان اجازه ورود بی رویه و بدون برنامه ریزی شده هر نوع کالایی را صادر کرد، هر دو غلط است، باید بینابین باشد، درهای ورود کالاهای فرهنگی به کشور باز باشد، اما به صورت مدیریت شده، باید زمینه علمی، مهارتی و فرهنگی در مردم ایجاد می شد و پس از آن شاهد هجوم گسترده ابزارهای ارتباطی و فرهنگی به زندگی مردم می شدیم.

برای آموزش استفاده صحیح دانش آموزان از فضای مجازی و ابزار مرتبط با آن چه آموزش هایی در کشور ما صورت می گیرد؟

آموزش و پرورش رسمی کشور همانند بقیه دستگاه های آموزشی به سمت استفاده روز افزون از این نوع وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی حرکت می کند و ناچار است برای فراهم کردن شرایط مورد نیاز اقدام کند و این گونه اقدامات از سال های قبل شروع شده است و روز به روز در حال توسعه و تقویت است، در کتاب های درسی دانش آموزان به این مقوله پرداخته شده است که فضای مجازی و رسانه های نوین چه ظرفیت هایی دارد و چگونه باید مورد استفاده صحیح قرار گیرد.

به این مقوله در همه مقاطع درسی پرداخته می شود، اما وقتی دوره دبستان تمام می شود و دانش آموزان وارد مقاطع بالاتری می شوند، به صورت عملی تر و عینی تری وارد مباحث می شوند و نیاز به استفاده از فضای مجازی و آموختن علم استفاده صحیح از آن هم بیشتر می شود، پس به طور طبیعی باید در کتاب درسی مقولات مربوط به آن پر رنگ تر دیده شود.

در کلاس ششم دبستان به بحث استفاده صحیح از اینترنت و سایر وسایل مورد نیاز ارتباطاتی پرداخته شده و کتابی با عنوان "کار با رایانه" به آن ها آموزش داده می شود که در کنار آن هم به همین مسئله استفاده صحیح از این ابزار پرداخته شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha