دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کمیسیون

حوزه/ به غیر از رسالتی که نظام و دولت جمهوری اسلامی در زمینه حوادث منطقه و جهان دارند، اساتید حوزوی نیز تکالیفی در این موارد دارند؛ باید راه کارهای مبارزه و مقابله صحیح با داعش به عنوان یکی از فاجعه‌های امروز دنیای اسلام را مورد بررسی عالمانه قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محسن احمدی، پیش از ظهر امروز در هفدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در سالن اجلاس مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: آگاهی کافی از تمدن و فرهنگ ملت‌های مسلمان از جمله مباحثی است که اساتید باید به آن اشراف کامل داشته باشند.

وی ادامه داد: شناخت جایگاه مسلمانان در میان مردم جهان، اطلاع از جغرافیای کشورهای اسلامی، اطلاع از نیازهای مسلمانان در کشورهای اسلامی و سایر نقاط جهان و نیز رابطه و ارتباط مسلمانان با یکدیگر، از ویژگی‌های یک استاد موفق حوزوی به شمار می‌رود.

رئیس کمیسیون اساتید و ضرورت شناخت جهان اسلام و حوادث جهان ابراز داشت: علمای اسلام همواره در طول تاریخ پاسدار مکتب اهل بیت(ع) بوده و نسبت به حوادث زمانه بی تفاوت نبوده اند.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: در شرایط کنونی با توجه به حساسیت زمان و تهاجم‌ گوناگون دشمنان اسلام، ضرورت توجه اساتید بزرگ حوزه به این مسائل دو چندان است؛ چراکه وظیفه اساتید تنها تدریس و تربیت شاگرد نیست؛ بلکه آگاهی از رخدادها و حوادث جهان اسلام نیز جزو تکالیف آنهاست.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی با بیان اینکه در کمیسیون اساتید و ضرورت شناخت جهان اسلام و حوادث جهان به این مطالب توجه ویژه‌ای صورت گرفته، گفت: هدایت موضوعات و رساله‌های علمی سطوح سه و چهار به سمت نیازهای مسلمانان در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی و سیاسی یکی از راه کارهایی است که در این زمینه تعیین شده است.

وی تصریح کرد: توسعه و تداوم سفرهای تحقیقاتی اساتید حوزوی به کشورهای اسلامی از سوی معاونت بین‌الملل، تشکیل اتحادیه اساتید جهان اسلام، رصد جریان‌سازی فکری جهان اسلام در حوزه، فراهم کردن زمینه تسلط اساتید به زبان‌های خارجی مورد نیاز، پیوند و ارتباط حوزه با جهان اسلام از طریق شبکه جهانی وب و فضاسازی ارتباط اساتید با یکدیگر و ایجاد معاونت یا کمیسیون مخصوص حوادث زمان از جمله تصمیماتی است که در این کمیسیون اخذ شده است.

رئیس کمیسیون اساتید و ضرورت شناخت جهان اسلام و حوادث جهان اجلاسه اساتید حوزه بیان داشت: امروز در دانشگاه‌ها و در مقطع دکتری، دانشجویان باید رساله‌ای در سطح علمی و پژوهشی ارائه دهد که این امر در حوزه وجود ندارد و باید اقدامی برای انجام اتخاذ شود.

این استاد حوزه اظهار داشت: به غیر از رسالتی که نظام و دولت جمهوری اسلامی در زمینه حوادث منطقه و جهان دارند، اساتید حوزه نیز تکالیفی در این موارد دارند؛ به همین دلیل لازم است اساتید حوزه علمیه قم راه کارهای مبارزه و مقابله صحیح با داعش به عنوان یکی از فاجعه‌های امروز دنیای اسلام را مورد بررسی عالمانه قرار دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha