پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
کد خبر: 351249
۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
آیت الله آصفی

حوزه/ آیت الله آصفی نماینده مقام معظم رهبری در عراق و عضو مجمع جهانی اهل بیت(ع) بود که صبح روز پنج شنبه پس از نماز صبح در شهر مقدس قم دعوت حق را لبیک گفت.

 

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، محمد مهدی آصفی در سال ۱۳۱۶ در نجف اشرف به‌دنیا آمد. پدرش شیخ علی محمد آصفی بروجردی از علما و فقهای نجف و مادر ایشان دختر شیخ محمدتقی بروجردی بود.

تحصیلات حوزوی

وی از کودکی به دروس حوزوی علاقه زیادی داشت و در اوان نوجوانی وارد حوزه علمیه شد. مباحث ادبیات عرب را از عبدالمنعم فرطوسی آموخت و برای فراگیری منطق به نزد محمدرضا مظفر رفت. وی اصول فقه را در نزد صدرا بادکوبه‌ای، لمعه را در نزد مجتبی لنکرانی، فقه را نزد مجتبی لنکرانی و تفسیر را نزد سرابی فرا گرفت. وی همچنین در درس خارج فقه و اصول شیخ علیمحمد بروجردی، حسین حلی، سید محسن حکیم، سید روح‌الله خمینی و سید ابوالقاسم خویی؛ شرکت کرد و همگام با دروس حوزوی، درس‌های دانشگاهی را تا مقطع فوق لیسانس در رشته معارف اسلامی دانشگاه بغداد ادامه داد.

تدریس‌

تدریس ادبیات عرب، منطق، اصول الفقه، لمعه، فرائدالاصول، المکاسب و کفایة الاصول؛ نمونه‌هایی از تلاش‌های علمی وی می‌باشند. وی که در فقه و قرآن صاحب‌نظر می‌باشد، به تدریس خارج فقه (تخریج فقهی مسائل بانکداری) و تکمیل کتاب‌های فی رحاب القرآن (که در حکم یک تفسیر موضوعی است در ۱۲ جلد) اشتغال داشت.

تالیفات

ملکیة الارض فی الاسلام (آیت‌الله مرتضی آل‌یاسین و آیت‌الله میرزا هاشم آملی با استناد به این کتاب، به وی اجازه اجتهاد دادند)

سلسله کتب فی رحاب القرآن

مباحث جدید قرآنی

دنیای اسلام و تهاجم فرهنگی غرب

خدمات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی

وی حدود سی سال در کادر رهبری حزب الدعوه عراق بود و «مؤسسه خیریه امام باقر (ع)» را تأسیس کرده که تقریباً ۶۷۰۰ خانواده پناهنده عراقی و افغانی را در بیش از ۳۳ نقطه از ایران، سرویس‌دهی می‌کند. ایجاد مجتمع‌های مسکونی (حدود ۱۱۰ واحد مسکونی) برای ایتام در قم و ۲۲۰ واحد مسکونی برای کمک‌های مادی و معنوی به مؤمنین در داخل عراق و داخل کشور افغانستان، از دیگر فعالیت‌های آن مرحوم می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha