شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 351567
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
فراز و فرود صفویان

حوزه/ کتاب «فراز و فرود صفویان» تألیف دکتر منصور صفت گل از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، کتاب «فراز و فرود صفویان» شامل یک مقدمه و پنج فصل و نتیجه است.

فصل یکم: شاهنشاهی صفویان (مراحل اساسی فرمانروایی صفویان)؛ این فصل چشم انداز تاریخ سلسله ای صفویان را مورد توجه قرار داده است. در این فصل کوشش شده تا نگاهی گذرا بر مسایل اساسی و مراحل اصلی تاریخ صفویان انداخته شود.

فصل دوم: گرایش های اندیشه ای؛ یکی از مناقشه برانگیزترین مباحث در دوره صفویه، موضوع مشروعیت نظام سیاسی بود. صفویان سلطنت خویش را بر اساس شیعه اثنی عشری بنا کردند. از آنجا که در تاریخ ایران این نخستین باری بود که تشیع اثنی عشری به صورتی جدی مبنای مشروعیت یک نظام سیاسی قرار می گرفت، بنابراین بر سر این موضوع مناظره های جدی در میان علما صورت گرفت. در این فصل جریان های عمده اندیشه ای در ایران عهد صفوی به کوتاهی بررسی شده اند.

فصل سوم: صفویان: علم و فرهنگ؛ در این فصل فضای علمی و فرهنگی و تجلیات تمدنی این دوره بررسی شده است. دوره صفویه تاریخ ایران از این دیدگاه اهمیتی ویژه دارد.

فصل چهارم: ایران و جهان؛ این فصل به موضوع روابط اقتصادی و سیاسی ایران با خارج از آن پرداخته است. این موضوع در دو بخش بررسی شده است. در بخش یکم روابط ایران با همسایگان مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم روابط ایران با اروپا بررسی شده است.

فصل پنجم: جامعه و اقتصاد؛ در این فصل شرایط اجتماعی و جامعه عصر صفوی بررسی شده است. موضوع هایی مانند ترکیب اقتصادی و اجتماعی، گروه های اجتماعی، انواع عمده تولید و در پیوند با همین مباحث، حرکت ها یا جنبش های این دوره از این مباحث هستند.

کتاب «فراز و فرود صفویان» به قلم دکتر منصور صفت گل در 216 صفحه از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ سوم رسیده است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب به نشانی: تهران، تقاطع بزرگراه شهید مدرس و خیابان شهید بهشتی، پلاک 56 مراجعه کرده و یا با تلفن: 88520562- 88520274 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha