شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
عمامه گذاری توسط رهبری معظم انقلاب

حوزه/ بنده توفیق یافتم تا به دست ایشان معمم شوم، تنها توصیه ای که به بنده فرمودند: این بود که "عالم عامل باشید".

حجت الاسلام یوسف سعادتی، طلبه ای است که به دست مقام معظم رهبری معمم گردیده است؛ در همین راستا خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز به گفتگویی با وی پرداخته است که در ادامه تقدیم می شود.

هدف جنابعالی از تلبس به لباس شریف روحانیت چه بود؟

افرادی که به مکتب حضرت امام صادق(ع) و اردوگاه سربازان امام زمان (ارواحنا له الفداء) وارد می شوند باید در تمام عرصه های فرهنگی و اجتماعی از پیامبر گرامی اسلام(ص)  و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پیروی کرده و ادامه دهنده راه و روش آنان باشند. طلاب گرامی باید در ظاهر و باطن خود را شبیه اهل بیت(ع) نموده و مانند آن بزرگواران، خود را وقف احیای اسلام ناب نمایند. تشرف به لباس مقدس روحانیت در حقیقت نوعی شباهت ظاهری به اهل بیت(ع)  است و به سبب آن روحانیون گرامی در معرض رجوع مردم قرار می گیرند. این لباس در حقیقت وسیله تبلیغ و معرفت افزایی در جامعه است .

چه انگیزه ای باعث شد که به دست مقام معظم رهبری معمم شوید؟

امام باقر(ع) فرمود: «بنی الاسلام علی خمس: علی الصلاه والزکاه والصوم والحج والولایه و لم یناد بشیء کما نودی بالولایه/اسلام بر پنج پایه بنا شده است، برنماز، زکات، روزه، حج و ولایت (حکومت و رهبری) و در اسلام هیچ چیزی مانند ولایت مورد توجه قرار نگرفته است.» و در سخن دیگر فرمود: «والولایه افضل، لانهامفتاحهن، والوالی هو الدلیل علیهن/ولایت (حکومت و رهبری) برتر از نماز، زکات وحج است، زیرا ولایت کلید آن ها است، و رهبر راهنمای (تحقق صحیح) نماز، زکات و حج است.» بنده علاقه ویژه داشتم که به دستان مبارک نائب امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری ملبس شوم و در این مرحله ی پر شکوه ، حساس وحیاتی، زندگی تبلیغی خود را به دستان مبارک ایشان و با دعای خیر ایشان شروع نمایم و والدینم نیز در این زمینه اصرار داشتند و همین اصرار آنان موجب قوت قلب من گردیده بود.

برای معمم شدن به دست مقام معظم رهبری، چه اقداماتی انجام دادید؟

بارجوع به سایت مقام معظم رهبری از مراسم عمامه گذاری توسط آقا استفتاء کردم بعد از اطلاع از امکان این امر و مدارک مورد نیاز (مجوز تلبس ، نامه مدیر و درخواست تلبس خود طلبه)، آن مدارک را به دفتر ایشان ارسال کردم، واز تهران پی گیر موضوع بودم که مدتی بعد از ارسال مدارک موفق شدم تا به دستان پر خیر و برکت مقام معظم رهبری، طی مراسمی، معمم شوم.

از نحوه ورود و برنامه های بیت رهبری و مراسم عمامه گذاری خودتان توضیح دهید؟

روز سه شنبه بود و 3 روز مانده به عید مبعث از بیت رهبری زنگ زدن و بنده را برای عید مبعث به بیت فرا خواندند. قبل از رفتن به تهران ابتدا به زیارت ساحت حضرت معصومه(س) شنبه راهی قم شدم و بعد زیارت مرقد مطهر ایشان و مسجد جمکران ، صبح عید مبعث بعد از اقامه نماز صبح عازم تهران شدم . طلابی در مکان مقرر حضور داشتند بنده نیز بدان ها ملحق شدم، کم کم اسامی عزیزان را جهت ورود صدا می زدند، نفر سوم لیست اسم مرا در خود جای داده بود، بعد از بازرسی اولیه لباس هایمان را پوشیدیم ولی عمامه ها در دستهایمان ماند، در آن هنگام ما را به ساختمان دیگری انتقال دادند،  و وارد محوطه بین حسینیه و بیت مقام معظم رهبری شدیم ،بعد از مدتی که شاهد رفت وآمد سران مملکتی(نمایندگان مجلس و اعضای دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... بودیم و گاهی با احوال پرسی ابتدایی وتبریک به طلاب همراه بود. بالاخره خورشید عالم تاب وارد محوطه گردید و فضا را به نور و عطر خود منور و عطر آگین کرد.

از لحظه ورود مقام معظم رهبری بگوید؟

وقتی رهبری وارد محوطه شدند  صدای طلاب به صدای صلوات بلند شد و امام و مقتدای مان در آن محوطه در سایه ساختمان وسطی، فرزندان خود را مورد عنایت ویژه قرار دادند و زحمت تلبس این بنده حقیر را تحمل نمودند اکثر طلاب چه در هنگام تلبس چه در بعد از آن ، اشک می ریختند و نظاره گر آقا بودند. زبان همه قفل شده بود، همچون بچه ای سه ساله که بعد از سال های طولانی پدرش را یافته باشد.

به هنگام برگزاری مراسم عمامه گذاری، آیا رهبری معظم سفارشی یا مطلبی بیان می کردند؟

بله، هم زمان با عمامه گذاری، مقام معظم رهبری همواره به تقوا و عمل به فرامین اسلامی و... سفارش می نمودند و طلاب را مورد دلجویی و عنایت ویژه خود قرار می دادند، و زمانی که بنده توفیق یافتم تا توسط ایشان معمم شوم، تنها توصیه ای که به بنده فرمودند: این بود که "عالم عامل باشید".

تلبس به دست ایشان چه تاثیری در روند درسی و اخلاقی شما داشت؟

بسیار موثر بوده و مایه دلگرمی و جدیت بنده در این امر گردید و همچنین علاوه بر مسئولیتی که به خاطر تشرف به لباس روحانیت بر عهده دارم،  مسئولیت خطیری نیز بر دوش خود احساس می کنم و باید از  نظر علمی، اخلاقی و سایر مسائل به خاطر انتسابم به مقام معظم رهبری به طور شایسته رفتار کنم.

در جهت عمل به توصیه مقام معظم رهبری در جهت عالم عامل شدن چه برنامه ای دارید؟

ابتداء باید خوب درس بخوانم  و بحث کنم و ثانیا در حد توان به آموخته هایم عمل کنم و زکات علم خود را بپردازم. و بتوانم در جهت بصیرت افزایی و پاسخگویی به شبهات جامعه فعالیت کرده و در حد و توان خود مبلغی برای اسلام ناب باشم.

یک طلبه آرمانی، چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

« ولکم فی رسول الله اسوة حسنة » طلاب به خاطر انتسابی که به اهل بیت(ع) دارند، ضروری است که ادامه دهنده راه و روش آنان باشند و طبق الگو های رفتاری آن بزرگواران عمل نمایند. باید آرمان های خود را به مثابه قله های بزرگ قرار دهیم تا فعالیت ها و تلاش های بزرگی را از خود شاهد باشیم. هرچه آن قله ها بزرگ تر باشد فعالیت بیشتری از کوهنورد انتظار می رود و از این ارتفاع و بزرگی کوه نباید هراسی داشته باشیم.

اگر حرفی یا مطلبی را لازم می دانید، بیان کنید؟

قرآن مجید می فرماید: «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحًا وَلا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا/بگو من مانند شما بشری هستم اما برایم وحی میشود که خدایتان خدای یگانه است پس هرکس به دیدار پروردگارش امید دارد باید عمل صالح انجام داده و در عبادت پروردگارش هیچ کس را شریک قرار ندهد.» برخی نباید انتظارات بی جایی از طلاب و روحانیون داشته باشند، چرا که آنان نیز جزو همین مردم بوده و باید از نعم حلال دنیا بهره مند شوند. هنچنین مقام معظم رهبری ، تحصیل ، تهذیب و ورزش را وظیفه اصلی جوانان و نوجوانان می دانند تا بدین وسیله تکلیف خود را نسبت به آفریدگار متعال به نحو احسن انجام دهیم. و در پایان امیدوارم همه طلاب پله های رشد و ترقی را با سرعت پیموده و همواره زر سایه اهل بیت(ع) و هدایات امام زمان(عج) و نائب بر حقش، مقام معظم رهبری موفق و موید باشند.

گفت و گو: رضا صادقیان

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یس IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    1 0
    بسمه تعالی با عرض سلام و آرزوی توفیقات روزافزون انشاء الله سرباز لایقی برای اسلام ومسلمین باشید .
  • مهدی دهقانی IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    0 0
    حجت الاسلام والمسلمین یوسف سعادتی از باتقوا ترین علمایی هستند که بنده در ایام طلبگی دیده بودم و دارم می بینم ...واقعا ایشان سرباز واقعی آقا صاحب الزمان عج هستند...
  • بلال حسین میر RU ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    سلام من می خواہم کہر دست رہبر معظم معمم می باشم